wat moet ik doen met deze metro

RE: wat moet ik doen met deze metro

een kennis van mij vriendin heeft een austin metro
staan uit 1990. een 1300 magic. handgeschakeld.

Kan ik deze gebruiken voor mijn mini.
motor blok en schijfremmen enz.

geef alstublieft wat tips, anders gaat ie naar de sloop namelijk. Nogal een concrete vent die kennis.
hij zei: moote gij hem hebbe of nie anders is ie zeterdag near de sloop en trim ik hem daar hoogpersoonlijk elkaar zoadt er niemand meer iets mee ken. (nogal een botte boer dus hahahaha).

laat het me daarom snel weten

groetjes
joeri

RE: wat moet ik doen met deze metro

Zoals je via de zoekfunctie ook elders op het forum kunt vinden zitten er op een metro zeer veel onderdelen die uitwisselbaar zijn met de mini. Het blok is een van die onderdelen.
Dus als ie technisch nog in redelijke staat is en je hebt de ruimte om wat onderdelen op te slaan, zou ik als ik jou was dit aanbod zeker niet afslaan.

gebruik bij de zoekfunctie de termen 'Metro AND onderdelen AND overzetten' en 'Metorblok AND inbouwen'. Dan zul je een heel eind komen. Wil je het van specifieke onderdelen weten, zoek dan op "naam onderdeel" AND Metro.

RE: wat moet ik doen met deze metro

altijd aannemen.... desnoods om door te verkopen voor 100,- ofzo ben je er snel avanaf waarschijnlijk!

remmen en het blok zijn de leuke dingen. de rest schiet je weinig mee op...

RE: wat moet ik doen met deze metro

Ik zou m zeker nemen, idd alleen voor het blok en remmen. Aan iemand anders geven of verkopen kan nog altijd!

Als je m niet wil, dan kom ik wel even met een aanhangert langs! :P

RE: wat moet ik doen met deze metro

oke, dan ga ik hem maar ophalen he. maar de moter en schijven uit een metro van 1990 zijn dus te gebruiken zie ik aan de reactie's. Wist wel dat ik dingen kon gebruiken van een metro. maar ik ben een beetje dior de war door het jaartal 1990. had een keer een Rover metro maar die was niet goed. dus ik wilde eigelijk effe met zekerheid checken.

maar bedankt alvast.

RE: wat moet ik doen met deze metro

De austin metro motoren passen wel en ik zou het ook zeker aannemen.
Blokje inbouwen en genieten maar.

RE: wat moet ik doen met deze metro

nu heb ik heel wat opgezocht op de zoek functie, en ook heb ik wat doorgekregen van theo. (theo bedankt).

maar nu zie ik staan overal

austin metro

MG metro praten we dan over de zelfde auto of niet.

wat met heel dat metro geschiedenis snap ik niet veel van moet ik eerlijk zeggen. want vannieuwere metro's kun je helemaal niets van gebruiken of je moet alles ombouwen en dan spreken we ook over austin metro, MG metro , rover metro

beetje verwarrend allemaal. wel weet ik dat de austin metro het oudts is.

RE: wat moet ik doen met deze metro

ik heb ook even deze link gevonden.

http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm
deze is van theo geloof ik.
maar de metro die ik heb komt van 1990, die staat er niet bij. of lees ik het nou totaal verkeerd.

RE: wat moet ik doen met deze metro

In Nederland heb je Austin en MG metro... MG is daarvan de duurdere en snellere uitvoering. Onderdelen zijn uitwisselbaar.

In Engeland heb je daar nogeens de Rover metro bovenop! Alleen deze auto is geheel verschillende van de Austin en MG metro. Onderdelen zijn "niet" uitwisselbaar!

Metro 1300 voor minder als 200 euro? Altijd kopen!

RE: wat moet ik doen met deze metro

http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm
deze is van theo geloof ik.



Die is van CMC :)

Als er een a-series in ligt, kan hij in een Mini. Gewoon even de kap open doen en je herkent het snel genoeg.

In 1990 zijn er nog metro's gebouwt met aseries. De Rover Metro's die later op de markt kwamen waren voorzien van een k-series. Oa ook in de lotus elise te vinden. Met veel werk is zelfs die in een mini te krijgen...

Wouter

RE: wat moet ik doen met deze metro

Mits ie in "goede" staat is natuurlijk...

Mini techniek in wergwerp verpakking! Heb ik eens gelezen! ;)

RE: wat moet ik doen met deze metro

ik ga hem zaterdag halen.

nu hoop ik dat er wel een 1300 in ligt. want ik heb gehoord dat ze die wel eens omwisselen naar een 1000tje. omdat ze die 1300 zelf willen hebben.
ik weet wel dat een duizend blok geel is en de 1300 rood. (niet altijd het geval denk ik). anders moet ik effe naar andere kenmerken kijken.

maar in iederegeval bedankt voor jullie reactie's

RE: wat moet ik doen met deze metro

In Nederland is de overgang duidelijk genoeg: alle K-series zijn hier verkocht als "rover 100" 1100 of 1400 (of 1500 diesel, dacht ik).
De MG-Metro is 'gewoon' een voorbeeld van Badge-engineering (net als de Austin Mini, Morris Mini en de Wolseley Hornet en Riley Elf eigenlijk allemaal 'gewoon' Mini's zijn).
De Magic heeft een 'standaard' blok terwijl de MG een snellere uitvoering was (andere nokkenas, iets grotere kleppen, ander spruitstuk, andere naald in de carburateur)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

o zo oke.

dus ik heb gewoon een standaart 1300.
nu heb ik gelezen (via zoek functie) dat het eigelijk niet zo heel veel uit maakt of je nou een 1000tje rijd of een standaard 1300. maar goedik denk dat je die 1300 wel vrij simpel kunt opvoeren toch. hoeft allemaal niet extreem maar toch.

maar ik ben in iedergeval een flink stuk wijzer geworden.

RE: wat moet ik doen met deze metro

:P standaard voor een Metro = 60 pk (t.o.v. 70 van de Mg Metro) bijna evenveel als de spi Cooper (63)
standaard Mini 1000 = 40 pk

tel uit je winst ..

(even wat specs bijelkaar gezocht:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/metro-spec.htm )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

jeetje

top snelheid 156 kilometer per uur

en dan nog geventileerde schijven, wel een goede koop dus. als ik dat even tegen andere metro´s afweeg.
met uitzondering van de 1275 blokjes. maar goed het is niet veel maar toch.

ik ben er in iedergeval blij mee.

RE: wat moet ik doen met deze metro

Vergeet niet dat door de 3,44 eindoverbrenging je ook werkelijk merkbaar sneller optrekt en goed op toeren komt. 6500rpm is goed haalbaar in zn 4! dat is ook meer fun bij het stoplicht! Alleen minder fun bij lange ritten...

RE: wat moet ik doen met deze metro

hallo

Ik heb de metro in bezit. rijdt goed dat ding.
ga nu heel de voorterrein eraf halen. heel de subframe inclusief ophanging en motor. zodat de weg werp verpakking snel afgevoerd kan worden. Ik zou niet weten wat ik er nog meer van kan gebruiken (tenzij iemand tegen me zegt dat ik er nog meer af kan halen dan alleen de moter en de schijfremmen.

Ik heb gelijk het motor plaatje bekeken en het is een
12HE24 101149. zoals ik heb uitgezocht is het een loodvrij blokje. ik weet alleen niet of het een A+ blokje is.

maar ik ben er wel blij mee. trouwens is de stuurhuis ook te gebruiken van een metro.

vanavond lekker sleutelen

groet,
joeri

RE: wat moet ik doen met deze metro

ik maak van een Metro-achtersubframe een aanhanger (lekker plat want geen schokbrekers)

stoelen zijn ook bruikbaar (ga ik woensdag mee aan de slag), en als je de klokken wilt gebruiken kan dat ook, heb je gelijk de goede overbrengverhouding (en in mijn geval een toerenteller).

ik heb zelf ook de hele draadboom en stuurhendels erafgehaald, en alle kleinere zooi (stuur, deurbakken met pioneer speakers, spiegel, handremhandel, lampen, gasdempers van de achterklep .. e.d.)

(voorsubframe is voor de Mini onbruikbaar - tenzij je het wilt ombouwen voor een K-series of Vtec, evenals het stuurhuis ... )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

oke

dus alleen de motor en schijfremmen voor de Mini.
en ik haal de rest er ook maar uit zoals kabel boom.
(is die ook te gebruiken bij een classic mini of is ie hetzelfde)

En wat ik lees ik. is de voor subframe te gebruiken voor een VTEC Blok. dus enkele aanpassingen en er kan een vetc blok is dus. (moet ie wel pas gemaakt worden voor een mini). heb ik meer overgelezen maar wist niet dat een metro voor subframe hier voor te gebruiken was. Intressant dus. (niet dat ik het ga doen maar mijn broer maak ik er wel blij me denk ik)
achter subrame voor een aanhanger, bedoel je daar zo'n mini aanhangertje mee dan. (aanhanger gemaakt van een achterkant van een een mini).
Bij mij zit helaas geen toeren teller op de metro, maar kan ik dat wel aansluiten of niet?

RE: wat moet ik doen met deze metro

joerimini78 schreef:
hik weet alleen niet of het een A+ blokje is.


Als ie uit '90 komt is het zeker een A+, ik dacht zelfs dat alle Metro's A+ zijn maar dat weet ik niet zeker.

RE: wat moet ik doen met deze metro

ik hoop het dat het een A+ blok is.
nou ik maak er wel een foto van oke. ik ga eerst maar effe bekijken hoe ik dat blok eruit ga halen.
lijkt me wel iets moeilijker dan bij een mini, maar goed het moet lukken.

nu nog bekiken wat ik wel en niet kan beweren van het moterblok en de schijfremmen.
ben bang dat ik ietrs te veel ga weggooien of bewaar.

RE: wat moet ik doen met deze metro

het is makkelijker dan bij een Mini, gewoon omdat je meer ruimte hebt .. de procedure is hetzelfde: alle bedrading, slangen e.d. losmaken, ophanging losmaken en takelen ... alleen het 'bakje' waar de accu in staat even weghalen en de grille.

p.s. het *is* een A+
als je wat weggooit is het altijd teveel
als je wat bewaart heb je nooit genoeg plaats
:-)

RE: wat moet ik doen met deze metro

IOke het is een A+ blok.

nou de hele handel ligt eronder uit. en nu weer verder uit elkaar halen.

Ik heb na veel zoeken op de topic vanalles gelezen over conversie van metro naar mini.
Dat blok is niet zo'n probleem, maar hemel zeg die schijfremmen daar ben ik niet overuit. iedre keer andere mogelijkheden, of dit kan wel en dit kan niet.
ik kom er niet aan uit dus.

nu is de vraag.
ik heb geventileerde schijfremmen van een metro uit '90. plus heel de ophanging

en ik heb trommelremmen liggen en de voor ophanging van een mini.

wat moet ik nu veranderen om de schijfremmen op de mini te zetten.
dus even vanuit gaan dat ik de mini ophanging heb liggen en daar ga ik schijfremmen opzetten, dus wat moet ik dan vervangen van de mini.

ik neem wel aan dat het wel makelijk uit te leggen is.

RE: wat moet ik doen met deze metro

je hebt nodig:
- buitenste homokineten (van de Metro)
- fuseestukken van een schijfrem-mini

- flenzen - schijven - klauwen van de Metro

- slangen-conversie-set (enkele miniremleiding naar dubbele aansluiting op de Metro-klauw)

afhankelijk van de wielen die je gebruikt zal je de flenzen moeten ontdoen van die vier uitsteeksels langs de rand van het gat voor de wielmoer.

en afhankelijk van de leeftijd kan je de buitenste homokineten wel of niet zo op je aandrijfas zetten .. dat zie je waarschijnlijk wel als je de oude er af haalt - even vergelijken met de uiteinden van de aandrijfas van de Metro - splines tellen/meten.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

kijk dat is nou duidlijkheid.

die fusee stukken kan je die halen bij een mini center of heeft iemand die liggen. zijn die dingen trouwens duur of valt dat wel mee.

verder kan ik de ophanging van de mini helemaal over zetten neem ik aan

RE: wat moet ik doen met deze metro

fuseestukken nieuw zijn duur .. 250 dollar p/stuk op de site van MiniMania ..
(toevallig heb ik net een (1) gebruikte op mijn thirty gekregen voor 50 Euro)
bij overnemen wel even de lagers en de kogels checken (of nieuwe monteren), de rest van de ophanging is gelijk (en je moet wel aan minimaal 12" wielen)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

jeetje dat is wel erg duur. dan worden mijn metro schijfremmen wel een dure grap. is er geen andere mogelijkheid of zo.

nou dan moet ik goed gaan zoeken dan.
dus idereen die metro schijfremmen heeft gehaald, heft die fusee's moeten kopen. als ze zelf geen mini met schijfremmen hadden liggen.

RE: wat moet ik doen met deze metro

de enige andere mogelijkheid is het gebruik van je Metro fuseestukken .. maar dan heb je nog:
http://www.minimania.com/web/SUBTYPE/Se ... entory.cfm
nodig .. (x4) .. tel uit je winst (en dan heb je een verkeerd camber, tenzij je je onderste draagarmen aanpast)

misschien kun je op marktplaats o.i.d. goedkoper fuseestukken vinden ?

HTH,
Theo van den bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

ik vraag me iets af.
de kabelboom van de metro kan ik die ook gebruiken voor in de mini. of kan ik beter de kabelboon gebruiken van mijn mini 1000tje. en zijn er nou ook meer relevante dingen af te halen van de metro die je echt kunt gebruiken voor een mini. en dan praat ik over technische dingen. ik heb nu heel het voorterrein eraf liggen alleen de rest in het moterruim zit er nog in. zoals koelvloeistof bakjes en rembekrachtiger. etc.
het intrieur hoef ik niet te hebben, waaraschijnlijk wil niemand die hebben. dus als iemand nog tips heeft voor essientele zaken wat ik nog uit de metro moet halen dan hoor ik het graag , daarna gaat ie naar de sloop. Wel zonde was best een goede metro.

RE: wat moet ik doen met deze metro

De kabelboom is niet te gebruiken voor een mini! Maar sommige stekkers weer wel zoals van de dynamo. Ruitenwissermotor weet ik zo niet of dat dezelfde stekker heeft.

Ook de zijknipperlichtstekkers (scrabble) kun je gebruiken voor een mini. Altijd handig om ze te hebben!

RE: wat moet ik doen met deze metro

bij de laatste clubdagen was iemand met een estate die de stuurhandels van een metro had ingebouwd ... met wat uitpluiswerk is er dus wel het e.e.a. te gebruiken, maar het kan niet 1 op 1 overgezet worden ... 8)

van de ruitesproeier kan je de pomp(jes) gebruiken

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: wat moet ik doen met deze metro

Oke bedankt.

Ik denk dat ik de stuurhendels orgineel laat. is ook mooier.
Nou dan haal ik alleen nog even de wielen en een paar kleine dingen eraf en dan gaat ie naar de sloop.
Oke bedankt allemaal. als ik nog vragen heb dan komt het vanzelf wel.

groetjes joeri