Vragen over motortje...

RE: Vragen over motortje...

Hey mede miniliefhebbers!

Mijn mini schijnt volgens alles (onderhouds-papieren) in 2003 gereviseerd te zijn.
Hij staat nu zo'n 3jaartjes stil ivm de resauratie.

Ik heb het forum doorgespit om de kwaaltjes die ik me herinner te verhelpen, zoals:
-het uit de 2e versnelling springen
-lekken, zweten, etc..
-reviseren of nieuw
Enzv.

Toen ik de mini kocht werd ik gegarandeerd door de eigenaar dat er niks mis zou zijn met het bakkie.
Niets is minder waar geweest. Ik vertrouw er niet echt op dat de revisie goed is verlopen maar hoe kan je zoiets controleren?

De mini is ondertussen volledig gerestaureerd qua plaatwerk.
Ben ondertussen van achter naar voor toe aant werken.

Maar tijdens de wat makkelijkere klussen blijft het motorblokje mij in m'n hoofd spoken.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet doen.
En waar ik op moet letten etc.

Is er iemand die wat tips heeft om mijn gespook te verhelpen

Hij is rijdend in de restauratie terrecht gekomen.
Voor zover ik weet was/is alleen het schakelgedeelte (uit de 2 springen) een probleem.

RE: Vragen over motortje...

het uit de versnelling springen kan aan je hondebot rubbers liggen. Als deze erg versleten zijn kan je moter zover kantelen dat hij uit de versnelling springt. Zijn deze goed dan kom je hem te demonteren en opnieuw laten reviseren.

RE: Vragen over motortje...

Die zijn idd aan vervanging toe.
Ik las ook al iets over het bijvullen van de olie en ontluchten van.

Maar hoe en wat met de rest van de motor?
Ik wil namelijk wel al nieuwere onderdelen erop zetten .
Maar is dat verstandig?
Omdat ik niet weet wat er gaande is in het blok...
Wat is wijsheid?

Bedankt voor de reactie

RE: Vragen over motortje...

Even voor de duidelijkheid, over wel type blok praten we? Als het de moeite waard is reviseren, anders zou ik zeggen een ander blok kost minder. Maar goed hangt dus af van het type. 8)

RE: Vragen over motortje...

Een 1000tje uit '88

RE: Vragen over motortje...

Als het probleem groter is dan de hondebot rubbers zou ik niet te veel geld uitgeven aan revisie van het blok.
Een ander 1000 blok zonder versnelling problemen hoeft niet veel te kosten.

RE: Vragen over motortje...

wat Quanta kosdat ongeveer?
Een anderblok +versnellingsbak

Ik kijk eerst even hoe en wat met dit blokje.
Het is maar een 1000tje, maar verrekte betrouwbaar en redelijk te onderhouden (wat ik zoal hoor en lees) toch?

bedankt voor de reacties!

RE: Vragen over motortje...

Als je twijfelt kun je in ieder geval een compressie test laten doen, dat zegt vooral wat als je verschillen gaat zien tussen de cilinders (kan duiden op problemen met koppakking of zuigerveren)

Je kan ook de kop er eens af trekken en kijken naar de cilinderwanden, als je daar nog de fijne gekruiste lijnen ziet van het honen (vooral kijken richting de voor en achterkant) zou 'ie inderdaad niet al te lang geleden gereviseerd zijn. Diepe krassen in de lengterichting zijn slecht nieuws. Diameter van de cilinders zou je kunnen opmeten om te zien of er een overmaat in zit. Kleppen kun je ook bekijken of die er nog netjes uitzien.
Kop loshalen en weer monteren kan in een middagje en je hebt eigenlijk alleen een nieuwe koppakking, spruitstukpakking en een momentsleutel nodig (en verder normaal gereedschap)
Misschien dat anderen nog meer tips hebben wat je kunt bekijken als je de kop eraf hebt?