wat je er uit hebt gehaald is niet de naald maar de plunjer(als ik het woord goed heb)
daar zit idd een blokje onder aan en die kan je als het goed is gewoon terug duwen (klein beetje weerstand)
- Login of registreer om te reageren
wat je er uit hebt gehaald is niet de naald maar de plunjer(als ik het woord goed heb)
daar zit idd een blokje onder aan en die kan je als het goed is gewoon terug duwen (klein beetje weerstand)
Ingediend door metrodriver op zo, 19-02-2006 15:42
je hebt het zwarte plastic dopje losgeschroefd?
Als je dat doet en het dopje omhoog trekt hoort er een metalen stift uit te komen (ca 10 cm. lang) met dichtbij het einde een metalen (messing?) "tonnetje" (cylindertje) dat op de metalen stift geschoven zit en aan beide zijden geborgd is met een verend ringetje (deels-open veerringetje).
Het lijkt me uit jouw beschrijving dat het onderste borgringetje eraf ligt en dat het "tonnetje" nu los in de buis van de zuiger ligt.
Dit hoort dus NIET, omdat het juist het tonnetje is dat door de weerstand die het van de olie ondervindt de beweging van de piston (de zuiger) afremt.
Je motor moet nu ongeveer lopen alsof je helemaal geen olie in de SU hebt zitten...
HTH
HEHO, ben net eerst gaan checken of dat zgnmd borgringetje enzo er idd nog wel op zat maar dat zit er gewoon nog hoor. Het is echt iets wat in de dashpot zelf zit en waar die plunjer dus in gaat.
Ik vind het alleen eng om te zien dat dat er zo aan bleef hangen en het zoveel weerstand gaf als ik die plunjer er dus terug in wilde doen.
Moet eigenlijk ook niet overal in en aan zitten zonder supervisie geloof ik .
Bedankt dat ik nu al wel weet dat die plunjer de plunjer is.
Wat er volgens mij gebeurt is dat door de weerstand van de stift ook de zuiger in het klokhuis omhoog komt een onderdeel daarvan is een blank metalen stift.
Is verder geen probleem, zoek eens naar een exploded view van een SU dan kun je de diverse onderdelen zien en begrijp je het waarschijnlijk meteen wat er gebeurt en wat je ziet.
Dennis
Ingediend door metrodriver op zo, 19-02-2006 18:57
Ik sluit me aan bij Dennis..
Ik geloof dat ik nu snap wat je bedoelt:
je steekt het schroefdopje (zwart plastic) met de daaraanzittende
stift en aan het uiteinde het 'tonnetje' *in* de opening van de
dashpot (het 'steeltje' op het aluminium ding dat op een groot omgekeerd
borrelglas lijkt);
dan is er weerstand bij het naar beneden duwen: dat is de demperolie
die langs het tonnetje gedrukt wordt: dat is oke.
Wat je blijkbaar niet doorhebt is dat je in feite de stift/tonnetje
combinatie in een buisvormig uitsteeksel van de grote zuiger (die
in het aluminium huis zit, in het brede deel onderaan) steekt:
dat buisvormige uitsteeksel (waar de olie feitelijk in zit) zit weer
(ruim) binnenin het 'steeltje' waar ik het boven over had.
Wanneer je nu het ingedrukte schroefdopje (zwart) weer omhoog trekt, dan
komt (door de weerstand van de olie) de grote zuiger met de opstaande
buisvormige uitsteeksel (zit binnenin het huis) een stukje mee omhoog,
je ziet dan ineens iets 'ringvormigs' wat er niet uit lijkt te kunnen
(dat hoort zo): het is gewoon het uiteinde van de buis (demperbuis?)
die op de grote zuiger zit.
Dus alles wat je vaststelde was normaal.
Het best kun je wrsch. een doorsnede-plaatje van een SU bekijken, dan
is e.e.a. op slag duidelijk.
Verder kun je er gewoon aan knutselen hoor, als je voorzichtig te werk
gaat gaat er niets kapot.
De grote zuiger wordt zichtbaar wanneer je de drie schroefjes aan de
voet van het brede aluminium deel losdraait. Je kunt de zuiger dan
uitnemen (bovenop zit nog een grote veer). Onderaan de zuiger zit de
bekende naald, die niet beschadigd of krom mag worden. (het 'hart' van
het SU-systeem).
Thanks guys, alleen waar vind ik in godsnaam zo'n dwarsdoorsnede van een SU erger nog what the hell is een SU".
Sorry ben een echte nitwit
Zit me al een tijdje suf te Googelen
Begrijp het door de laatste uitleg al wel, klopt als een bus is wel wat ik zag volgens mij, maar ben nu nieuwsgierig geworden naar een afbeelding.
Ik zoek nog maar ff verder, mocht iemand een snelle link voor me hebben GRAAG..!!!!
Grtz
Ha, gevonden toen ik wist dat jullie met SU de carburateur bedoelde was het zo gepiept heb alles in beeld gekregen nogmaals bedankt, maak me geen enkele zorgen meer nu
Groetjes Ingrid.
RE: wat kom ik tegen in de dashpot??
Ingediend door ingrid&peter op zo, 19-02-2006 14:04
Vandaag maar eens gekeken of er wel olie in de dashpot zat aangezien dat nog al eens over het hoofd word gezien volgens de tips op het forum.
Olie genoeg maar toen ik dat ding (naald?) aan dat dopje er terug in wilde doen voelde ik erg veel weerstand en haalde hem weer naarboven toen hing er dus een cilindervormig iets aan vast het past niet door de opening ofzo en de naald moet er recht in anders lukt het hellemaal niet om die er weer in te krijgen. Hoort dit zo te zijn?
Ik heb nog geen haynes dus kan het zo niet opzoeken maar vond het vreemd dat dat ding los in de dashpot zit of is dit normaal???
Ik heb al via "zoeken" gezocht maar kon niets vinden dat hier op leek hoop niet dat ik de zoveelste ben met deze vraag