Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Ik heb jullie advies nodig.

Hierop voort bordurend:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16070

Inmiddels staat er bijna 140.000 km op m'n teller. M'n koppakking heeft er al 2x uit gelegen, m'n waterpomp is nu stuk, hij verbruikt olie, ong 1/2 tot 1 liter per 1000km. En hier zal het waarschijnlijk niet bij blijven.

Nu zat ik te denken wat op de lange duur goedkoper is. [list:1a9q8owj][*:1a9q8owj]Binnenkort laten reviseren en alles wat er naar uitziet dat aan vervanging toe is vervangen of...[/*:m:1a9q8owj]
[*:1a9q8owj]door blijven rijden, met de kosten van de olie, en alles vervangen als het stuk gaat?[/*:m:1a9q8owj][/list:u:1a9q8owj]

Over de kosten van revisie bestaan al wat topics, waaronder deze:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 239#207239

default

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

## gaat het over die mooie groene mini die met de lampjes aan naast die plasto-Jaguar in een parkeergarage stond te brommen?? :(

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Ik denk dat je jezelf ook een paar extra vragen moet stellen:

[list:ap2b6bcy][*:ap2b6bcy] Wat heb je ervoor over?[/*:m:ap2b6bcy]
[*:ap2b6bcy] Over welke tijdsspanne wordt er gepraat? Wil je 1 jaar door blijven rijden en dan revisie, of worden dit meerdere jaren?[/*:m:ap2b6bcy]
[*:ap2b6bcy] Is complete vervanging door een ander blok een optie?[/*:m:ap2b6bcy][/list:u:ap2b6bcy]

Edit: Ook de vragen van G-Bee zijn wel goed om even te vermelden en over na te denken.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Misschien moet je erbij vermelden, is dit je enige vervoersmiddel. Hoe is de staat van de rest van de auto? Lekt het ook olie?

Een waterpomp vervangen is niet extreem moeilijk. Je hebt er eentje voor €40,-.

Een liter op 1000KM lijkt me nog wel te doen.

Ik zou nog even doorrijden :)

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Nu aanpakken, je kan door blijven gaan en vele dingen slopen...

ik noem een catalysator, hoe langer je doorrijd met olie door je uitlaat, hoe slechter het is voor je cat. dit als voorbeeldje...

koppakingen die eruit vliegen brengen koelvloeistof in je blok, en dus ook in je versnellingsbak, lijkt me ook geen feest als je je bak ook nog aan het reviseren komt.

hoe langer je wacht hoe duurder het wordt...

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Oh had je al 140.000 op die jonge auto staan?
Als het een injectie is zou ik eerder aan revisie denken.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Ik zou het hoogst noodzakelijke repareren en doorrijden.

Dennis

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

(b)engeltje:
Vraag 1: Wat ik er voor over heb gaat het niet echt om. Gaat mij er om wat op de lange duur goedkoper is. Veel geld zal ik er toch aan uit moeten geven.
Vraag 2: Als blijkt dat nu revisie goedkoper is, dan is het de bedoeling om dat binnen een jaar te doen ja. Zodra ik het geld bij elkaar heb.
Vraag 3: MPi blok is niet goedkoop. 2500 pond bij een bedrijf in Engeland waar ik liever niet m'n motor laat doen.

GBee:
Ja, het is m'n enige vervoersmiddel.
Hij lekt niet. Maar lijkt wel te zweten (?)
Het is idd een MPi uit 1998.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

hier dezelfde type en kleur als Demelza.

2 weken geleden ging mijn waterpomp ook kapot, nieuwe besteld. Wel kijken dat je de goede koopt, niet een met een extra oog want die past niet. Har heeft die in een paar uurtjes erin gezet en weer verder gereden.

Ahum wij rijden eigenlijk altijd door tot dat er wat kapot gaat en vervangen het dan. Maar een hele motorrevisie......

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Tja, het moet toch een keer gebeuren. En als het idd zo is als redflame zegt, dat des te langer je wacht, des te duurder het wordt...
Dan doe ik het liever eerder.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Als het je enige vervoersmiddel is zou ik wachten tot de zomer. Kan me voorstellen dat OV/ fietsen dan wat prettiger is.

Lijkt me alleen dat de electronica wat meer problemen geeft met een motor met veel Km erop.

Misschien is de IMM een richtpunt ;)

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Als het een Mpi is zijn de blokjes idd duur. Het zou dus wel goedkoper uitkomen om nu te reviseren ipv je blok (en dan waarschijnlijk ook je versnellingsbak) stuk te rijden. De kosten om je blok te reviseren als hij uiteindelijk stuk draait maar nog bruikbaar is blijven dezelfde of zelfs meer als je bv grotere overmaten voor lagers en zuigers nodig hebt. Als je motor zou vastlopen heb je kans dat er iets afbreekt en tussen de tanden van je versnellingen komt met alle gevolgen van dien.

En 1 a 1,5L Op 1000Km valt echt reuze mee hoor :D Had da met 2 minitjes al na 50000Km. En mijn '67 minivan met een 1100cc met ongekend aantal Km verbruikte op het laatst even veel op 150Km. Maar de power bleef wel :)" title="Evil" />

default

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

## ik zie een paar dingen:
1. 140000 km.
2. koppakking 2x vervangen (in hoeveel tijd? waarom?)
3. waterpomp stuk
4. olieverbruik 0.5-1 liter/1000 km.

mijn mening: 'revisie? hoezo??'

waterpomp stuk: mag na 140000 km.
remedie: nieuwe pomp.

koppakking 2x vervangen: (aannemend dat dat kort na elkaar is) zegt het mij meer over de kwaliteit van de gebruikte pakking of de kwaliteit van het werk (kop gevlakt? kopbouten juist aangetrokken?) dan over de levensverwachting van de motor.

olieverbruik: het is interessant te weten of dit is door een of meerdere lekken, door verbranding langs de zuigers of door wegzuigen/verbranden langs de klepstelen.
compressietest gedaan?
evt. nieuwe klepseals plaatsen (kan op de keukentafel na het toetje).
evt. wat dikkere motorolie nemen.
verder is 1 liter/1000 km. misschien alarmerend bij een daajhatsie, maar niet bij een engelse auto.

kortom: ik zou de pomp maken en verder met een open oog/oor verder karren.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

De dingen die stuk zijn vallen idd gewoon te verklaren. Mijn vraag is ook meer of ik op de lange termijn duurder uit zal zijn ipv als ik het binnenkort laat doen.

Dikkere olie is niet echt een optie. Zit nu al op 20W50. Maar hoef ook geen oplossing, want in principe is het niet zo'n probleem. Olieverbruik zijn alleen bijkomende kosten die je met een net gereviseerd blok niet zo sterk hebt.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

eigenlijk gaat het dus alleen om je olie verbruik
want de rest is echt niks bijzonders (olie verbruik eigenlijk ook niet)
als je het geld nu hebt is reviseren leuk maar als je het geld niet hebt is het geen probleem om door te rijden

want van olie verbruik gaat je auto niet verder kapot (op die kat na maar dat is toch een onding)
er van uitgaande dat je oliedruk en watertemp gewoon goed zijn

en waarom verbruikt je blok olie??

Het kan gewoon je kop zijn versleten klepseals/geleiders
Het kunnen je zuigerveren/boringen zijn
Hij kan lekken (stilstaand of onder druk)

Dus wat je kan doen is uit zoeken waar door het komt

-is je compressie goed (word ie hoger met olie op de zuiger?)
goed= zuigerveren oke
slecht= zuigerveren op
als je zuigerveren op zijn kan je ook nog alleen die vervangen (kut klus) maar het kan

als je zuigerveren oke zijn heb je 2 kansen lekken en kop.

-lekken een plas olie onder je mini valt op maar lekken onder druk niet kijk dus eens of de bodem van je mini onder de olie zit (klinkt raar maar ik heb het gehad zijdiff deksel niet goed vast 1L per 1000km en een vettige bodem)

-Dan nog de kop tja die kan je er aftrekken en nalopen en helemaal laten doen en met nieuwe pakkingen en seals er weer op zetten (wel de goede klephoedjes gebruiken en niet die crappy ringen)

dus geld zat lekker helemaal herbouwen (gelijk beetje leuker maken)
geen geld lekker rijden en mischien dit lijstje checken

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Tjah revisie, ben je je blokje ook even kwijt.
Of je moet de hoofprijs betalen.
Als ze het in de loze uurtjes kunnen doen scheeld dat enorm (mjah ervaring).
Mischien gebeurt het dan zelfs wel beter.

Dus ook zoiets, je geeft aan dat het je enigste vervoersmiddel is. Kan je hem ook echt wel 1 week (minimum) missen ?

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Kop was vlak, klepseals en alles waren ook goed. Dus tenzij er de afgelopen tijd heel raar mee gereden is is het niet de koppakking of de kop met alles erin. Zuigerveren samen met de wanden zijn het grootste probleem in deze. Maar zonder/te weinig olie rijden sloopt nogal wat.
Prijzen lopen behoorlijk uiteen. maar goed, je kan het meteen helemaal goed doen, en alles vervangen (lagers enz) of alleen het nodige doen, met de kans dat de boel weer een keer uit elkaar moet. Prijzen lopen heel erg uiteen. 500 euro kan, maar 2500 ook, al zit je dan wel vrij prijzig.
Gewoon in de buurt informeren naar wat het kost. En vooral afgaan op de indruk die de toko maakt waar je hem brengt. Marmeren vloeren zijn een slecht plan in ieder geval....

default

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Kevski Style schreef:
Maar zonder/te weinig olie rijden sloopt nogal wat.


## dat stond niet in D's lijstje! (schaamte?)

Marmeren vloeren zijn een slecht plan in ieder geval....


## dus kevski style koopt zijn stylish spijkerbroeken alleen maar op de markt?? 8)

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Nee, bij de CoolCat eigenlijk. Pantalons bij de We. :D

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Ik heb mijn Mpi ook laten reviseren. Dit omdat de oliedruk niet echt toppie was.... |:( De cilinderwanden waren ook nogal uitgesleten. Ik heb toen voor reviseren gekozen omdat een ander blok nogal moeilijk aan te komen was.
Nu is de oliedruk weer toppie :D en geen olieverbruik!

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Ach wat is te weinig olie?

als je druk maar oke blijft gaat het prima
Gewoonlijk zit er nl wat veel olie in een mini ergens rond het min streepje is prima hoor gaat ie echt niet van kapot

default

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Mini Power schreef:
Ik heb toen voor reviseren gekozen



## ja, en nu de achterhamvraag:
'waaruit bestond jouw revisie?'
b.v. cylinders opboren op 1e overmaat, nieuwe overmaat zuigers, zuigerveren..... en verder (behalve koppakkingset niks anders)

en jouw rekening was voor welke onderdelen & werkzaamheden?

default

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

nonono schreef:
Ach wat is te weinig olie?
enz.




## jij houdt wel van een grapje geloof ik?? :x

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

nee ik ben alleen niet zo benauwd en bekrompen als veel mini eigenaren

bij het streep je min zit er echt nog een prima hoeveelheid olie in je mini
als je olie druk tenminste oke is

de hoeveelheid olie is nl ook gebaseerd op de noodzaak om warmte aftevoeren
en moderne olie's hebben veel betere warmte geleidings kwaliteiten dan die van vroeger

ik ga er natuurlijk van uit dat je druk oke is de olie regelmatig ververst word en van goede kwaliteit is (geen halfords huimerk oid)

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

metrodriver schreef:
## dat stond niet in D's lijstje! (schaamte?)



Nee, geen schaamte. Valt ook vast wel ergens op het forum te vinden. Ik ben alleen van mening dat het hier weinig mee te maken heeft.

Heb 1 keer met te weinig olie gestaan. Was nog net op het meetstaafje zichtbaar. Maar motor niet heet gelopen of iets. Waarschijnlijk kwam ik er gewoon net op tijd achter.

Maar, het olieverbruik is iig niet verandert daarna. En hij rijdt ook niet anders of wat dan ook.

Enige waar het misschien mee te maken kan hebben gehad is dat m'n koppakking er een tweede keer is uit gegaan. Maar ook dat is maar de vraag.

Oftewel, niet echt relevant voor wel of niet reviseren.

Wat ik nu voornamelijk hoor is dat het niet echt verschil in kosten maakt tussen nu reviseren of na verloop van tijd als het echt nodig is. Ik heb verder geen problemen met de motor. Hij verbruikt meer olie dan een net gereviseerde motor, maar that's it. Dus denk dat ik voorlopig nog maar gewoon door blijf rijden en dan langzaam spaar zodat het gelijk kan gebeuren als bijv. het olieverbruik echt de spuigaten uit loopt ;)

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Als het blokje goed loopt en 1 liter olie op de 1000 km verbruikt zou ik inderdaad gewoon blijven door rijden. Lekker die waterpomp vervangen en door rijden. En over die katalysator die werkt toch al bijna niet meer een katalysator heeft onder de meest gunstige omstandigheden na 140000 km toch nog maar 40 a 50 % van zijn capaciteit. Maar aangezien je een mpi rijdt zal dit voor de apk nooit een probleem zijn onder de 0.5% CO blijft ie zonder kat ook al.

En al je dan ooit wel wil reviseren ik heb net een half jaar stage gelopen bij een klein revisie bedrijf. En ik kan je vertellen dat een complete revisie gemiddeld toch wel zon 2 a 3000 euro kost als je echt alles laat doen dus ook de- en monteren.

Groeten Kevin

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

metrodriver schreef:

'waaruit bestond jouw revisie?'
b.v. cylinders opboren op 1e overmaat, nieuwe overmaat zuigers, zuigerveren..... en verder (behalve koppakkingset niks anders)




Nieuwe cilinderwanden laten plaatsen, (liners) dit omdat we zeer ernstig twijfelde over de hardheid van de originele cilinderwanden. Vlakken. Krukas laten slijpen. Nieuwe lagers en zuigerveren.

Prijs? Special price for me... ;)
Draaiend gedeelte los weggebracht en inelkaar laten zetten door het revisie bedrijf, altijd fijn ivm evt garantie.

En een half jaar later heb ik wel een goed draaiend gedeelte van een Mpi over... :x |:(

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Een paar ervaringen:

1) Ooit had ik een 1100, liep prima en relatief weinig olieverbruik totdat ik besloot hem eens 'goed te poetsen' (ook van binnen) en te voorzien van een likje verf - resultaat 2l olie op 600km (of iets in die geest). Dat is dus wel een revisie of vervanging waard (olie is nog altijd duurder dan benzine al scheelt het steeds minder :O)

2) 1000 blokje gebouwd ter vervanging van die 1100. Liep heel goed en heeft het ruim 225000km uitgehouden met een sportieve rijstijl (en incl een paar slaloms en andere autosport evenementen). Nu echt op en dus bezig met een nieuw blokje (wel 1300 8))

Wat als je nu start om een vervangend (2de hands?) blok op te bouwen en het te plaatsen op het moment dat het huidige blok de geest geeft? Goed, dan heb je twee blokken en uiteindelijk extra kosten om een tweede blok aan te schaffen, maar dan ben je niet direct Mini-loos/auto-loos. Mocht de oude motor niet definief de geest hebben gegeven, kun je die altijd houden als back-up oplossing voor eventuele ernstigere 'kinderziektes' van het 'nieuwe' blok. Je zou het ook tijdelijk met een goedkoop 1000tje kunnen doen zodat je tijd hebt om je huidige blok te laten reviseren.

Vraag: Revisie of niet? - Antwoord: Bouw langzaam een goed tweede blok op!

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

lunayvita schreef:
hier dezelfde type en kleur als Demelza.

2 weken geleden ging mijn waterpomp ook kapot, nieuwe besteld.



Geen €40,00 maar €24,00. was dan wel een pomp met bypass en te veel bevestigingsbouten maar was goed te doen.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

ebay in de gaten houden !!
maandje terug stond er in duitsland een mpi met diefstal schade. oftewel alles eruit van binnen en de velgen. blok zat er nog compleet in en liep !
weetniet voor hoeveel die uiteindelijk is weg gegaan.
maar 't is missschien iets.

RE: Wat is goedkoper? Reviseren of doorrijden tot het stuk gaat?

Niet helemaal waar. Tijdens het clubweekend hadden we bijna geen water meer, maar de watertemp meter gaf normale temp aan. Het is dat ik condensvlekken op de motorkap zag.
Verder betekend dat dat je met een liter of 2 hebt rondgereden. Hij hoeft niet warm te lopen om schade op te lopen. Dat doet hij altijd wel als je met te weinig olie rijdt. Warmloper daarentegen zorgt voor grote schade, en dit is iets minder heftig.
Daarbij had ik je ook al gezegd dat je de motor goed warm moet rijden, want dat gebeurde ook zelden....