Wat doet een bobine??

RE: Wat doet een bobine??

Ok, misschien een echte nitwit vraag, maar waar dient die bobine voor. Ik weet dat ie zonder niet rijdt, maar wat doet dat ding precies? Moet ik het zien als een condenssator, of als een verdeler? En waar levert hij stroom aan?

Ik heb gezocht, en veel topics gelezen, maar nergens echt de uitleg wat dat ding nu doet.

Just curious.

RE: Wat doet een bobine??

Een bobine levert stroom aan je bougies. Zie het eignlijk als een soort stroomversterker die op gebouwd is uit spoelen. Hij voert de spaning dusdanig op dat je bougies een vonk kunnen geven.

En het verschil tussen een gewone bobine en bv een sportscoil (sportbobine) zit hem dan ook eigenlijk alleen in de vonk sterkte een sportscoil zal en iets sterkere vonk geven waardoor je verbranding volediger wordt en je er iets aan vermogen door zult winnen. (even ter extra info :9 )

Greetz

Richard

RE: Wat doet een bobine??

Ik had inde Van zo'n gouden van Lucas zitten, was dat een sportscoil? Zo ja, beetje bagger ding, want ding is geen jaar oud, en nu al uitgebrand...

:(

Thx voor de uitleg overigen.

RE: Wat doet een bobine??

Net als bij een carb geldt voor een bobine dat een hogere klassering geen zin heeft als een mindere het ook aan kan.

Even het complete verhaal over de ontsteking, beginnende bij de stroomverdeler, dan de bobine en dan weer de stroomverdeler (alleen als je het complete plaatje hebt kun je echt begrijpen wat de bobine doet).

Je stroomverdeler geeft laagspanningspulsjes af. Op oudere Mini's zijn dit de befaamde puntjes, bij latere Mini's worden de pulsjes elektronisch gemaakt - dat is waar het begrip "elektronische ontsteking" op slaat. (Bij nog latere Mini's - MPi's - werkt het helemaal anders, met een soort geïntegreerde bobine/stroomverdeler die wordt aangestuurd door de ECU).

Deze pulsjes gaan naar de bobine. (Dat zijn de twee dunne draadjes die je op je Bobine ziet zitten. Vaak zijn het overigens niet twee maar vier draadjes, omdat je toerenteller deze zelfde pulsjes gebruikt om het toerental te bepalen). De bobine is eigenlijk gewoon een soort transformator (in het Engels heet hij coil, wat spoel betekent - en zoals bekend mag zijn werkt een transformator met twee spoelen met een verschillend aantal wikkelingen). Hij transformeert de laagspanningspulsjes (gewoon 12V) om naar iets veel hogers (duizenden volts, meen ik). [Deze hoge spanning is nodig om in de bougies, aan het einde van het traject, een vonk te kunnen maken.]

Dit werkt omdat het, nogmaals, pulsjes zijn. Zou je gewoon 12V op de bobine zetten, dan gebeurt er niks (behalve dat de bobine warm wordt, dat is de reden dat je beter niet je auto te lang op het contact kunt laten staan zonder dat de motor draait, want dan kan de bobine doorbranden), want het principe van een transformator werkt alleen bij wisselende spanning.

De hoogspanning van de bobine gaat via een hoogspanningskabel terug naar de stroomverdeler (maar nu het bovenste deel, de verdelerkap). Dit is de dikke kabel die van het "tuitje" op de bobine naar de middelste aansluiting op de stroomverdeler gaat. Deze middelste kabel sluit binnenin de verdeler aan op de rotor, die ronddraait en op het juiste moment de kabel, die van de bobine komt, doorverbind met 1 van de vier bougieaansluitingen om de puls naar de juiste bougie te leiden.

[Edit: Even het woord "ontsteking" in mijn verhaal gevlochten, want eigenlijk is het een beschrijving van de complete ontsteking. Mocht iemand eens zoeken op ontsteking, dan vinden ze het tenminste :)]

RE: Wat doet een bobine??

Balmoral schreef:
Ik had inde Van zo'n gouden van Lucas zitten, was dat een sportscoil? Zo ja, beetje bagger ding, want ding is geen jaar oud, en nu al uitgebrand...

:(



Het zou kunnen dat je een bobine hebt gehad zonder voorweerstand en dat deze per ongeluk gemonteerd is geweest met de weerstandsdraad er nog op. Dan wordt de bobine inderdaad nogal heet en zal deze uitfikken.

Ook zou hetkunnen dat je te maken hebt gehad met een vorm van lekspanning waardoor de spoelen ook nog wel eens willen doorbranden

Je bent overigen's niet de enige met een uitgefikte gouden Lucas (inderdaad sportscoil.) De mijne onplofte ook spontaan naar een stukje flink doorhalen op de snelweg. Was toen nog geen week oud :(

Greetz

Richard, ps: mooi stukkie uitleg Eelke :) beter had het er echt niet kunnen staan.

RE: Wat doet een bobine??

Een bobine is inderdaad een soort transformator.
De functie van de bobine is het tijdelik opslaan van de vonkenergie in een magnetisch veld en het produceren van een hoogspanning door gebruik te meken van het transformatorprincipe.
Een bobine bestaat uit twee paralel geschakelde spoelen. Eén spoel met weinig windingen (primair) en één spoel met heel veel windingen (secundair), 80 tot 150 maal zoveel als primair.
Zodra je contact is ingeschakeld en de contactpunten zijn gesloten (of de aandrijflijncomputer laat er een stroom door lopen), word er een magnetisch veld opgebouwd. Op het moment van ontsteken wordt de primaire stroom onderbroken waardoor het magnetisch veld ineenstort. Echter een natuurwet wil dat magnetisch veld in stand houden, daardoor wordt in beide wikkelingen een spanning geinduceerd. De primaire inductiespanning bedraagt ongeveer 350 Volt en de secundaire spanning ongeveer 25000 Volt en die zorgt dat je bougie vonkt. Je verdeler zorgt ervoor dat die vonk bij de juiste bougie aankomt.
Je ziet het zelf waarschijnlijk al wel, 350V is te veel, je condensator zorgt dat de contactpunten worden ontlast van deze spanning ,zo, dat ze niet inbranden.
Om nu een snellere opbouw van dat magnetisch veld, en dus een hoger toerental van je motor, te kunnen veroorzaken moet de weerstand van de primaire spoel worden verlaagd, de ideale bobinespanning wordt dan ca. 9 Volt. Hierbij komt je voorschakelweerstand in beeld, die maakt namelijk de totale spanning weer 12V.
Je "sportscoil" is zo'n snelle bobine en die inwendig ook iets geoptimaliseerd is door de zelfinductiecoefficient te verhogen en de magnetische weerstand te verlagen.

RE: Wat doet een bobine??

Heren, mijn hartelijke dank voor deze goede uitleg!

RE: Wat doet een bobine??

Wie heeft er WEL goede ervaringen met de Lucas Sports Coil.

Mijn bobine is erg gaar. En dus wil ik deze vervangen. De vraag is dan uiteraard of een normale of een Sports.

Heeft het echt veel voordeel? of zal ik er meer nadelen aan ondervinden.

Alvast bedankt.

(Ik heb momenteel een 1000HLE stage 1)

RE: Wat doet een bobine??

Ook zag ik net bij de leverancier dat je de Sports coil bobines kan gebruiken tot minis van 1982. Die van mij komt uit 1989.

Welk probleem krijg je dan? iemand een idee waarom dit is?

RE: Wat doet een bobine??

Vanaf 1989 hebben ze een elektronische ontsteking. En dat is niet uitwisselbaar.

RE: Wat doet een bobine??

Ok dat is duidelijk. Waarschijnlijk ga ik mijn blok uit 83 er in hangen (in de mini uit 89 omdat deze uit zijn 2e versnelling schiet en niet stage 1 is).

Bij deze is dan ook de bobine gaar.
Is het bij deze wel nog mogelijk?

RE: Wat doet een bobine??

Mathijs schreef:
Ok dat is duidelijk. Waarschijnlijk ga ik mijn blok uit 83 er in hangen (in de mini uit 89 omdat deze uit zijn 2e versnelling schiet en niet stage 1 is).

Bij deze is dan ook de bobine gaar.
Is het bij deze wel nog mogelijk?



Buiten de vraag of je een sportbobine op dit blok kan toepassen, krijg je geen problemen met eventuele emissie-eisen die tussen '83 en '89 zijn veranderd voor de APK? Het blijft immers een auto die geregistreerd is in 1989.

RE: Wat doet een bobine??

Daar zeg je wat.
Had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Eerst dat maar even uitzoeken.

Anders wordt het wel wat meer werkt. Stage 1 kit over zetten. versnellings bak overzetten enz.

RE: Wat doet een bobine??

Eelke schreef:
Vanaf 1989 hebben ze een elektronische ontsteking. En dat is niet uitwisselbaar.



tja ik zat te neuzen in een 'oud' topic...

mijn flame van 89 heeft nog wel contactpunten...
stel dat ik zo'n gouden apparaat (sport coil) zou monteren welke problemen kan ik dan tegenkomen???

ik las iets van weerstands draad :?

welke herder verlicht het pad van dit verloren schaap ;) ...

RE: Wat doet een bobine??

Effe wachten..........
Ik het het hele topic gelezen en toch zit ik met een vraag: kan ik op [ZeN] nou wel of niet zo'n sportscoil zetten? :? (De ouwe ziet er niet uit)

RE: Wat doet een bobine??

waarom niet..... een sportscoil levert een voltage dat ongeveer 10% hoger ligt als een standaard. En als je dan toch bezig bent... Zet er meteen ook een electronische ontsteking in (lumenition) heb ik ook gedaan. En die van mij is uit 1986 en geen enkel probleem meer mee gehad qua starten of met vochtig weer.

RE: Wat doet een bobine??

op dit moment zit er een super-coil van bosch op de mini in combinatie met contact puntjes.

Nu wil ik eigenlijk een electronische ontsteking plaatsen (deze heb ik nog liggen).

Maar ik vraag me af of zo'n super-coil iets apparts is (waardoor je meer vermogen krijgt, of dat de motor daardoor hoger in de toeren kan). En of ik dan dus geen problemen krijg als ik de electronische ontsteking plaats met de bijbehorende bobine.

Frans

RE: Wat doet een bobine??

een coil zorgt alleen maar voor de vonk. en een sportscoil geeft een sterkere vonk (hoger voltage). De upgrade krijg je door de electronische onsteking, i.e. is veel exacter door het hele toerengebied, en zorg dan meteen voor een een stelletje splitfire bougies.(of de bosch met de 4 electrodes).
Dit is qua onsteking eigenlijk het beste wat je kunt doen, hij is dan gewoon veel preciezer en betrouwbaarder. En dat levert toch wel een prestatieverbetering op, niet direct meetbare extra pk's enzo.

RE: Wat doet een bobine??

Vraag van schuitemaker gesplit. DIt topic gaat over de werking van de bobine, voor een specifiek probleem kun je beter een apart topic openen.

RE: Wat doet een bobine??

ik rij een mini 1000 jet black uit 89.. dan zou je tog zeggen dat een standaard bobine de beste keus is tog?

Die sport levert alleen maar problemen op zou je zeggen... aangezien in een lucas heb liggen vandaar

RE: Wat doet een bobine??

Vuggie schreef:
ik rij een mini 1000 jet black uit 89.. dan zou je tog zeggen dat een standaard bobine de beste keus is tog?



Ik heb zelf een red hot uit 88 die laatst ook een nieuwe bobine moest.
Mij werd aangeraden door een bekend mini bedrijf om er gewoon de originele in te zetten. Dit zou het beste werken.

Vuggie":1tnqzcck]
Die sport levert alleen maar problemen op zou je zeggen... aangezien in een lucas heb liggen vandaar[/quote:1tnqzcck]
Mij vertelden ze ook nog, dat een sport niet veel uithaalt op een 1000'je.
Die kan je beter op een 1300 zetten.

RE: Wat doet een bobine??

Thanks carlien... :+) Hij loopt nu super en laat lekkr die lucas ff liggen in geval van nood.

default

RE: Wat doet een bobine??

Ik heb een paar maanden ook mijn gewone boMbine vervangen door zo een goude sport bobine van Lucas (die oude, van Bosch was niet echt super goed meer). Toen ik hem had vervangen, merkte ik wel dat de Mini (1000cc Jet Black uit 1988) een stuk feller was :D Ik heb er nog geen problemen mee gehad (hoop het niet.. :P )