Het kan logisch zijn dat ie met koude olie minder lekkerder wil schakelen..heeft ie dat alleen dan met de 2e versnelling of met alle?
- Login of registreer om te reageren
Het kan logisch zijn dat ie met koude olie minder lekkerder wil schakelen..heeft ie dat alleen dan met de 2e versnelling of met alle?
100% je syncro
Ik heb het precies hetzelfde gehad zoals jij het verteld. Bij koude motor (olie) hoor je hem wel, en met warme motor (olie) niet. Metaal zet natuurlijk uit, hierdoor kan het komen, heb eigenlijk niet echt een idee. Heb toen ook me syncro's vervangen en uiteraard is het probleem dan weg.
Het probleem wordt in iedergeval wel beinvloed door een warme of koude motor.
Waarschijnlijk wel je synchroringen, maar voor de zekerheid toch mijn ervaring.
Ik heb een soortgelijk iets gehad toen mijn hulpcylinder van de koppeling het aan het begeven was en ik nieuwe matten onder het koppelingspedaal had liggen.
Het gevolg was dat ik niet meer volledig ontkoppelde waardoor hij slecht in de versnellingen wilde (vooral in z'n 1 bij stilstaan).
Hij ontkoppelde nog wel zo goed dat het niet merkbaar was aan doorrollen of iets dergelijks.
Ook hiervan had ik bij koude motor meer last dan bij een warme. Waarom? geen idee!
Ingediend door mini_man op za, 25-09-2010 16:03
Bedankt voor de reacties. Ik zal de hulp koppelings cilinder eens controleren op lekken e.d. Een van mijn vorige mini's had ook last van een lekkende hulp koppelings cilinder.
Is het zo dat als deze zou lekken, hij ook 'lui' reageerd? Dus misschien ontkoppeld ie wel bijna net zo volledig, alleen duurt het langer dan normaal? En zit je dus te schakelen met een nog niet volledig ontkoppelde koppeling.
In dat geval zou ik de scharnierpunten bij de koppeling eens smeren,
zowel bij de hulpcilinder, als bij het pedaal
Hallo,
Ik heb een MPI uit 1997.
Sinds vandaag heb ik een probleem met het schakelen. Ik krijg mijn pook tijdens het overschakelen niet in de versnelling totdat ik dubbel clutch.(alle versnellingen hebben daar last van, ook met warme olie)
Het rare is dat hij gisteren nog gewoon normaal over schakelde, in zijn twee ging hij altijd al iets moeilijker als de olie nog koud was maar verder nooit problemen.
Ik heb hier gelezen dat het mijn syncro kan zijn, wat kost dit om te vervangen en kan ik het misschien zelf doen?
Ook heb ik gelezen over de hulpkoppelcylinder, ik weet niet of dat in dit geval ook een probleem kan zijn?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, Gertjan
Ik gok dat het je hulpcilinder is. Als het de synchomesh zou zijn, dan zou je het maar in 1 versnelling hebben. Daarnaast geef je aan dat het met dubbel clutch wel lukt, wat betekend dat je druk opbouwt om te ontkoppelen.
Hulpcilinder vervangen en je kunt weer door.
Kijk eens of je olie genoeg hebt in het koppelings reservoir,
als je met het pedaal pompt heb je dan wel druk genoeg om te kunnen schakelen ?
je kunt ook even je hulpcilinder op lekkages controleren,
als je moeite hebt met alle vesnellingen lijkt het eerder op een koppelingsprobleem
(tegelijk met bengeltje reageren gaat niet,
heb toch maar even mij verhaal afgemaakt)
Oke bedankt voor de reacties.
Kan ik het oliepeil van mijn hulpcylinder ergens controleren? zo ja, waar?
Onder de motorkap, aan de bestuurderszijde. Daar staat een tonnetje. Als je die open maakt, dan zou je daar vloeistof moeten zien zitten. Dat is DOT4 remvloeistof. Die zou redelijk vol moeten zitten.
Bij een lekkage van je hulpcilinder zul je daar alleen niet veel aan zien. Het niveau zakt daar niet genoeg voor, zoals bij de remmen.
RE: vreemd schakel fenomeen
Ingediend door mini_man op wo, 22-09-2010 18:15
Hallo,
Mijn vorige mini had af en toe wat last van een knarsende 2e versnelling als je wat te wild terug of heen schakelde. De syncro kon een vervanging gebruiken. Nu heeft mijn MPI heel klein beetje hetzelfde euvel. Echter alleen als je 'voorzichtig' schakeld. Bij schakelen met iets meer kracht is er niks aan de hand. Het komt ook alleen voor als de olie nog koud is.
Naar mijn weten/ervaring gaat schakelen naar de 2e versnelling (als de syncro's al aan vervanging toe zijn) moeilijker als je wat meer kracht gebruikt tijdens het schakelen. En werkt het 'laten hangen' tegen de versnelling uiteindelijk wel om m dr in te krijgen. Bij mn MPI is dat dus precies het omgekeerde en alleen met koude olie.
Misschien iemand enig idee? Toch versleten syncro?