RE: Waar dient dit stekkertje voor?
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 18:57
kan zijn dat het contact geen permanente stroom levert aan de ontsteking en dit op deze manier is opgelost.
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 18:57
kan zijn dat het contact geen permanente stroom levert aan de ontsteking en dit op deze manier is opgelost.
Ingediend door nlspecial op za, 11-01-2003 19:02
oibrielle schreef:
kan zijn dat het contact geen permanente stroom levert aan de ontsteking en dit op deze manier is opgelost.
Kun je dit uitgebreider uitleggen, want echt snappen doe ik het niet.
Oibrielle z'n theorie zie ik ook niet helemaal. Misschien is het de aansluiting voor het laadstroomlampje. Gaat het niet gewoon de kabelboom in, in plaats van naar de ontsteking?
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 19:08
ik had ooit ene keer problemen met mijn ontsteking, hij had geen spanning. Kwam volgens wegenwacht meneer door het contact. Hij heeft toen een kabeltje getrokken vanaf een permanente stoom vanaf de dynamo. moest wel steeds kabeltje losmaken als ik langer dan een half uur ofsow stil ging staan. Maatje van me heeft de boel toen gerepareerd maar weet even niet meer wat nou het echte probleem was. Daar heb ik mijn tik aan over gehouden om me bobine los te koppelen als ik langer stil sta werkt prrrrfect als startonderbreker
Ingediend door Mini Martin op za, 11-01-2003 19:41
Het enige wat ik me kan bedenken is het stekkertje dat naar de temp.meter gaat . Deze zit net boven de dynamo.
Helemaal links zit die van de oliedrukmeter.
Maar die komen niet uit bij de ontsteking, (tenzij iemand een modificatie heeft gemaakt.)
Je bobine losgooien is onzin als je contact uitstaat, hoor. Als je voor langere tijd je contact aan hebt staan zonder dat de motor loopt is het wel een goed idee, omdat er dan spanning op de bobine staat en hij door kan branden (kort-door-de-bocht-uitleg, ik weet ook niet precies hoe het zit). Als die ANWB-meneer een permanente voeding voor de bobine heeft gefabriekt, ja, dan moet je die losmaken als je parkeert, om dezelfde reden.
Als startonderbreker zou ik er niet echt op vertrouwen. Zeker als je Mini een extern motorkapslot heeft, is het een kwestie van de motorkap opengooien, en al snel erachter komen dat het alleen maar de bobine is die los ligt.
Ik heb zelf toevallig vandaag de startonderbeker uit mijn eigen Mini gehaald. Deze onderbrak zowel de voeding van de bobine en het startrelais.
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 20:45
jah dat was het ook. maar dat probleem is nu opgelost bij mij. maar het zou toch kunnen zijn dat dat bij haar nog wel zo is. Ik haal gewoon een kabeltje los als startonderbreking. werkt toch vertragend/stoppend voor joyriders (die schoften hebben me vorige mini het leven gekost ) als ze 'm niet snel kunnen starten dan zijn ze toch vrij snel weg en blijft de schade beperkt.
Ingediend door nlspecial op ma, 13-01-2003 15:41
Mini Martin schreef:
Het enige wat ik me kan bedenken is het stekkertje dat naar de temp.meter gaat . Deze zit net boven de dynamo.
Helemaal links zit die van de oliedrukmeter.
Maar die komen niet uit bij de ontsteking, (tenzij iemand een modificatie heeft gemaakt.)
Ik denk dat dit het stekkertje is wat ik bedoel. Het zit ook net onder de thermostaat. Het zou kunnen zijn dat het kabeltje inderdaad niet de ontsteking in gaat, maar gewoon de kabel boom. Kon het niet echt goed zien en is nogal vieze (vette) bedoeling daar.
RE: Waar dient dit stekkertje voor?
Ingediend door nlspecial op za, 11-01-2003 18:26
Ik zat vanmiddag even onder de motorkap (mini 1000 1998) en kwam iets tegen waarvan ik benieuwd ben wat het is. In de "mini-bijbel" kon ik ook de benaming en functie niet vinden.
Wat bedoel ik:
Boven de dynamo zit voorop het blok een klein zwart stekkertje. Het draadje dat er uit komt gaat naar een plekje in de buurt van de ontsteking.
Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en mijn vragen kan beantwoorden.