Waneer Kleppen stellen?

RE: Waneer Kleppen stellen?

hey

[i:nmc3osbf]ik heb al gezocht op het forum maar kon niets vinden,[/i:nmc3osbf]


ik vroeg me af, wanneer moet je je kleppen stellen?

-ik weet dat als de kop er af is geweest dat ze gesteld moeten worden.
-en als ze heel erg tikken lijkt me het ook handig
maar wanneer nog mee?


Kan je het merken aan bijvoorbeeld:
-de prestaties die bergafwaarts zijn gegaan
-slecht starten.
-lust naar olie/benzine
-enz

wie ow wie kan hier een goed antwoord op geven?

RE: Waneer Kleppen stellen?

kleppen stellen hoort bij regulier onderhoud, dus regelematig doen...

slecht gestelde kleppen merk je door tikken in het uiterste geval, maar inhouden, slechter starten, zijn de meest voorkomende klachten...

in het ergste geval verbrand je klep en ben je veelllll verder van huis.

RE: Waneer Kleppen stellen?

Yep regulier bijhouden.
Doet me denken aan een voorvalletje uit ongeveer 1992:
Om mn studie te bekostigen sleutlede ik wat aan auto's. Zo kwam er op een dag een fiat panda 34. Oa. tikkende motor. Ik ging er een beurt aan doen en wat bleek: bij het aftappen van de olie kwam er 9 liter uit!!! En de klepspeling was ongeveer 2,5 mm. Alles netjes gedaan aan de wagen. Nu was ie fluisterstil enreed weer met pep.
Het vrouwtje: ja hij tikte wel altijd een beetje, maar dan gooide ze er gewoon weer een flesje olie bij. ... Verbruik? och valt wel mee.. 1 op 8 op de snelweg, maar dat is dan wel met 3 man erin en 100 km/uur hoor!
Awel, ze stapt in en start / dubbelstart de motor, puur omdat ze hem niet meer hoorde. En 1 op 17...

geinig...

RE: Waneer Kleppen stellen?

bij een teveel aan olie gaan je zuigerveren er toch aan?

Kleppen stellen idd met regelmaat doen, vergeet niet daarna een nieuwe kleppendeksel pakking te plaatsen!

Maurice

RE: Waneer Kleppen stellen?

Zuigerveren lijkt me nog niet zo'n probleem. Wat vaak wel te lijden heeft, zijn de krukas keerringen. Maar goed: overvullen is nooit goed en zou tot dramatische gevolgen kunnen leiden: via de carterventilatie zou een slok olie mee naar boven kunnen komen en via de inlaat in de verbrandingskamer komen. Als het echt veel olie is, zal dit voor een lock up zorgen en dat geeft vrijwel zeker motorschade als kromme drijfstangen