vreemd gebeuren met de versnellingspook

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Een HEEL merkwaardig probleem!

Ik heb dus een A-metro met handversnelling (4-bak)
De pook is iets gebogen (richting achterbumper) en
er zit zo'n plastic-rubber harmonica om de pook, tot
vlak onder de knop.

Die harmonica is er bij mij af, omdat de plastic klem
ring in de voet ervan stuk is en de harmonica dus niet
blijft zitten.

Ik heb nu gemerkt (is een paar keer gebeurd) dat de
pook een kwart slag met de klok mee maakt (om zijn as!)
In plaats dat de '2' en de '4' en de 'R' op de knop
aan de achterzijde staan, staan ze dan ineens aan de
linkerzijde...
Eerst dacht ik dat de knop los zat, maar dat is NIET
zo: de hele pook draait een kwart slag!

Wat is hier stuk??
Volgens de tekening in Haynes gaat de pook door de
grondplaat heen en steekt daaronder van opzij in een
soort cylindertje, waar dan aan de voorkant de schakel
stang en aan de achterkant iets anders (??) in zit..

Het is mij totaal onduidelijk wat daar in de diepte los
zit. Volgens mij is de draaibeweging niet goed!!

Weet iemand wat??

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Volgens mij kun je door die draai beweging de pook er uit halen, dus dit hoort normaal niet zo makkelijk te gaan.

Correct me if i'm wrong!

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Heb ik ook gehad met de GTa... wat echter het probleem is geweest weet ik niet... ik heb hem vrij snel daarna in de garage gezet en het blok vervangen...en schakeld nu gewoon weer zoals het hoort...
Je zou haast denken dat het in de bak zit maar dat kan niet echt...

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

even in het engels, want ik kan niet zo vlug vertalen:

I dismantled a bit of the gearchange stick.
knob off
cassette tray off
metal plate off
rubber shoe off
rubber plate off

then I could turn off the metal covercap
I could pull out the gearstick to into the car.
What I found is shown in pook1.jpg in:
http: // members . lycos . nl / driepoot99 / gearstick
(without blanks)

D = half sphere out of plastic (big)
C = half sphere, friction fit on the stick,
smaller than D, with a broad groove (not visible
in the picture)
B = a plastic (?) "drum" (looks like a small
whiskey container)
A = 1 = body, must have an edge inside the upper
round part to locate the groove in part C

On my car I found the groove in C with partially
broken off edges; I could see scratches in the
surface corresponding with the path of the unusual
movement I complained about.
The edge in body A will be damaged too, giving room
for deficient locating C inside A.

What to do??
Think I need new C and A :-(((
Or well used (good condition) secondhand..
But where??

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

easy2 schreef:
Volgens mij kun je door die draai beweging de pook er uit halen, dus dit hoort normaal niet zo makkelijk te gaan.

Correct me if i'm wrong!



klopt, je verdraaid de pook zelf.
en dat los je niet op door je blok te vervangen :?

makkelijkste is door het schakelmechanisme te vervangen.
er is vast wel iemand die er nog ergens een heeft liggen.

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Ik heb d'r nog eentje, woonplaats Afferden in noord limburg bij Boxmeer.

Kwam van met metro, 66.000 gelopen.

prijs: 20euro

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

kun je precies aangeven waaruit jouw setje bestaat (aan de hand van plaatje "pook1.jpg" hierboven??

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

oplossing is zeer eenvoudig. onderaan je versnellingpook zit een bolvormig kapje waar de pook mee in de ~remote controle~vast zit. als je deze kap een beetje indruk terwijl je hem draai kan je de hele pook er uit halen. kijk dan naar de bolle kant op die plaats en je zal zien dat daar een gleuf zit in de lengterichting van de pook aan de rechterzijde. als je nu in het huis van de versnellingpook kijk dan moet er natuurlijk aan de rechter zijde een pennetje zitten waar deze gleuf van de pook over gaat. het rechter pennetje waar de kap op de pook me vast wordt gehouden moet ongeveer 5 mm aan de binnenkant uitsteken. als je de pook kan draaien dan is dit pennetje afgesleten/gebroken of naar buiten geschoven.de pook wordt dan niet meer tegen draaien geblokeerd. nieuw pinnetje gewoon een spanstift van een euro en het is opgelost. O:)

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

bedoel je dan dat het stiftje in de wand van het huis van origineel een 'roll pin' is, of is het een massieve stift en wil je een 'roll pin' gebruiken als vervanger??

De groef in de onderste halve metalen kogel in het 'draaigewricht' is bij mij aan de randen uitgebrokkeld..
Ik dacht al aan oplassen van metaal en dan een nieuwe groef erin maken... (grote kans op mislukken??)
De uitgebrokkelde metaalsplinters vind ik terug in het oppervlak van het zwart plastic "tonnetje" aan het uiteinde van de pook, waar die dus in het "eye" klemt(??).
Dat tonnetje is ook wat bekrast, maar ik kan het waarschijnlijk niet glad schuren omdat dan de omvang kleiner wordt en het niet meer in het "eye" klemt??

Graag hierover nog een deskundig oordeel!!

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

roll pin = spanstift! in de wand van het huis zit een massive pen maar deze kan je ook vervangen voor een spanstift (ga naar een zaak en vraag naar een roll pin en zij weten niet wat het is!!)maar bij jou zit het probleem meer in de pook dan aan deze pen.als je een andere kan krijgen vernieuw het. zelf oplassen en opnieuw uitvijlen is geen lang leven beschoren. de bol is gehardt staal en lasdraad is in verhouding maar peperkoek ijzer ik heb er nog enkele liggen waar woon je?

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Mini Martin schreef:
en dat los je niet op door je blok te vervangen :?



Blok moest toch vervangen worden en daarna geen last meer van gehad...
Ik heb ook niet gezegd dat het vervangen van het blok de oplossing was, ik heb alleen gezegd dat ik DAARNA er geen last meer van had...puur toeval in mijn geval dus...
Lezen... 8)

default

RE: vreemd gebeuren met de versnellingspook

Bedankt knutsel!!

Je had heel erg gelijk met dat verschoven pennetje..
Ik had gisteren bij het afdraaien van de kap niet gezien dat het pinnetje vrijwel helemaal naar buiten stond, aan de binnenzijde was, net als er recht tegenover, niets te zien (aan de binnenzijde).
Het pennetje teruggeschoven..
Aan een verbogen randje van de omlijstende vloer kon ik zien dat daar al eerder een schroevendraaier als hevel tussen was gezet.
Lekker ingesopt met lithiumvet en de boel gemonteerd.
Schakelt nu veel beter (nieuw vet, oude was deels verhard) hoewel het algehele beeld nog steeds knudde is.. Maar dat hangt wrsch. samen met het 'remote control' principe..
Hier hebben rallyrijders vast geen Monte Carlo mee gewonnen...