Wat tanken 95 of E10

default

RE: Wat tanken 95 of E10

Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar in Belgie heb je diesel, euro95 en euro98(benzine)

Met mijn mini(1984) tank ik euro 95 met loodvervanger, aangezien de euro 95 nu E10 gaat worden,...
Wat moet ik dan tanken? E10 met loodvervanger of 98 met loodvervanger?

RE: Wat tanken 95 of E10

Euro 98 met loodvervanger.

RE: Wat tanken 95 of E10

Eens! Euro 98 met loodvervanger. Zeker géén E10!

http://e10check.be/

http://www.e10check.nl/

default

RE: Wat tanken 95 of E10

Ik ben niet zo overtuigd :x

er zit al 10jaar 6% ethanol in de 95.
die extra 4% zal het niet maken..

is slecht voor koper en alu etc, laat een carbu een jaar staan en je sproeier is compleet gecorrodeerd, dit is het resultaat van de ethanol.
Rij je er regelmatig mee, dan ga je daar volgens mij geen last van hebben...

Enkel bij injectiemodellen zou ik waakzaam zijn. Hoewel het vooral bij modernere injecties is dat E10 niet aangeraden wordt.

RE: Wat tanken 95 of E10

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/ma ... ndstof-e10

Er wordt DUIDELIJK aangegeven ook door de ANWB
GEEN E 10 in een Classic Mini
Maar ja die mensen weten er toch niets van.
Want ik ben toch een Nederlander die alles beter weet.
:(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :((

RE: Wat tanken 95 of E10

Wij zijn het eens "minimaatje".

Maar wij moeten ons er bij neerleggen dat en nu eenmaal veel mensen(Nederlanders) zijn die het graag allemaal zelf door schade en schande ontdekken.
Of je nu rijdt of stilstaat met 5% of 10% ethanol in je benzine het is jammer genoeg schadelijk voor je classic mini.

In de volgende link zit een klein beetje reclame, maar is dusdanig belangrijk naar mijn mening dat ik hoop dat het oogluikend wordt toegestaan:

https://amklassiek.nl/ethanol-en-benzin ... 016/09/18/


En uit een artikel van de "Citroen ID/DS Club:

Ethanol
Voor oldtimers zou het voordeel zijn dat er geen ethanol in deze 102-benzine zit. In Euro95 en Super ongelood 98 is ethanol (alcohol) toegevoegd. Dat is bedoeld om het gebruik van fossiele brandstoffen –gewonnen uit aardolie- terug te dringen. Aanvankelijk werd er vijf procent bijgevoegd, maar rond 2020 zal dat tien procent zijn. Dit is te herkennen bij de pomp op het tankpistool of bij de pomp met de aanduiding NormalE10, SuperE10 of SuperPlusE10. Loodvrije benzine is per definitie al vrij schraal, maar door de toevoeging van ethanol wordt deze nog schraler en heeft deze een nog minder smerende werking. Overigens hoeven oldtimerbezitters zich geen zorgen te maken over de klopvastheid van deze benzine.
Het nadeel van ethanol voor oude auto’s is dat deze behoorlijk corrosief is en pakkingen, rubber- en kunststofleidingen aantast. Bijvoorbeeld bij oude benzinetanks die ooit met een kunststof coating zijn behandeld om lekken en inwendige corrosie te voorkomen. Bovendien verdampt ethanol sneller dan benzine en dan veranderen de eigenschappen van deze benzine, bijvoorbeeld een lager octaangetal. De KNAC raadt oldtimerbezitters aan de brandstofleidingen regelmatig te controleren en op termijn te vervangen door materialen die wel tegen ethanol bestand zijn.

Tips bij gebruik ethanolhoudende benzine
Naast de KNAC, heeft ook de FEHAC een aantal tips uitgegeven waarmee onaangename verrassingen bij gebruik van deze alom gebruikte benzinesoort in klassieke auto’s kunnen worden voorkomen.

Bij langdurig niet-gebruik, een klassieke auto of motor wegzetten met een volle tank;
plaats het voertuig in een ruimte met een zo constant mogelijke temperatuur;
bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation (‘verse’ benzine). Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal zes maanden behouden.
De ethanol-vrije benzine met een octaangetal van 102 zou een oplossing voor dit probleem kunnen zijn, maar die is wél een stukje duurder. Je kunt je ook afvragen of het niet beter is het probleem voor te zijn en ethanol-bestendige materialen in je ID of DS te gebruiken. Er zijn ook additieven verkrijgbaar om de schrale smering en aantasting door ethanol te voorkomen. Over het effect daarvan durf ik geen uitspraken te doen.

Link: http://citroeniddsclub.nl/moderne-benzi ... een-zegen/