Er zijn stroboscooplampen met een draaiknopje om verandering in tijdstip in te kunnen stellen. Heb jij die toevallig?
Als ik het tijdstip controleer, doe ik altijd wat Tipp-Ex of zoiets op het inkepinkje.
- Login of registreer om te reageren
Er zijn stroboscooplampen met een draaiknopje om verandering in tijdstip in te kunnen stellen. Heb jij die toevallig?
Als ik het tijdstip controleer, doe ik altijd wat Tipp-Ex of zoiets op het inkepinkje.
strobe met verdraaibaar flitsmoment kan inderdaad zo'n situatie geven, maar als ik goed lees heeft Clubman Elstealth alleen plus en min aangesloten op de strobe plus de opnemer om de bougiekabel. Dan kan die flitsverlater niet werken, moet nog een contact maken met de min van de bobine.
Knap als de strobe dan wel 180 graden kan verlaten, want cilinder 3 is samen met cilinder twee toch echt dan pas op BDP.
Nee mijn stroboscoop heeft geen verdraaiknopje.
Ik heb hem al vaker gebruikt en weet hoe hij werkt.
Ik heb hem nu netjes afgesteld op cilinder drie en de Mini loopt prima. Maar vreemd is het wel.
Ook de alternatieve methode geeft hetzelfde resultaat.
Merkteken op de poelie gelijk zetten met het eerste tandje van het kammetje.
Cilinder 1 staat dan in zijn BDP.
Verdelerkap eraf halen en de rotor moet dan naar het contactje wijzen van cilinder 1.
Nou bij mij niet dus. Hij wijst vrolijk naar het contactje van cilinder drie.
Elders had ik dit gevonden:
Cilinders zijn als je VOOR de auto staat genummerd
4-3-2-1 (waarbij 1 dus het dichtst bij de radiator zit).
De onstekings volgorde is 1-3-4-2.
Aansluiting op de verdeler is.
3 uurs positie naar de 1
12 uurs positie naar de 3
9 uurs positie naar de 4
6 uurs positie naar de 2
Bij mij is het ook anders aangesloten.
Om te beginnen heb ik geen 12 uur 3 uur enz. maar half 11, half 2,half 5 en half 8.
En het is als volgt aangesloten:
half 11 naar de 1
half 8 naar 3
half 5 naar 4
half 8 naar 2
Positie van de rotor maakt niet zoveel uit, mits de volgorde 1-3-4-2 maar juist is.
Als je cilinder 1 op vonmken wil hebben terwijl de rotor op 1 uur staat, dan moet je de as achter de verdeler even een paar tandjes versteken. Kijk uit met dit klusje dat de as niet in je motor lazert. Lange bout erin draaien. Anders heb je een behoorlijke klus voor de boeg.
Wat erg vreemd is, is het fet dat jouw BDP merkteken op de poelie bij de kam is als cilinder 3 wordt " gevonkt". want op dat moment hoort die zuiger op ODP te staan. Dus ik weet niet of daat iets in het verhaal klopt.
De poelie zit op de krukas etmet een spie. Deze kan maar op 1 manier gemonteerd worden, en niet 180 gradenm verkeerd.
Ja het blijft een vreemd verhaal.
Maar hij loopt en nog goed ook dus ik vind het best.
Al blijf ik nieuwschierig naar de oorzaak....
RE: Vreemd onsteking probleem
Ingediend door Clubman Estealth op zo, 01-09-2013 21:10
Na het vervangen van mijn koppakking wilde ik ook gelijk de ontsteking afstellen.
Ik heb een 123 ontsteking maar wilde hem toch eens controleren.
Zoals het hoort de stroboscoop netjes op de accu en het andere kabeltje op de kabel van bougie 1.
Maar totaal geen inkeping te zien op de snaarschijf.
Vervroeger losgekoppeld en netjes 1500 toeren maar niets.
Ik dacht toen laat ik het eens op de andere kabels proberen. En wat blijkt, op bougiekabel van cilinder drie staat het inkepinkje netjes waar hij hoort te staan.
Ik snap hier dus niets van. Wat kan er verkeerd aangesloten zijn? De motor loopt gewoon goed. Pakt netjes op en staat zo te horen ook goed op tijd.