vreemde schade aan koppeling

RE: vreemde schade aan koppeling

heeft er iemand het volgende al eens meegemaakt en kan diegene me de oorzaak vertellen (let ajb niet op de beschrijving, ik ben niet zo erg technisch):

mijn mini BRG uit '88 met een 'nieuwe' 1.3 metromotortje erin begon op een mooie dag moeilijk te schakelen en vlot daarna te rammelen. ANWB erbij en die meldde dat een druklager aan gort zou zijn in de koppeling. Gelukkig ben ik het neefje van een garagehouder met een minideskundige in dienst dus de kleine bas mocht op de brug.
toen kwam het probleem, de koppeling wilde helemaal niet meer van de as af. daar hebben ze dagen voorzichtig aan geprutst, en later toch met enig gericht geweld hebben ze hem eraf gekregen. het bleek dat de as aan het mechanisme was vasgelast, niet bewust, maar waarschijnlijk doordat ie tijdens het rijden enorm heet was geworden, op een 'natuurlijke' manier zal ik maar zeggen. :?
bij het openen van de koppeling vielen er drie bouten op de grond :? da's gek. en nu vraag je je natuurlijk af welke. er zitten op de binnenring 5 bouten die standaard op een koppelingsetje vastgedraaid zitten (de kop is ongeveer 1cm in doorsnee dacht ik).3 daarvan waren helemaal kapotgesleten en losgetrild en lagen te rammelen in de koppeling :x

dan nogmaals de vraag, heeft iemand dit al eens aan de hand gehad en wat is de rede dat dit is gebeurd? de mini deskundige had dit nog nooit meegemaakt en is toch al zo'n 40 jaar monteur.

ik ben benieuwd!

RE: vreemde schade aan koppeling

Heb wel eens meegemaakt dat iemand het koppelingshuis bij de huis heeft overgebroken door een vastzittende koppeling en dan toch op de pedaal blijven duwen, gevolg: huis gebarsten.
Wat jij meemaakt heb ik inderdaad ook nog nooit gehoord. Hoop dat de schade/reperatie meevalt!

RE: vreemde schade aan koppeling

ik denk dat de prijs niet echt mee zal vallen, maar hij rijdt inmiddels weer, en als nooit tevoren. Die rekening die komt vanzelf, vrees ik

RE: vreemde schade aan koppeling

Een vastzittend vliegwiel is niet vreemd. Als het nooit is losgeweest, maar ook als de vliegwielbout niet goed aangedraaid is (dan gaat het vliegwiel vreten in de krukas).
Bij jou is er waarschijnlijk al een beun mee bezig geweest die de bouten van de drukgroep niet goed heeft vastgedraaid, waardoor ze zijn losgetrild/eruit gevallen.

RE: vreemde schade aan koppeling

vreten in de krukas



zo ongeveer ?!:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/krukas.jpg

.. ben benieuwd wat ze dan vervangen/gedaan hebben als 'ie nu alweer op de weg is ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: vreemde schade aan koppeling

die foto is aardig zoals het was, ja. bij mij zat de lasplek alleen iets verder naar binnen. wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, maar ze hebben in ieder geval de as weer netjes pas gemaakt en een hele nieuwe koppeling geplaatst. blijkbaar afdoende, het rijdt (voorlopig) weer.

ik ben trouwens blij te horen dat er waarschijnlijk een beun aan het werk is geweest en dat dit dus wellicht geen probleem is dat ik nu vaker ga meemaken. als die schroeven door m'n bak geslagen waren was ik nu op zoek geweest naar een andere mini (of motor).