Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Mede forummers,

Sinds enige tijd heeft mijn MPI een hoog stationair bij koude start. Opzich niks mis mee, maar het BLIJFT hoog (varierend tussen 1500 en 2000 rpm). Pas na uitschakelen, en gelijk weer herstarten is het toerental normaal stationair (+-1100 rpm, nogsteeds beetje hoog nietwaar?)
Nu ligt het niet aan de gaskabel, die is reeds vervangen en werkt perfect.
Ook heb ik recent gecontroleerd op valse lucht, is het ook niet.
Nu zit er een 'stepper motor' welke de stationair toeren regelt. Deze is aangestuurd door de ECU. Nu heb ik ook alle bekabeling en stekkers gecontroleerd, schoon gemaakt en voorzien van contact spray: Nog steeds geen verbeterend resultaat.

Nu ben ik dus radeloos geworden wat het is: fouten in de ECU, falende stepper motor, of weer iets anders???

Is er iemand die de zelfde problemen (gehad) heeft en weet waar het aan kan liggen?

Voor het geval het een ECU probleem is, is er iemand in de omgeving Den Haag met een uitlees apparaat voor de MPI??

Groet, Bas

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Hoi Bas,

lastig soms, die MPI´s hè.
M´n allereerste ervaring was identiek, net MPI aangeschaft, bleek stekker gewoon niet vast te zitten op stepper motor (air control valve), verkoper zei dat je gewoon even tussengas moest geven....
Soms lees je over vervuiling in die stepper motor, dan is het toerental weer normaal na reinigen. Zelf dat niet ervaren, wel een uit elkaar getrild binnenwerk, na Antwerpse kasseien rit, heb het moeten vernieuwen. Soms zijn contact punten inwendig losgeraakt, werkt het ook niet goed meer. Verder inderdaad valse lucht, maar kan ook van de slangen komen, of, en dat is ook typisch MPI, spruitstuk pakking! Ook lees je wel eens over vervormd lucht intrede huis (dus waar luchtfilter op vast zit, is kunststof en wordt ovaal, men vervangt het door metalen versie. Stepper motor zelf kan ook scheuren, speciaal bij slechte motorsteunen en kantelend blok. Stepper motor is inderdaad in te stellen en te checken met behulp van uitlees apparaat, het miniscule schroefje aan achterzijde gasklep overbrenging stel je dan af en geeft de stepper motor een zekere stationair positie bij een toerental van ongeveer 900 rpm.

M´n advies is om eerst zeer goed naar valse lucht te zoeken (vooral spruitstuk pakking dus). Kijken of dat schroefje nog geborgd zit. Intrede huis goed inspecteren (ook rubber ring eronder). Dan eens stepper motor verwijderen, inspecteren en schoonmaken. Zonder een van deze problemen zal stepper motor instelling niet zomaar veranderen, dus uitlezen zal alleen maar een bevestiging zijn van een probleem, maar oplossen doe je niet. Succes!

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Uit te lezen in Maasdijk. PM voor contactgegevens.

Mvg.
Karel

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Afgelopen dagen heb ik de volgende adviezen uitgevoerd:

-alles controleren op valse lucht: Helemaal dicht. ook niet bij het lucht manifold
-Stepper motor verwijderd: Verwijderd, inclusief behuizing. Stepper motor zelf stond in zijn uiterste stand (normaal stationair neem ik aan). Verder is het kopje en het huis schoon, en waren er geen gekke gebreken op te merken. Opvallend punt is dat de stepper motor zelf niet te openen is, zit hermetisch gesloten.... :(
-Nogmaals alle contact puntjes schoon gepoetst

Helaas mocht niets van dit alles baten: hij blijft hoog start stationair draaien...
Wel zijn mij twee andere dingen opgevallen:
-bij starten lijkt de motor weer even uit te vallen, weer te herleven, dan zakt ie wéér terug naar een laag toerental en vervolgens dus het opwarm programma.
-bij normaal stationair gaat het toerental lichtjes op en neer, dit is lang niet altijd het geval overigens.

tja....

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

De ideale situatie... eerst alles uit elkaar halen en zo mogelijk nog meer problemen veroorzaken. Daarna pas gaan uitlezen en alle eerder veroorzaakte ellende proberen op te lossen. Succes!

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Probleem opgelost!

Na het goed bekijken van de elektronische diagrammen (originele uitgave van Rover uit 1997)en alle apparatuur die met de stepper motor samenwerken gecontroleerd te hebben, viel mijn oog op het stekkertje wat normaal aan de potentiometer vast hoort te zitten: die hing los... vast geprikt, gestart, rondje rijden en gelijk viel op dat ie weer vanzelf terug viel.

Wat mij betreft, slotje er op!

RE: Vreemd stationair lopen MPI, ECU apparaat Den Haag?

Fijn dat het zo simpel op te lossen was d:)b