Waardeverschil, repareren of niet?

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

Hallo beste mensen,

Ik heb het volgende dillema:

Mijn mini is supertof als hij rijdt, maar op dit moment zijn er drie dingen die vervangen moeten worden volgens m'n garage: de katalysator, de inlaat temperatuur sensor en de gasklep positie sensor.

De kosten van de reparatie zijn dusdanig dat ik erg twijfel om het te doen, ik zit niet zo heel ruim namelijk...

Mijn vraag is eigenlijk, hoeveel zou mijn autootje nu waard zijn? Of eigenlijk beter gezged: wat zou het waardeverschil zijn tussen wel en niet repareren?

Bedankt!

Jurriaan


Specs:

Foto's op: link
Rover Mini mk2 Maifair uit 1993
Rood metallic
in goede staat, weinig roest
81.000km op de teller
bij 69.000km is er een nieuwe, gereviseerde 1.3 injectie motor ingegaan: 1293 basic kit van MED racing engines (link)
remmen (klauwen en blokken) en banden zijn bij +/-72.000km vervangen
sportuitlaat, sportnokkenas, sportfilter (+/- 75pk heb ik me laten vertellen)
aan de dorpels is wat gelast
noten houten dashboard (met origineel klokje)
radio met cd-wisselaar, blaupunkt speakers

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

misschien is het mogelijk dat je ff de prijzen van de reparaties erbij zet...

geeft een wat duidelijker beeld...

wat ik me afvraag is wat je van plan bent als je deze mini zou verkopen, koop je weer een mini of ga je iets anders rijden (wat wil je?)

ik weet ook niet of je al veel gedaan hebt aan deze mini en dat dit het zoveelste (dure) probleem is.

ik denk dat als je auto wilt rijden dat je je moet realiseren dat die dingen kapot kunnen gaan en dat dat de nodige kostten met zich mee-brengt. ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken (wil ik ook niet), maar je moet je afvragen wat je de volgende keer doet als b.v. je banden en/of schokdempers of koppeling vervangen moet worden, dit zijn ook kostten die best wel eens hoog kunnen zijn...

maak een goede afweging, of je uberhaupt wel auto kan/wil rijden en beslis dan of dat met deze of een andere mini is ofdat je voor een ander merk/type gaat die wellicht betrouwbaarder zijn.

succes met zo'n moeilijke afweging als dit...

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

Op de foto´s ziet je auto er nog best netjes uit, helaas zien de meeste mini´s er op foto´s netjes uit dus dat zegt niet zo heel veel. Het is dus best een leuke auto en ook niet al te oud. Zo te horen heb jij hem redelijk laten onderhouden. Aangezien het een geimporteerd auto is weet je niet of de vorige eigenaar dat ook heeft gedaan.

Helaas is het geen cooper, dat maakt de auto een stuk minder gewild vergeleken met andere mini´s uit hetzelfde jaar.

Het blok is zo te horen wel erg goed, ga er overigens maar vanuit dat het blok vervangen is bij 169.000 niet bij 69.000 dat is een stuk geloofwaardiger.

Mijn schatting is dat je rond de 3000 EUR voor de mini krijgt als je hem verkoopt, als hij goed rijdt tenminste, met problemen al gauw 500 a 1000 EUR minder denk ik.

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

red flame schreef:
misschien is het mogelijk dat je ff de prijzen van de reparaties erbij zet...



Plusminus 800 eur, hier vlakvoor ook al de koppakking (door kapotte thermostaat) moeten vervangen en dat is 800km terug en dat kostte me 650 eur :( Ben gewoon niet zo rijk snap je?


red flame":d9zfi7to]wat ik me afvraag is wat je van plan bent als je deze mini zou verkopen, koop je weer een mini of ga je iets anders rijden (wat wil je?)

ik weet ook niet of je al veel gedaan hebt aan deze mini en dat dit het zoveelste (dure) probleem is.[/quote:d9zfi7to]

Ik weet nog niet echt wat ik van plan ben. Als ik weer een mini haal heb ik hetzelfde risico of niet? Remmen enzo zijn prima, dus wat dat betreft loop ik misschien wel een laag risico. Het is inderdaad gewoon het zoveelste dure probleem, en ik (niemand) kan zeggen hoeveel er nog aan komt, dus twijfel of het weggegooid geld is of niet...

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

henkmarius schreef:
Helaas is het geen cooper, dat maakt de auto een stuk minder gewild vergeleken met andere mini´s uit hetzelfde jaar.

Het blok is zo te horen wel erg goed, ga er overigens maar vanuit dat het blok vervangen is bij 169.000 niet bij 69.000 dat is een stuk geloofwaardiger.



Tis inderdaad geen cooper, echter heeft hij door al die sport-onzin die erop zit wel ongeveer net zoveel Pk's, dus wat dat betreft...

Het blok is vervangen bij 69.000km, nu staat de totale teller op 81.000 dus hij heeft nog geen 169k gelopen, of bedoel je dat niet?

groets,

Jurriaan

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

als je (redelijk) onbezorgd auto wilt rijden dan kun je beter een toyotatje of iets dergelijks kopen mischien, als dan later de middelen wel beschikbaar zijn kun je altijd nog LEUK auto gaan rijden. Ik denk dat de meeste hier wel weten dat je altijd onderweg bent naar het volgende euvel (de flink aangepakte mini's daargelaten natuurlijk). mischien is er wel een mini-collega in de buurt die een helpend handje wil bieden

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

tja nogmaals, ik kan niet in je portemonnee kijken, dus moet je zelf beslissen...

ik zou (als je het geld hebt voor reparatie) hem eerst een keertje laten keuren bij de anwb, dan weet je de staat van de auto en/of er grote reparaties aan zitten te komen.

dit kan meespelen in je gemoedsrust...

ook als er blijkt dat je binnenkort weer iets kan verwachtten zou ik hem repareren en daarna meteen verkopen/inruilen op een yotota o.i.d. dan kan je vaak lang probleemloos rijden. een kapote auto is niet te verkopen/ in te ruilen...

verkoop hem aan een garage zodat niet een andere particulier de dupe wordt ;)

RE: Waardeverschil, repareren of niet?

@ kajurria: Het leek er misschien een beetje op dat ik je autootje liep af te kraken. Dat is niet mijn bedoeling, ik vind het juist best een leuke mini. Ik ben zelf helemaal geen fan van jaren 90' coopertjes (inmiddels is een auto met dak in kleur van de carrosserie meer bijzonder dan wit), maar ze zijn nu eenmaal meer gewild dan mayfairs en sprites ed. uit dezelfde periode. (majority rules)

Wat betreft die km-stand, hoe zie jij dat er geen 180.000 mee gereden is ipv 80.000? Het is nogal moeilijk te verklaren dat een motorblok bij 69.000 al versleten is. Het kan best maar het is niet aannemelijk.

Ik zou de mini gewoon laten maken, auto's kosten nu eenmaal geld. En mini's gaan nu eenmaal vaak kapot.