Vreemd startprobleem

default

RE: Vreemd startprobleem

Mijn mini 1000 van 89 heeft een vreemd probleem met het starten.
Wanneer ik de contactsleutel omdraai draait de startmotor alsof de accu nagenoeg leeg is.
Zet ik de auto van het contact en probeer ik het nogmaals dan draait de startmotor al sneller maar de wagen springt niet lekker aan., de aanhouder wint en uiteindelijk loopt de motor dan
De accu is nieuw en dubbel getest, ik dacht namenlijk dat het daar aan lag.
Wanneer ik de laadspanning meet kom ik op ca 13,5 volt uit dus dat is het ook niet?
Heeft iemand nog een idee.
Startmotor?
Startrelais?

Kortom Help!!!

RE: Vreemd startprobleem

Heb je de plus kabel vanaf de accu naar voren nagezien? Misschien dat je daar spannings verlies hebt.

Je kan ook even proberen om de accu voor je auto te zetten, grill demonteren en dan met een dikke stroomdraad rechtstreeks vanaf de accu op de startmotor. wel even in zijn vrij zetten.

Ook je massa kabel even checken, zowel op de accu en vanaf je motor naar het chassis,

Groetjes Jeroen

RE: Vreemd startprobleem

een nieuw startrelais erin zetten kan ook nooit kwaad en die dingen kosten maar een paar euro.
ik ben 6 tot 8 weken aan het zoeken geweest naar mijn stroomprobleem waarvan we dachten dat het aan de bekabeling lag en uiteindelijk was het het startrelais.
dus baat het niet, schaad het niet.

RE: Vreemd startprobleem

mee eens

relais is ingebrand.
vervangen die hap

en natuurlijk de massa s nalopen

default

RE: Vreemd startprobleem

ik heb exact hetzelfde probleem! Eerste keer starten met een koude start draait de startmotor traag.. na een paar keer al sneller. Dan slaat ie.. als ik geluk heb aan op het terug klikken van het contact. Dus van startmotor stand naar onsteking stand.

Als ie warm is heeft ie er ook wel last van, wel in mindere mate..

@Ridgeback, heb je het start relais al aangepakt? Ben benieuwd of dat het probleem oplost.

Verder heb ik al enige dingen nagelopen zoals accu, bougies, verdelerkap, rotor etc. Ook al een ander contact slot geprobeerd.. maakte niets uit.

Aanduwen werkt overigens wel altijd.. dan slaat ie in een keer aan ongeacht een koude of warme start.

default

RE: Vreemd startprobleem

Helaas,Helaas, nog geen tijd gehad druk, druk druk.
Aan de kosten ligt het niet maar het ontbreekt mij aan tijd. Ik ga in elk geval het relais vervangen, de massa kabels had ik reeds vervangen tijdens de roestauratie.
Dus mini-man ben jij eerder dan hoor ik het graag anders laat ik wat van me horen als ik het gedaan heb.
In elk geval bedankt voor de tips.
Overigens zijn mijn klachten identiek aan die van mini-man z'n wagen

RE: Vreemd startprobleem

lees dit anders eens door.
link

default

RE: Vreemd startprobleem

De problemen zijn nu wat groter dan ze waren.. De mini slaat nu soms helemaal niet meer aan!

Op de + van de bobine krijg ik af en toe 5 volt te zien.. ik meen te weten dat dit 12 hoort te zijn. Misschien iemand een idee waar dit m in kan zitten?

RE: Vreemd startprobleem

mini_man schreef:
De problemen zijn nu wat groter dan ze waren.. De mini slaat nu soms helemaal niet meer aan!

Op de + van de bobine krijg ik af en toe 5 volt te zien.. ik meen te weten dat dit 12 hoort te zijn. Misschien iemand een idee waar dit m in kan zitten?



hoort 12 v te zijn
controleer eerst de massa in je kofferbak.
dan de blokmassa.
wat geeft je meter aan als je meet tussen de plus op de startmotor, en je blok.
als dit ook te laag is, dan moet je je massa goed bekijken.
is dit normaal, dan zou ik eens in je zekeringenkast kijken.
meet daar maar eens.
alle pootjes opschuren kan nooit geen kwaad natuurlijk

default

RE: Vreemd startprobleem

Massa kabel heb ik gecontroleerd. Was goed, is ook redelijk recent al een keer vervangen. Heb nu net ook nieuwe conact puntjes gemonteerd. Dit lijkt enig probleem te hebben opgelost.

De mini start goed als ie warm is, ook een paar uur erna. Maar wacht ik langer, bijvoorbeeld een nacht. Dan gaat het maar moeizaam. De startmotor draait dan echt veel minder hard rond.

Het lijkt er meer op dat de accu gewoon te weinig spanning levert.. wat ik zelf denk, is dat het kan komen door een lek in het stroomnet. Dat de accu langzaam leegloopt.

Ik heb nu de polen los gekoppeld na een goed ritje. Nu morgen eens kijken of er verschil te merken is : )

RE: Vreemd startprobleem

he joep
heb jij je startrelais al vervangen.
kan ook de oorzaak zijn.

default

RE: Vreemd startprobleem

Heb inmiddels nieuw start relais besteld komt maandag binnen, zodra deze erop zit laat ik weten hoe de mini dan start, misschien dat jij er dan ook wat aan hebt (mits het probleem verholpen is natuurlijk)

default

RE: Vreemd startprobleem

Oke heb eindelijk start relais binnen en gemonteerd, helaas geen verbetering.
Achteraf gezien (Na het demonteren en monteren) is dat ook vrij logisch het startrelais zit op de start motor en zorgt er eigenlijk allen maar voor dat op een mechanische wijze een contact gemaakt wordt in de startmotor.
Als het al zou liggen aan ingebrande punten o.i.d. zal ik deze moeten vervangen. Volgens mij is het dan eenvoudiger om een compleet nieuwe (andere) startmotor te monteren.
Als er nog iemand is die een tip heeft hoor ik het graag.
Zo langzamerhand wordt het een beetje een gebed zonder eind.

default

RE: Vreemd startprobleem

Ridgeback schreef:

Als er nog iemand is die een tip heeft hoor ik het graag.



## die 'zeker goede' accu van je mien al in een andere auto geprobeerd?
start een andere auto wel goed op die accu?
als 'nee' ligt het toch aan de accu..
als 'ja' ligt het aan je mien.

start je mien op de bovengenoemde accu wel goed als je hem even laat [i:ej3s1k21]aanduwen[/i:ej3s1k21]?
als 'ja' ligt het toch aan de [i:ej3s1k21]te grote electrische weerstand [/i:ej3s1k21]in het circuit tussen accu en startmotor (startrelais) (ik neem aan dat je weet dat zowel + als - verbindingen belangrijk zijn)
als die weerstand te groot is (en de stroom daardoor te klein) draait de startmotor te moeizaam, en als ie de motor een paar keer heeft rondgewurgd is de interne weerstand (zuigers e.d.) iets kleiner waardoor ie dan iets vlotter ronddraait.

als 'nee' is het wat anders.

meld eerst de bevindingen naar aanleiding van bovenstaande aanwijzingen eens.

default

RE: Vreemd startprobleem

Bij mij lijkt het relais te zijn uit te sluiten. Ik heb de bougies vervangen.. ( had hiervoor alles al vervangen behalve de bougies dus...) en hij sloeg in een keer aan van een koude start!

Blok loopt daar integen wel op 2-3 poten. Dus of kleppen staan niet goed of koppakking misschien dr tussenuit. Het blok zweet nogal olie? namelijk.

Tenminste ik neem aan dat ik het relais kan uitsluiten.. de startmotor draaide echt maar heel langzaam rond, accu was ook al leger van al dat starten van voorheen. Maar de motor plopte wel aan, en liep voor geen meter :r

default

RE: Vreemd startprobleem

Probleem opgelost! Het probleem van het niet starten zat hem toch in vieze/oude bougies. Ridgeback, probeer eerst ook eens nieuwe bougies.. voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ik had een compressie test gedaan die was goed. Dus ging het alsnog in de ontsteking zoeken. Het slechte lopen kwam door een verkeerd ontstekings tijdstip. Heb je dit ook al gecontroleerd Ridge :) ?

Succes!

default

RE: Vreemd startprobleem

Dank voor je input, ik ga meteen nieuw bougies halen, hoelang gaan die dingen eigenlijk mee, die van mij zijn nu 2 jaar oud (de bougies)
Het ontstekingstijdstip ga ik ook even checken, heb binnenkort eindelijk vakantie :)dus dan moet het lukken een paar middagen aan de mini te besteden.
Ik laat je de uitkomst weten.

default

RE: Vreemd startprobleem

2 jaar klinkt mij wat oud in de oren. Die van mij waren 9 maanden oud en echt "op".

Maar start de mini al beter :) ?

RE: Vreemd startprobleem

Om een goede diagnose te kunnen stellen aan het startsysteem werkt een v-meting altijd goed. Het is alleen wel handiger als je dit met zijn tweeën doet.
Als eerste meet je je accuspanning tijdens het starten. Onbelast zal deze spanning ongeveer 12 zijn. Tijdens het starten zakt deze iets.
Dit doe je ook meten op de startmotor. De waarde die je tijdens het starten meet moet gelijk zijn als bij je accu.
Is dit niet zo dan heb je spanningsverlies in de plus-kabel of in de min-kabel.
IS dit allemaal goed dan kan het zijn dat de startmotor aan een revisie toe is.
Om te voorkomen dat de motor niet start tijdens deze meting is het wel handig dat je het brandstofsysteem uitschakelt.
Verder heb je een spanningsmeter nodig en een stroomdraad om eventueel de pluskabel door te meten.

Succes.

RE: Vreemd startprobleem

Hoi,

heb nu precies hetzelfde probleem. De startmotor draait heeeeel langzaam rond. Vrij nieuwe accu, elektrisch geen problemen gemeten.
Dus op naar de oude truc, met een flinke Bahco (nee, geen neut) een flinke mep op de startmotor gegeven, en voila hij start weer.
Dus ondanks alle zeer goed bedoelde adviezen/opmerkingen die veelal wijzen om het elektrisch systeem de schuld te geven en te onderzoeken, ook de oude vertrouwde startmotor kan hetzelf uiteraard begeven.
Zal hem eens gaan demonteren en kijken wat de schade is, mocht ik hier verder niet uitkomen, i'll be back.

Groeten Eric

RE: Vreemd startprobleem

Hoi,
effe een winterpauze gehad maar, toch maar weer eens terug met dit probleem.

Probleem:

Hij start slecht/niet. Als hij ronddraait dan draait de startmotor heeel langzaam rond. Hij slaat dus niet aan.



Wat heb ik reeds gedaan

De eerste keer dat dit gebeurde gewoon doorblijven starten en opeens sloeg hij aan. (1e reactie accu bijna leeg)
De daarop volgende keer de buurman laten aanduwen, hij sloeg weer aan. (reactie accu leeg, toch twijfel, al het elektrisch spul werkt op volle toeren en er is geen aanleiding dat de accu leegtrekt)
De daarop volgende keer was er niemand in de buurt. Ik dacht aan de stroom kan het niet liggen want hij start toch steeds weer. Ik heb dus met een flinke bahco een ferme tik op de startmotor gegeven, viola hij start weer. (het standpunt van accu kapot verlaten)
De daarop volgende keer een tik op de startmotor werkte niet meer, dus de fiets maar gepakt :'( .


Tot dit stadium was ik in de volle overtuiging dat de startmotor het begeven had, maar:

Aangezien het berekoud was/is had ik maar eens met behulp van onze familiebus via die accu gestart. Hij sloeg bijna meteen aan !


Dus toch maar een nieuwe accu gekocht 44Ah (net als de oude), derin gezet, precies hetzelfde probleem!! de startmotor draai heeeel langzaam rond.

Accu teruggebracht, in de shop nog nagemeten of die goed was, dat was hij, mijn oude ook nagemeten, nog redelijk goed,moet geen probleem zijn.

Conclusie mijn accu is niet kapot. Ik denk nog steeds de startmotor is kaduuk.



Aangezien hij wel start met de accu uit de Fiat, van de week toch maar eens eigenwijs geweest en de accu uit de fiat gehaald (een 55Ah) en in de mini gezet, starten

en… na een beetje sputteren, slaat hij aan????



Ik weet het nu effe niet meer

A toch een accu probleem? Niet ronddraaien met 44Ah wel met 55Ah.

B toch een startmotor probleem? Misschien een versleten lager? Lijkt me niet, ik heb er vandaag de startmotor afgehaald alles draait soepeltjes rond. Op kleine gebruiks slijtage op het tandwiel ziet alles er goed uit voor een 20 jaar oud dingetje.

C een ander probleem die ik over het hoofd zie? Hij zweet regelmatig olie zit ik nu te bedenken maar het peil is voldoende, te weinig olie lijkt me niet het probleem. Of kan het zijn dat de olie door de koude te dik is?? Een en ander is half november begonnen (geloof ik), was toen niet extreem koud.
Zuigers ingevreten, lijkt me ook niet?
Het startrelais? Hij draait rond dus die werkt volgens mij dan goed?
Bekabeling e.d.? Als hij bij 55Ah doet moet er ook 44Ah door kunnen of niet?

Het lijkt met toch ergens een mechanisch probleem of niet?

Wat kan ik nog doen, een zwaarder accu lijkt me geen optie want daarmee is niet het echte probleem wat ik zoek verholpen, een 55Ah is veeeel te zwaar voor een mini.

Resume, hij draait op goede toeren met een te zware accu.
Probleem, ik weet het effe niet.

Heeft iemand een optie/idee??
Nog iets nachecken (en hoe? ik ben wel technisch maar geen autotechniek expert)

Zo dat was een heel verhaal maar,
ik lees graag de reacties.

Gr. Eric

RE: Vreemd startprobleem

Extra massa kabbel trekken van accu naar carrosserie en van carros naar motor. Ander ding kan zijn de voedingskabel van de accu naar het start relais. Als deze inwendige breukjes heeft kan het zijn dat hij met net iets meer power hem wel pakt en anders net niet.

Owja, beetje zware accu is nooit verkeerd (met dit weer lampjes,kachel, achteruit, radiotje tikt allemaal wel aan). Beter te veel dan te weinig ;).

default

RE: Vreemd startprobleem

Heb je de startmotor er al eens afgehaald?

Waar de startmotor in het blok steekt zitten ook de koppelingsplaten.
Koppelingsplaten hebben de eigenschap een bepaalde zwarte droge stof af te geven. Dit dwarrelt door het koppelingshuis rond en dus ook op de as van de startmotor.
Na verloop krijgt het asje vanzelf een koek en gaat het asje moeilijker draaien.
Even de polen van de accu er af halen, startmotor loskoppelen en uit het koppelingshuis halen. asje goed schoonmaken en in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten.

Try it. :+)

RE: Vreemd startprobleem

Hoi,

alvast bedankt voor de reacties

@vlassie
Ik zal het een proberen of de problemen in de bekabeling zit.

@mini martin
Ja ik heb vandaag nog de startmotor eraf gehaald. Hij was wel wat vervuild, voornamelijk met stoffig spul. Alles aan de startmotor draait soepel.

We gaan rustig verder zoeken. Nog meer gedachten of ervaringstips, van harte welkom.

Gr. Eric

RE: Vreemd startprobleem

Voor de bekabeling: check die gevlochten massakabel van het blok naar de body, en de kabel van de accu-min naar de body.

Trouwens, je weet pas echt dat het aan de 44Ah accu ligt als je die terugzet en het probleem weer terug is...

RE: Vreemd startprobleem

Hoi

Tnx voor de reactie: Zal zeker de bekabeling checken.

Of het aan de 44Ah ligt? Het probleem is gewoon spontaan gekomen, met de oude accu dus. Zoals gemeld, met een nieuwe volle accu 44Ah blijft het probleem aanwezig, bij mijn 55Ah uit de fiat start hij gewoon. :?
Een 55Ah plaatsen lost de klacht wel op maar nog niet de oorzaak die ik aan het zoeken ben. Daarbij is nog de vraag of de dynamo de capaciteit heeft om een 55Ah vol te laden?

Gr. Eric

default

RE: Vreemd startprobleem

Met een "nieuwe" volle accu of een opnieuw geladen accu.
Het kan nl zijn dat bij een opnieuw geladen accu één van de interne platen kortgesloten staat. Accu geeft dan wel de juiste spanning af tijdens laden e.d. alleen de stroomsterkte stort in bij afname.

Is dit niet het geval, dan begin ik ernstig aan de bekabeling van/naar je accu te twijfelen. Of een massa probleem.

RE: Vreemd startprobleem

Zelf ben erg technisch. Toevallig een artikel in MiniWorld (maart 2009) over startproblemen veroorzaakt door de startermotor. "Often a slow or noisy starter only needs a clean", het moge duidelijk zijn dat men hiermee een inwendige schoonmaakbeurt van de startermotor bedoelt en niet de steamcleaner door de motorruimte :-) Het artikel begint met de wel veelzeggende zin "the starter motor is often very much taken for granted". Ik zag dat je de starter motor al had schoongemaakt, indien de auto wel start met een hoger vermogen van een externe starthulp vemoedt ik toch dat er iets met je starter motor mis is. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes.

RE: Vreemd startprobleem

Rectificatie, mijn openingszin moet zijn "zelf ben ik NIET erg technisch", gewoon te snel getypt en niet genoeg nagelezen alvorens te plaatsen. Shame shame shame.
Zelfkennis siert de mens.

RE: Vreemd startprobleem

Eric S schreef:
Daarbij is nog de vraag of de dynamo de capaciteit heeft om een 55Ah vol te laden?




Even meten of de Mini 14.4 volt haalt net als de Fiat, zo niet, is de dynamo kapot.

André

RE: Vreemd startprobleem

let wel goed op bij het terugmonteren van de startmotor.
maak de delen die op het blok komen goed schoon.
ook de delen van je blok waar de sm op komt goed schoon maken.
dit in verband met je massa.

een extra kabel van een goede massa naar een van de bevestigingsbouten kan nooit kwaad.
controleer ook de massa boven op je blok, en in je kofferruimte.

ook zou ik je relais een s gaan doormeten.
als dit allemaal goed is, dan zou ik eens gaan kijken naar een andere sm.
grote kans dat het in je massa of reelais zit

RE: Vreemd startprobleem

Hoi,

Waarschijnlijk het probleem opgelost :D

Ondanks dat ik zelf vermoedde dat het niet elektrisch kan zijn uiteraard toch de tips ( :)\\_ d:)b ) over + en - kabels, oplaadspanning, etc, nagekeken en hier kon het niet aanliggen.

Dus vandaag met de startmotor naar een revisiebedrijfje gegaan. Ik dacht dat die toch nog redelijk soepel ronddraaide, maar uit die droom werd ik snel geholpen. Bij het bedrijf zeiden ze meteen dat het voorste lager teveel speling had en dat e.e.a. behoorlijk stroef ronddraaide (zo zie je maar ieder z'n vak), ouderdomsverschijnselen dus.
Nieuwe besteld, dus vanaf midden volgende week moet de Ritz weer rondscheuren.

Gr. Eric

RE: Vreemd startprobleem

super!!!

hoop dat je probleem opgelost is nu.

RE: Vreemd startprobleem

Hiep Hoi,

Ja ja, probleem is nu opgelost :D . Nieuwe startmotor erin en hij start weer net zo soepel als voorheen.
Ik denk, zal het nog maar even melden aangezien je uit voorgaande reacties wel kunt lezen dat het aan vele "mini-dingen" kan liggen bij dezelfde soort klacht (langzaam ronddraaiende startmotor) met storingen in vele onderdelen. Bij de ander elektrisch bij mij mechanisch.

Gr. Eric