Waar is dit voor?

RE: Waar is dit voor?

Ik trok dit ding per ongeluk uit elkaar toen ik de injectie er af zou halen.

(ik zou namelijk de lambdasonde vervangen, want de motor loopt niet lekker en de spanning van de lambdasonde wisselt steeds tussen 0 en 1 volt zonder dat er met de gas gespeeld wordt.)

Nu zag ik dat er helemaal niks in zit... wat is het nut hier dan van? Of klopt dit niet, dit ding is een x vervangen omdat de oude was ingebrand door een kabel die kortsluiting had. (vaag verhaal weet ik...)

Weet iemand wat dit ding doet?


RE: Waar is dit voor?

Voor zover ik weet is dit niet origineel. Waarschijnlijk is de slang ooit eens lek geweest en zo opgelost. Een doel is er dus niet echt behalve dat het dicht is.

Onno89 schreef:
(ik zou namelijk de lambdasonde vervangen, want de motor loopt niet lekker en de spanning van de lambdasonde wisselt steeds tussen 0 en 1 volt zonder dat er met de gas gespeeld wordt.)



Volgens mij is hier niets mis mee. Als ik het juist heb moet de lambda waarde voor de cat (de mini heeft er maar één en die ziet voor de cat) namelijk daar tussen regelen. Wel kun je kijken of de verwarming in de lambdasonde nog goed is (weerstand doormeten op de juiste draden, die kleur codes zijn ook op het net te vinden).
Even een simpele omschrijving gevonden

Maar het je niet 'gewoon' een vacuum lek?

Suc6

RE: Waar is dit voor?

Onno89 schreef:

(ik zou namelijk de lambdasonde vervangen, want de motor loopt niet lekker en de spanning van de lambdasonde wisselt steeds tussen 0 en 1 volt zonder dat er met de gas gespeeld wordt.)




Dat is nou precies wat een lambdasonde moet doen! Wisselen tussen 0 en 1 volt, waarbij de waarde vanaf 600mV een rijk mengsel betekent, en waarden onder de 400mV een arm mengsel. Het injectiesysteem regelt permanent het mengsel, vandaar dat je ook zonder gas te geven deze waarden meet.

Zoals Vlassie al aangeeft: controleer eerst de vacuumaansluitingen vanaf het spruitstuk naar de ECU, dat is een bekend probleem bij SPi's, evenals slechte stekkerverbindingen. Als dat niets oplevert laat 'm dan EERST door iemand uitlezen alvorens je onnodig dingen gaat vervangen !! De meeste componenten van een SPi zijn zo goed als onverwoestbaar !

Ohw, en ontopic: Dat is een eenvoudige olie-afscheider die ik op meerdere SPi's ben tegengekomen. De kleine dop aan de zijkant is het aansluitpunt van één van de sensoren van het Rover testbook.

RE: Waar is dit voor?

Bartje schreef:
Dat is een eenvoudige olie-afscheider die ik op meerdere SPi's ben tegengekomen.

Ok, in iedergeval niet op mijn SPI, van daar.

RE: Waar is dit voor?

Bedankt voor de info,
er hoeft dus geen membraan in te zitten of iets dergelijks..

over die lambdasonde.
ik bedoelde dat ie ook echt schommelt van waarden. Hij hoort idd 0,5 v aan te geven zolang hij op een gelijk toerental blijft. mag oplopen tot 0,9 bij het optrekken en 0,0 bij het gas los laten... geloof ik..
Mijn multimeter kan er werkelijk geen waarde aan vast knopen. hij geeft 2x per seconde een andere waarde aan tussen de 0 en 1.

Vacuum slangen heb ik al talloze keren nagelopen.
Hij is ook al es uitgelezen en daar kwam niks uit. terwijl de bougies wit zijn.

RE: Waar is dit voor?

De waarde gaat de hele tijd op en neer. Zo regelt hij het systeem. Niet alleen bij gas of gas los laten! Als hij één waarde aangeeft, dan is het fout!

RE: Waar is dit voor?

Zit op mijn spi niet op .

Wat betreft die vacuumslangetjes,soms is nalopen niet genoeg.
Vervangen kan soms wonderen doen,spreek uit ervaring .

RE: Waar is dit voor?

Zit op mijn spi ook niet. En idd vacuumslangen vervangen kan wonderen doen :D

Grtz Davy

RE: Waar is dit voor?

Onno89 schreef:


over die lambdasonde.
ik bedoelde dat ie ook echt schommelt van waarden. Hij hoort idd 0,5 v aan te geven zolang hij op een gelijk toerental blijft. mag oplopen tot 0,9 bij het optrekken en 0,0 bij het gas los laten... geloof ik..
Mijn multimeter kan er werkelijk geen waarde aan vast knopen. hij geeft 2x per seconde een andere waarde aan tussen de 0 en 1.
Hij is ook al es uitgelezen en daar kwam niks uit. terwijl de bougies wit zijn.



Dat is precies de werking van de lambdasonde, zoals eerder omschreven. Google eens op "Lambdasonde" en "Beschrijving" of "Werking" en je zult ongetwijfeld informatie vinden over wat dat ding doet. Dat wisselen is juist precies wat ie moet doen !

En uitlezen wordt ook vaak verkeerd begrepen. Als ik ga uitlezen controleer ik eerst op opgeslagen foutcodes. Vervolgens wis ik die en kijken ik daarna of de fout meteen terugkomt (= permanente fout). Als dit niet het geval is, ga ik kijken in de datalijst naar afwijkende gegevens. Ergens moet daar iets te vinden zijn waardoor de motor niet goed loopt, er vanuit gaande dat mechanisch alles in orde is (klepspeling? in/uitlaatlekkages? e.d.). Eventueel een proefrit maken en daarna wederom controleren of de storing terug gekomen is (=niet-permanente fout).

Door zaken te controleren en daarmee uit te sluiten moet iedere storing uiteindelijk te vinden zijn.