Wat is beste velgbreedte (10 inch wielen met 165-banden) ?

RE: Wat is beste velgbreedte (10 inch wielen met 165-banden) ?

Mijn Clubman 1275GT staan momenteel op 12 inch stalen velgen met banden van 145 breed.
Binnenkort, als de 7.5 inch schijven gemonteerd zijn, kunnen er weer 10 inch velgen gemonteerd worden.

De auto is voorzien van de smalle chroom sierstrip langs de wielkasten en onder de deuren, dus geen aparte spatbordverbreders.

De vragen:

Welke breedte velg en band kan ik monteren zonder in de problemen te komen met aanlopen van de band in de wielkast of APK afkeur door banden die te ver buiten de wielkast komen ?
(Ik wil graag banden van 165 breed monteren, dat ziet er net even leuker uit. Moet ik dan, lettend op mijn zojuist gestelde vraag, gaan voor velgen van 5J of 6J ?)

Passen alle 10 inch velgen overigens op 7.5 inch schijven ?

Ben

Ik heb op dit moment 10" 5J wolfrace eronder zitten zonder verbreders en met smalle trommels. Met 165 banden. Steekt pittig uit kan ik je zeggen. Denk dat ik nu al op zon 2,5 centimeter zit.
Wordt leuk aan de voorkant met je schijven, als je dan ook nog een 6J pakt zit je wel op 7cm buiten je kasten :)" title="Evil" /> niet echt apk waardig :P
Kan het thuis straks wel even nakijken als je wilt?

Groeten Robbert

Ja, als je dat even kunt nameten, dat zou super zijn.
8)

Ben

ik weet niet wat de offset van mn velgen is hoor.. misschien staat het er wel op.. zal er ook even naar kijken, is ook wel intressant denk ik.

Groeten!

Ik heb 10" 5j velgen (GB) met R10 165x60 banden en deze zitten gelijk met de zwarte spatbord verbreders. Achter heb ik wel brede remtrommels omdat anders mijn band tegen de draadarm aan komt.

Ik heb 10x6 Mercury met 165 banden en das best wel woest breed...daar moeten wel grp5 arches omheen voor de apk gok ik, maar die moeten nog gemonteerd worden...

Alleen gaat het hier om 165x 5J of 6J x10 ZONDER spatborden. Dus volgens mij schiet Ben niet veel op met opmerkingen van hoe het zit met spatborden. ;)

opzich wel, als iemand de breedte van de verbreders er bij vermeld ;) Het duurt nog 3 en half uur voor ik thuis ben. Zal het meteen meten en een picje maken..

Ik zou gaan voor 5J en zelfs dan vraag ik me af of je het gaat redden zonder spatbordverbreders. Die 7.5" schijven setup schijnt toch wel een stukkie breder te zijn.

Zelf ga ik dit ook doen, 10"x5J met 165banden en 7.5" schijven. Met het kiezen van mijn spatbordverbreders wacht ik nog even totdat ik de boel gemonteerd heb en kan zien hoeveel het uitsteekt

(zoals elders op het forum gemeld: meer dan 30 mm uitstekende banden is apk afkeur. Minder mag wel maar als je dan door een plas rijdt zit nog wel je halve auto onder de zooi. Dus ook in dat geval zijn spatbordverbreders nog niet zo'n gek idee)

Ik denk dat 5j wel het maximale qua breedte is en nog kan de offset roet in het eten gooien en er voor zorgen dat de wielen te ver naar buiten komen.

Ik heb zelf een tijdje 5j ATS onder mijn Mini gehad en die zouden zonder verbreders echt te ver uitsteken.
Ik heb nu 6J revolites eronder met 165 banden en die steken zelfs al buiten de groep 2 verbreders.

Er zijn trouwens ook wel 4.5 J sportvelgen te vinden.

Dennis

ik zit mn 5J achter maximaal 3,5 cm buiten mn kast en voor 2,5 cm.

maat die op de velgen staat is 10x5x19.
waar de 19 voor staat weet ik niet maar het zou de offset kunnen wezen..

foto van achter:

Ik zie het wel zitten met brede trommels en group2 verbreders..
Groeten Robbert

Demelza schreef:
Alleen gaat het hier om 165x 5J of 6J x10 ZONDER spatborden. Dus volgens mij schiet Ben niet veel op met opmerkingen van hoe het zit met spatborden. ;)

Whaha, ik laat mijn spatborden er lekker op zitten. Ik denk dat Demelza spatbordverbreders bedoelde :9

Ben

haha, beetje domme fout, maar ja spatbordverbreders bedoel ik ;)

ik he 7.5"schijven, geen verbreders en 5j velgen met 145 rubber
deze week gaat ie voor de apk ik denk niet dat het een probleem is maar ik zal het laten horen

binnen kort komt er wel 165 rubber onder ook dan zal ik even meten en melden

ik had op mijn mini originele cooper velgjes 5J ,10 inch met ik dacht falkens 165 breed. voor had ik ook schrijfjes en achter brede trommels.
op de foto kun je zien hoe het er uit zag.
op de APK heb ik nog geen problemen gehad maar het was wel iets meer als 3 cm.

Dennis schreef:

Ik heb zelf een tijdje 5j ATS onder mijn Mini gehad en die zouden zonder verbreders echt te ver uitsteken.

Dit is dus mijn setup, steekt nog voorbij de standaard verbreders. ik kan eens meten hoever dit uitsteekt zonder de verbreder, maar dat is waarschijnlijk te veel.

Er zijn trouwens ook wel 4.5 J sportvelgen te vinden.

Met 165 bandjes niet zo'n goed idee :x.

Er zijn wel van die worstvelgjes (GB?) die 5" breed zijn en niet uitsteken.

mini_mouse schreef:
Met 165 bandjes niet zo'n goed idee :x.

Waarom niet? Ik het 12" met 165 banden en dat gaat perfect, waarom zou het bij 10" niet kunnen?

Ik rij met 5j GB's en standaard smalle trommels en de velgen/banden steken niet uit, de wielkasten zijn netjes gevuld

Er zitten volgens mij 145 bandjes op.

aangezien BEN ook remschrijfjes heeft gemonteerd zullen ze dus zeker te weten buiten de kasten komen.

op "de clubman" die in balkbrug stond zaten 4,5 J velgjes met 165 bandjes ,die mini had een chromen rand en de velgjes staken niet uit, die mini had voor en achter standaard trommels.

Demelza schreef:
mini_mouse":1smv9nf6]Met 165 bandjes niet zo'n goed idee :x.

Waarom niet? Ik het 12" met 165 banden en dat gaat perfect, waarom zou het bij 10" niet kunnen?[/quote:1smv9nf6]

Gaat wel, maar je band gaat iets over de velg rollen zoals ze dat noemen. Je stuurgedrag word dus minder.

ps. ik heb nog een set 4,5J velgjes liggen :)" title="Evil" />.

De velgen mogen best uitsteken, dat geeft een sportiever uiterlijk. Als het maar binnen de 3 cm grens blijft anders gaat de APK-keurmeester er over zeuren.

Ben

Zodra de nieuwe 7.5 inch remmen eronder zitten, ga ik eerst de velgen van onze Quibus even monteren, puur om te kijken hoe die passen. Dat zijn 10 inch GB velgjes, 5J breed en met 165-banden.

Bij Quibus vallen ze netjes binnen de verbreders, maar Quibus staat wel op trommeltjes.

Ben benieuwd.

Ben

De huidige 12 inch velgen zijn 4.5J breed en vallen net binnen de wielkast. 5J = 1,27cm breder dus dat moet wel kunnen, 6J is nog weer 2,54cm breder dus dat wordt krap.

Ben benieuwd hoeveel er verandert aan de voorzijde bij het vervangen van 4-pots 8.4 schijven door 7.5 schijven. Ik denk zelf dat de velgen daardoor niet verder naar binnen of buiten gaan maar wellicht heeft er iemand ervaring mee.

Wat verandert er achter als ik brede trommels monteer? (ik ga er even van uit dat een 1275GT standaard op smalle trommels staan aan de achterzijde)

Ben

Volgens mij zaten er op de 1275 GT standaard ook brede trommels achter.

Als ze er niet op zitten zou ik ze wel monteren, het enige wat er gebeurt is dat je spoorbreedte achter toeneemt, maar dat ziet er alleen maar mooier uit :)

Dennis

Op mijn mini zitten er 6J GB's met 165 banden.
Geen schijfremmen vanvoor.

De velgen steken behoorlijk uit. Ik ga waarschijnlijk group 2 narrows monteren.

Die is standaard op de Innocooper1300 gemonteerd en je vindt ze ook in Rostyle 4.5 x 10 onder de Clubman GT op 10 inch wielen , beide wagens zijn internationaal gehomologeerd zonder spatbordverbreders en MET de 165/ brede bandjes, maar om eerlijk te zijn reed ik liever met een 5 x 10 velg van bvb ATS en die stak een heel klein beetje eruit .Het voordeel van die originele velgen is dat ze de JUISTE INSET hebben en daarom de lagers niet overmatig gaan belasten en GEEN BUMPSTEER veroorzaken . MVG MINIMASSY

ga dit weekend ook (weer) over op 10"
heb op mijn vorige mini die 10x5j velgen gehad en met de standaard verbreders zag het al goed uit.. met grp 2 verbreders word het alleen maar beter!
zonder verbreders kan het denk ik net!

ff offtopic @minimassy wat is bumpsteer?
dat stuk van de inset snap ik, als je de velgen achter (of voor)te ver verbreed (hoe mooi het ook uitziet) lijden je lagers daaronder..

10x5 melbers met 145 banden komt niet door de apk als je voor 7.5" schijven hebt en geen verbreeders
(met verbreeders gemaakt van kabelgoot wel :P )

Onze mini heeft nu 10" 5J GB velgen. Deze kan je niet monteren zonder brede remtrommels achter, de band loopt dan tegen de draagarm aan. Als je achter brede remtrommels hebt en de standaard verbreders, steken de banden ongeveer 1cm uit. Voor zitten ze net gelijk met de verbreders.

Wielkasten zijn mooi gevuld.

Hmm ik heb gewoon smalle trommels, maar de banden lopen niet aan :?

ff offtopic @minimassy wat is bumpsteer?

BUMPSTEER : Dat is als je auto zelf gaat beslissen waar hij naar toe wil inplaats van dat jij beslist , ttz je voelt in je stuurwiel een grote tegengestelde kracht van waar jij naar toe wil , en dat meestal op momenten dat je het niet graag hebt of niet verwacht .. bvb sporen in het wegdek van vrachtwagens , boordsteentjes waar je even tegen aangaat en waar je Mini plots opwipt ,als je door kuilen in het wegdek gaat en je MINI springt de andere kant op . Het kan komen door slechte banden , maar het komt zeker als je middenpunt van je velg voorbij het centerpunt licht van je lagers als je begrijpt wat ik bedoel , het heeft allemaal te maken met de spoorinstellingen neg camber kan het nog verslechten , en beetje teveel uitspoor kan het ook verslechten , een Mini is redelijk gevoelig als je aan die dingen begint te knoeien en niet weet wat je aan het doen bent .Stuurgeometrie is een aparte wetenschap en men heeft er tientallen jaren op zitten en vele race- uren en ervaring van piloten om de beste toestanden uit te dokteren , dat is waarom de moderne hedendaagse auto's zo lekker op de baan liggen en rustig sturen . vroeger waren auto's veelal meer 'nukkiger' in stuurgedrag ,het is een heel komplex van data die er verandering aan kunnen geven daarom is het zo moeilijk in te schatten? ik heb jaren geraced met Mini's en het is niet altijd breder dat hem beter laat sturen .Uit ervaring weet ik dat bvb de 12" Detomaso wieltjes een van de beste keuzes is als kompromis tussen breed en lekker rijden (natuurlijk met schrijfremmenset en brede trommels achter , zowel als dat Michelin banden ( met de stalen karkas) zo zuinig rijden en licht sturen maar wel alleen goed zijn voor de droge zomer. wil je racen en op de milimeter sturen moet je nog altijd diagonaal racebanden hebben van Dunlop , ze breken nooit uit ! je gaat er gewoon mee over de kop als je over de grens passeert . een radiaal zal je eerst verwittigen voor ie uitbreekt) Fabrikanten monteren op auto's steeds een soort van 'veilige combinatie' voor de gewone (onervaren) chauffeur . als je kans ziet moet je eens praten met racepiloten over banden en stuurgedrag ,je kan er wat van opsteken misschien . Mini Groetjes , MINIMASSY

kijk da's duidelijk! ;) Thnx!

echt me erin verdiepen kan pas als mijn portomonee ook meewerkt O:)

Vandaag, na montage van de 7.5 inch schijven, zijn er even 6J velgen onder gezet. Puur voor de pasvorm. Die zijn echt veel te breed. 5J gaat wel passen denk ik, dat weet ik over enkele dagen.

Ben

[size=75:1ivgnrj6][topics samengevoegd - Crispy][/size:1ivgnrj6]
Ik ben mij Mini aan het restaureren en hij is nu gespoten :D .
Ik heb 10 inch 5J Dunlop velgen gekocht en wood & Picket classic verbreders.
Dus ik heb de subframes er weer onder gezet. Maar de velgen komen even ver naar buiten als de carrosserie. De verbreders zijn dus ongeveer 3cm breder dan de velgen en dit ziet er niet uit!(Ik dacht namelijk dat 5J iets buiten de carrosserie zou komen)
Nu kan ik er erg brede spacers opzetten maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

Dus ik dacht bredere velgen: 6J. Dat is 2.54 cm breder dus dat lijkt me een betere oplossing.
Maar ik heb nog een beetje op het forum gezocht, hier las ik dat ik misschien iets uit de wielkast moest slijpen? Is dit zo? Want dit kan nu niet meer omdat hij is gespoten. :x

http://link.marktplaats.nl/168713813 (Gerestaureerde kosten op ebay 250) Deze velgen op mp lijken me wel wat. Ik had de eigenaar gemaild. Hij had het erover dat ik ook rekening met de offset van de velg moet houden. Weet iemand of de velg gewoon 1 inch meer buiten de carrosserie komt of hoe het precies zit?

De wielmoeren zitten er niet bij, de eigenaar zegt dat er gewoon wielmoeren van stalen velgen op kunnen maar is dit zo? Want niet voor iedere velg worden er toch nog wielmoeren gemaakt?

Heeft er iemand antwoorden op mijn vragen?

Alvast bedankt!

Vreemd. Mijn 4,5J 12 inch bandjes steken gewoon buiten de carroserie uit. Mijn 6J velgen steken weer buiten mijn verbreders uit (afkeur apk, dus een heel eind buiten de verbreder). Lijkt mij dat 5J vrijwel perfect zou moeten zijn voor je verbreders.

Wielkast uitslijpen is voor je wielen aan de voorkant, zodat ze niet aanlopen bij volledig insturen.

Frenk, wielmoeren komen in dit topic aan de orde:; http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 367#282367
Verder heb ik je vraag toegevoegd aan een bestaand topic over 10" 5 en 6J velgen.
Als je al een passend topic gevonden had mag je daar de volgende keer gerust in posten hoor ;)

thanks Crispy.

Ik ben van dit topic al heel wat wijzer geworden. :)

Ik heb dus smalle trommels rondom, vandaar dat 5J niet uitsteekt, het past netjes in de wielkast zonder verbreders. Maar ik heb wel verbreders. ;)

Achter loopt de 5J velg net niet tegen de schokbreker aan. Ik las net dat als je 6J velgen monteert, ze helemaal tegen de schokbrekers of draagarmen komen. Dit heeft dan met de offset te maken? Weet iemand of dit kan?

Marco, wat moet ik dan precies wegslijpen voor? Het randje van de carrosserie waar meestal zo'n strip opzit?

mini-freak schreef:
Op mijn mini zitten er 6J GB's met 165 banden.
Geen schijfremmen vanvoor.

De velgen steken behoorlijk uit. Ik ga waarschijnlijk group 2 narrows monteren.

http://img355.imageshack.us/img355/5520/verlaagd4gg.jpg

http://img116.imageshack.us/img116/5623 ... gd21ci.jpg

Mini-Freak, heb je voor iets weg moeten slijpen om ruimte te maken voor de velgen of was dit niet nodig? Lopen ze achter ook nergens aan? Er zitten geen spacers tussen?

Zoals het bij jou zit wil ik het ook graag hebben. :P

[size=75:2ttep9en][edit: BBCode moet aan staan om de quote en links correct te laten zien - Crispy][/size:2ttep9en]