waarom breken motorsteunen ?

default

RE: waarom breken motorsteunen ?

## ik lees nogal eens dat mensjes problemen hebben met afgebroken motorsteunen (knuckle joint, 'hondebot') van hun mien..
wat is de [i:1ddvkhx3]oorzaak[/i:1ddvkhx3]??
*ondergedimensioneerde constructie (b.v. te dunne bouten)?
*zacht worden/scheuren van de onderste motorsteunen waardoor het blok teveel gaat bewegen?
*te wild rijden (bruusk inkoppelen, plotselinge gaswisseling) waardoor het blok teveel reactiekrachten op moet vangen?

in het laatste geval zou het probleem bij automatische mienen niet voor moeten komen(?)

RE: waarom breken motorsteunen ?

Heel veel krachtenkomen op die ene bout en het beugeltje te staan.
Afhankelijk hoe de rijstijl is en van welke kwaliteit de bout is zal dit na verloop van tijd afbreken... een logisch gevolg dus...
Ook met een automaat kan je vrij grof rijden, alleen zal het stoten minder zijn verwacht ik...

RE: waarom breken motorsteunen ?

MD een knuckle joint is toch wel wat anders dan een hondebot, dacht ik.

default

RE: waarom breken motorsteunen ?

CE Jan schreef:
wat anders


## ooohh,
verklaar je/het nader zou ik zeggen :9

RE: waarom breken motorsteunen ?

RE: waarom breken motorsteunen ?

Knuckle joint wordt ook wel gebruikt bij een kogel gewricht...

Ik snapte wat je bedoelde iig...

RE: waarom breken motorsteunen ?

meestal ook in combinatie met een droog rubber.. deze wordt zo hard dat hij de schokken niet meer op kan vangen.. krachten komen (zoals rene al zei) op het boutje wat erin zit.. en dan is de stof een keer op en knapt ie

Jaapio

default

RE: waarom breken motorsteunen ?

Rene schreef:
Knuckle joint .. een kogel gewricht...


## ik had het idd mis.. (zie in de manual dat knuckle joints in de veer'poten' zitten).

Ik snapte wat je bedoelde iig...


## je bent en blijft een slimme gast d:)b

RE: waarom breken motorsteunen ?

Back on-topic...

Beugel hondebot aan carosserie breekt wel af wanneer de motor te veel schokken maakt. Dat kan deels door rijgedrag maar ook bijvoorbeeld door slecht/niet gebalanceerd draaiend gedeelte van de motor. Dat het beugeltje afbreekt komt vooral voor bij zwaardere/getunede motoren en minder bij standaard motoren.

RE: waarom breken motorsteunen ?

helemaal waar, onderhoud is en blijft het key woord, een mini hoort 2x per jaar afgesteld te worden, een nieuwe auto tegenwoordig maar 1x per jaar, een mini heeft meer tlc nodig...

een goed afgestelde mini loopt veel netter, dus vaker afstellen helpt het schokken voorkomen. goede onderste rubbers scheelt ook veel...

ik zie ook veel mini's waar het beugeltje op het blok weg is, of niet goed vast zit...

RE: waarom breken motorsteunen ?

dan wordt er hier geramd met mini's!!

zelfs bij de 850 is t hondebot eruit gescheurd!!!

maar ook bij een orginele 1000 en een spi<2x al> zijn ze ooit afgescheurd..geweest..

bij plotseling/aggeresief koppeling op laten komen komen de meeste krachten erop..
O:) >