Meestal als de kachel niet zoveel warmte geeft komt dat omdat het niveau van de koelvloeistof te laag is.
Maar als je net alles vervangen hebt neem ik aan dat je dat wel weer goed bijgevuld hebt...
- Login of registreer om te reageren
Meestal als de kachel niet zoveel warmte geeft komt dat omdat het niveau van de koelvloeistof te laag is.
Maar als je net alles vervangen hebt neem ik aan dat je dat wel weer goed bijgevuld hebt...
Nou uit 74 is gewoon een mk3 denk ik? mijn mk3 (83) wordt echt wel heet hoor dus dat zou het probleem niet moeten zijn...
Uit 1974 is idd gewoon een mk3.
Ik zou niet weten waar ik het probleem dan zou moeten zoeken.....
Een waterpomp die niet hard genoeg rondpompt?
Ik zou niet weten waar ik het probleem dan zou moeten zoeken.....
misschien gaat er niet genoeg lucht door ?
als de aanvoerslang heet wordt en de afvoerslang lauw, dan moet die warmte toch ergens blijven ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Niet genoeg lucht door?
Hoe zou dat dan kunnen? De kachelmotor blaast hard genoeg (net zo hard als de reservekachelmotor de ik heb)en de klep van de kachelluchtoevoer werkt goed.
als er rommel/vuil tussen de lamellen van het radiateurtje zit kan er geen (of niet genoeg) lucht langs om de warmte op te nemen ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
Er zit geen rommel of vuil tussen de lamellen van de kachelradiateur...
Nog andere opties?
dan ga ik toch denken aan lucht in je kachel-systeem, eigenlijk zou je het net als een centrale verwarming op het hoogste punt moeten kunnen ontluchten
succes,
Theo van den Bogaard
Zou natuurlijk gebeurd kunnen zijn met het hervullen van mijn koelsysteem. Heb het er echter gewoon rustig ingegoten. Bestaat er dan een betere manier van bijvullen?
Hoe krijg ik dan lucht uit het koelsysteem of hoe kan ik zien dat er lucht in zit?
Ik denk ook aan lucht in je systeem. Steekt niet 1 van je kachelslangen boven je radiator uit? Als dat zo is zit je radiator tot de nok vol maar blijft er toch echt lucht in die slang staan.
Dennis
Wat ik meestal doe is als ik iets aan het koelsysteem vervangen heb, is afvullen, een stuk rijden(ca 5 tot 10 km) dan de volgende dag de hoogte van het koelvloeistofpeil checken en bijvullen .. dan weet je nagenoeg zeker dat alle lucht eruit is...
Heb net het koelvloeistofniveau gecheckt en een klein beetje bijgevuld.
Het niveau was enigszins (ongeveer 1 cm schat ik) gedaald sinds ik het gisteren bijgevuld heb en er een klein tochtje mee heb gemaakt. (Ik heb overigens gisteren ook "voorzichtig" geprobeerd om onderweg naar het niveau te kijken met als gevolg dat er wat hete koelvloeistof over mijn vingers stroomde dus daardoor zal er ook iets uitgegaan zijn) Ik zal morgen overdag nog een ritje maken (vanavond helaas geen tijd) om te zien of er de kachel al meer warmte wil produceren. Als het niet aan lucht in het systeem ligt weet ik het ook niet meer hoor!
Overigens ligt er toch altijd een slang hoger dan je radiateur (of ligt dat aan mij ). Bij mij loopt de retourslang die vanaf de kachel komt over het kleppendeksel terug naar de radiateur.
Groeten
Tom
Het probleem is opgelost na 2 keer een klein beetje koelvloeistof bijvullen en een stukje rijden.
Vandaag deed de kachel het namelijk prima.
Bedankt voor het meedenken en alle tips!
Groeten
Tom
RE: Warmte kachel mini uit 1974??
Ingediend door MiniTom op ma, 12-09-2005 12:41
Ik heb gisteren mijn kachelradiateur vervangen door een nieuwer exemplaar en het hele koelsysteem leeggelaten en doorgespoeld. Er kwam best veel rotzooi uit de oude kachelradiateur.
De kachelkraan werkt prima, de aanvoerslang voor de kachel in de auto wordt heet, de afvoerslang is lauw, de radiateur van de kachel is goed. De motor komt goed op bedrijfstemperatuur maar de kachel wordt toch op zijn hoogst lauw, maar zeker niet heet.
Is het zo dat de kachel gewoon standaard niet heet wordt omdat het gewoon een oude mini is (lijkt me raar)? Wat zijn de ervaringen van andere mini rijders met een mini uit de jaren 70?
Groeten
Tom