Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

default

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

crisis!!!

heb weinig compressie op 1 poot
poot 2 iets meer , 3 en 4 zijn goed

hij rookt veel, als ik 10 minuten rij dan begint ie toch te roken!!! olie alom!

Heb veel carter druk wat kan dat zijn???
Zuigerveren?

Groet,

Arnoud

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

zonder de boel open te maken is dat (zuigerveren) het meest aannemelijk ..
(kleppen - klepgeleiders zou eventueel nog kunnen maar dan verwacht je niet direct hoge carterdruk, wel rookgordijn)

;) of heb je 6 liter olie ververst ??

(ik zag al elders dat je een vervangend blok zoekt)
succes,
Theo van den Bogaard

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

Komt er blauwe of zwarte rook uit?

Erik

default

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

Blauwe rook!!! en ook veel
Bijna net zo veelals zijn baas die javaanse 3/4 rookt.
Heb net even gebeld met een apk man die ook medeleiden heft met mijn mini
Hij zecht, waarschijnlijk zuigerveren, cilinderwand ook
Geen goed bericht, kost veel geld metroblok past ook.
Afsheid nemen zegt hij, nou heb ik een zeer verdrietige vriendin thuis zitten wat nu???
:'(

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

afscheid nemen van je mini mag niet!! is verboden.. zet er een tijdelijk 1000cc blokje in voor 200 eur ofzo, en ga sparen voor een mooi metro GT blok en ga die helemaal op nieuw opbouwen.. :)

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

- je ken je blok laten reviseren---> kost veel
- als je zuigerwanden nog goed zijn ken je ze ook schoonmaken (honen heet dat volgens mij) en nieuwe zuigerveren plaatsen.
- of zoals Lemon al zei tijdelijk een 1000 blok erin en spare voor mg

Bij mijn vorige Mini had ik ook zon mooie mistbank achter me. heb toen een ander 1000 blok erin gehangen. Die blokkies kosten niet zoveel, voo rmij toen een krat bier :)

Erik

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

Blok zelf reviseren (dus al het demontage- en montagewerk doe je zelf) gaat mij ongeveer 1200 eur kosten.

Maar dan heb ik wel een;

1310 MG blok (blok dus laten opboren)
Swiftune SW5 nokkenas
Vliegwiel afgedraaid
Krukas geslepen
Draaiend gedeelte laten balanceren
Nieuwe zuigers
Nieuwe oliepomp
Bak gereviseerd
Central Oil pickup pipe
Nieuwe waterpomp
Alle lagers+pakkingen vervangen
Diff gereviseerd
en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat

Kost een paar centen, maar dan ben je wel van al het geklooi af (hoop ik O:) )

default

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

als je het allemaal h=goed doet dan ben je idd voorlopig vant gezeik af
1310 MG blok (

waarom heb je hem dan nie verder opgeboort da klinkt leuker en kost bijna niets meer :P maar da valt me eigenlijk nog mee da da "maar" 1200 euri kost om je blok te reviseren en dan zelf doen want das natuurlijk wel het leukst
en arnoud ik zou idd gewoon tijdelijk ff een 1000tje er in hangen is wel het goedkoopste
maaaaaaaaaar kan het nie gewoon zijn dat zn koppaking lek is omdat die minder compressie heeft op 2 cilinder (dat verklaart de blauwe rook nog niet dus zullen het de zuigerveren wel zijn )
suc6 er mee

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

:x Wat dacht je van je koppaking vervangen kost maar 30 euroootjes en hij rijdt weer als een .... mini ;)

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

koppakking vervangen 30 euro??? bij welk bedrijf???

ok als je het zelf doet zal je het wel halen voor dat geld, maar het blijkt dat een garagist al heeft medegedeelt dat er een groter probleem is dan de koppakking...

ik zou een blokje egens op de kop tikken en omruilen met wat je nu hebt...

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

We hebben van de week een 1100 blok uit elkaar gehaalt, die gereviseerd moet worden. Dat blok gebruikte geen olie, neej dat zoooooop olie! 1:30 met olie is niet normaal wel? Wel leuk als er mensen achter je rijden... :)

We kwamen oa het volgende tegen:
- Vastzittende olieschraapveren
- 2 Gebroken zuigerveren

Bij een 1100 blok is het toch een appart verhaal, deze blokkies staan er 'bekend' om snel olie te verbruiken...

Om wat voor blok gaat het eigenlijk?
Het zullen de zuigerveren wel zijn, mijn 1300 blok had hetzelfde verhaal, en ook de zuigerveren en cilinderwand aan gort! :(

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

doe eerst eens een goede diagnose stellen. Compressietest is een goed begin maar dan weet je nog niet WAAR hij die compressie verliest. Doe een lektest op de slechte cilinders en je weet al een stuk meer, andere motor monteren is wel veel werk, en kost nog eens een duit ook, zonde als blijkt dat het maar de koppakking is.

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

red flame schreef:
koppakking vervangen 30 euro??? bij welk bedrijf???




koppakkingset kost 30 euris.
laten vervangen veel duurder, uurloon is veel duur.

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

En je kop hoeft zeker niet gevlakt te worden?

Erik

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

gewoon andere motor in (laten) bouwen. Bij blauwe rook is meestal geen koppakking maar ernstigere fouten maar compressie meten en compressie meten met olie op de zuigers kom je een heel eind. heb je een pm gestuurd

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

patricklogtenberg schreef:


compressie meten en compressie meten met olie op de zuigers kom je een heel eind



Hoe compressie meten met olie op de zuigers??

Op deze methode slaan de zuigers vast doordat de olie niet samenpersbaar is, en de motor niet meer rondraait.

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

neej joh je moet er niet te veel op doen eerst laat je de motor warmdraaien. Dan meet je gewoon op de normale manier. Dan kom je tot de conclusie dat het niet goed is maar je weet nog niet waar het verlies ziet. Als je gewoon een heel klein beetje olie op de zuigers laat lopen. niet te veel dichten de zuigerveren van boven af is de compressiedruk nu hoger dan zijn ze versleten. Anders moet je verder zoeken kleppen oid. Zo heb ik het op school geleerd bij de innovam daar weten ze wel hoe het hoort volgens mij. en het werkt in de praktijk ook prima het het al meerdere malen toegepast zonder problemen!!

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

bij de innovam geleerd???? hmm, die zouden je toch eigenlijk moeten leren hoe het ECHT moet. Het is een beun manier, niet verkeerd trouwens maar niet hoe ze je het zouden moeten leren.

RE: Vraagje.... [Te weinig compressie, veel rook]

Met veel respect lees ik ik jouw repley
patricklogtenberg, maar ik heb hier mijn twijfels over. Betreft je 1ste reactie zeg je compressie meten met olie op de zuigers. maar je vermeld niet hoeveel olie op de zuigers moet komen??.

Op mijn repley zeg je nee joh niet te veel olie, als je er maar een klein beetje op laat lopen maar wat is hoeveel?

Inderdaad klopt het wat je omschrijft, de olie zorgt voor een film laag, als dan de compressie druk hoger is scheelt er iets, maar dit is geen uitwijzing of diagnose om te zeggen dat zuigerveren versleten zijn.
Stel dat cilinder 1 een hogere compressie aangeeft dan cilinder twee, dan wil dit niet zeggen dat bij cilinder twee de zuigerveren versleten zijn, er kan ook een klep niet afdichten waardoor de compressie afwijkt. Als de koppakking is doorgeslagen heb je niets aan deze waarde en weet je nog niet waar het probleem ligt. Dergelijk soort praktijken met olie op de zuigers kun je alleen maar toepassen als men zeker weet dat de kleppen afsluiten, sluiten deze niet af dan verdwijnt de olie als sneeuw voor de zon.