het enige zuigende geluid dat ik kan bedenken is de hulpkoppelingscilinder..
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
het enige zuigende geluid dat ik kan bedenken is de hulpkoppelingscilinder..
Jaapio
En wat zou daarmee aan de hand zijn? Het is een hoogtonig geluid, alsof je ruitenwisser heen en weer gaat als je ruit droog is en begint te piepen, maar dan klinkt het als zuigend geluid. Ik heb er goed naar geluisterd en het heeft naar mijn weten idd met de koppeling te maken, want het gebeurd ook als ik wat langzamer rij en dan niet m'n remmen gebruik.
Zal vandaag eens kijken of ik mn koppelingsvloeistofreservoir open kan krijgen om te zien of daar misschien wat bij moet.
Als je dan het koppelingsreservoir open hebt, ververs dan meteen de vloeistof (met DOT3). Als je het reservoirtje niet openkrijgt is dat al een teken dat die al enige tijd niet open geweest is.
Net als bij de remmen, komt er ook bij de koppelingsvloeistof vocht uit de buitenlucht bij. Dit vocht zorgt voor roest in de beide koppelingscylinders, die vervolgens vroeg of laat de geest geven.
Net als de remmen is ook het circuit van de koppeling een gesloten systeem, als hier vloeistof uit verdwijnt heb je dus ergens lekkage.
Als je een zuigend geluid hoort bij intrappen van de koppeling zou dat lijken op een leeg reservoir, maar dan zou de koppeling ook niet meer fatsoenlijk werken ljkt me.
Hij koppelt en schakelt prima, maar ik denk toch dat het verwant is aan mn koppeling, aangezien ik het alleen dan hoor (maar ook weer niet elke keer als ik em intrap, hehe)
Ik heb hier dot4 staan van de remmen, kan dat er ook in of moet ik voor de koppeling specifiek dot3 hebben?
De meningen daarover zijn verdeeld..
Ik gebruik altijd DOT3 omdat DOT4 bepaalde bestanddelen bevat waar veel van de rubber-delen in het rem- en koppelingssysteem niet tegen kunnen.
DOT4 is bestand tegen een hogere temperatuur dan DOT3, wat voornamelijk van belang is voor het remsysteem (remklauwen kunnen best warm worden). In ons vlakke landje met zn relatief lage gemiddelde temperatuur zul je echter het remsysteem niet zo warm krijgen dat de vloeistof gaat koken, en een koppeling al helemaal niet.
Gewoon het rem- en koppelingssysteem eens in de 2 jaar verversen met DOT3, en je hebt er geen zorgen meer over.
Ik zal er binnekort eens naar gaan kijken, er staat meer onderhoud aan te komen hehe. Nog tips hoe ik het reservoir open krijg? Het lukt me op het moment met de hand niet omdat het een *** hoek is om het uit te doen hehe. Stel overigens dat er met die vloeistof niets mis is, en ik het geluid blijf horen.. wat dan? Ik heb nog niemand gehoord dat zij hetzelfde geluid hebben, dus normaal lijkt het me niet.
Het reservoir zit nog zo goed als vol, iets meer als 1cm onder het schroefdraad van de dop, lijkt me dus niet dat dat een probleem zou zijn?
RE: Vreemd geluid (koppeling?)
Ingediend door Spherix op di, 22-09-2009 18:27
Hallo,
Af en toe (en het lijkt wel steeds vaker, maar misschien is dat omdat ik erop let) hoor ik een vreemd geluid wanneer ik aan het afremmen ben en vlak voor ik stilsta m'n koppeling intrap. Het geluid lijkt op een zuigend iets, het klinkt dan ook een beetje alsof je met je mond lucht opzuigt, maar dan wat hoger (right..).
Het lijkt alleen te gebeuren wanneer ik dus afrem en mn koppeling intrap, maar wellicht hoor ik door 't lawaai van mn uitlaat niet of het ook gebeurd bij opschakelen. De auto rijdt en schakelt verder prima, maar ik vroeg me af of het misschien een teken is van komend onderhoud, het koppelingsreservoir krijg ik bijvoorbeeld niet open, dus als dat mogelijk laag staat dan moet ik dat wel op tijd weten
Alvast bedankt voor de info