Wat te doen? Roest in cilinder

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Hoi,
Ik ben Rick, kom uit Bergeijk en ben sinds kort aan mijn eerste Mini project begonnen. Daarvoor heb ik een gebruikt maar gereviseerd 1000 motorblok gekocht dat naar zeggen na de revisie nog maar 5000 km heeft gereden. Het blok heeft de afgelopen jaren stil gestaan.

Eerst heb ik hem met de hand een paar slagen gedraaid maar ik voelde bijna geen compressie. Kleppen stonden veel te strak maar na het stellen was al een stuk meer compressie te voelen. Om zeker te zijn dat er geen kleppen ingebrand waren heb ik de kop gelicht. Ik trof het aan zoals op de onderstaande foto's:








Van 1 cilinder zijn de verbrandingskamer en zuiger verroest. De cilinderwand zelf ziet er nog netjes uit.

Wat kan ik hier het beste mee doen ?

En vooral hoe kan dit? De koppakking heeft niet gelekt en het vocht lijkt door de inlaatklep binnen te zijn gekomen. Kan het zijn dat mijn kop inwendig gescheurd is ?

En laatste vraag: Zijn de draadeinden van de kop opnieuw te gebruiken of moeten die vervangen worden?

Alvast Bedankt!

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Wat ik denk ook gezien je koppakking (die er tevens niet goed uit ziet) is dit.
Je inlaat klep is open blijven staan, heeft deze stil gestaan met of zonder een spruitstuk?
Want wat er dan gebeurd kan zijn is dat er vocht in de vorm van condens binnen is gekomen en als er dan geen beschermende laag in de cilinder zit gaat dit hard roesten.
Vind het toch raar dat er een soort vervorming zit je koppakking.
Lijkt wel alsof er water in de cilinder zat en door vorst uit is gaan zetten.

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Het is een getuned blok met Stage 3 cylinderkop, flat top zuigers enz.
Ik denk dat die vervorming in de koppakking is om plaats te geven aan de grotere kleppen en verbrandingskamer. Of bedoel je dat niet ?

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

De vervorming in de koppakking is normaal "af fabriek" bij een koperen koppakking.
De zuiger kan niet roesten want die is van aluminium en de roest die er op zit is koolaanslag die verkleurd is door roestwater van de kop.
Als de cilinderwand niet ingevreten is door de roest en mooi glad is dan kun je alles goed schoonmaken en vlak maken en kijken of er geen roestkorst tussen de kleppen en de zitting zit en of de sluitvlakken van de kleppen en de zittingen mooi vlak zijn en deze eventueel opnieuw inslijpen.
ik zou ook kijken of de zuigerveren niet verroest zijn of vast zijn gaan zitten door het roestwater (hier voor zal je motor van de bak moeten scheiden en de drijfstang los moeten maken) en als dit niet het geval is, een nieuwe koppakkingset kopen en alles weer monteren.

De tapeinden kun je gewoon opnieuw gebruiken als ze niet beschadigd zijn en het draad goed is.

De motor heeft met water in die cilinder gestaan door een lekke koppakking of zonder carburateur en heeft op de een of andere manier water binnen gekregen. (regen ??)
dit is denk ik niet door condens gekomen want dan zou je in principe nog een cilinder moeten hebben die dat ook heeft omdat er altijd minimaal twee cilinders zijn waar een klep van open staat.

succes.

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Bedankt voor de info!

De motor heeft inderdaad zonder carb stilgestaan dus dat is het waarschijnlijk geweest dan. De koppakking is niet lek.

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

De koppakking hoeft niet lek te zijn maar je kunt hem niet opnieuw gebruiken want dat is vragen om problemen.

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Nee snap ik. Maar ik bedoelde dat het water niet in de cilinder gekomen kan zijn door een lekke koppakking.

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Dat begrijp ik, maar voor de zekerheid toch maar even vermeld.

Als het door de koppakking was gekomen dan had je waarschijnlijk niet zo'n roestvorming gehad met koelvloeistof in de motor, tenzij er gewoon water in gezeten heeft.

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

standaardmaat kleppen voor een 1000 zijn 27 en 25.4 mm, gezien de foto lijkt mij de kop standaard 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Ik heb het even nagemeten en ja je hebt gelijk, de kleppen zijn inderdaad standaard maat.
Das mooi shit! Ik heb de rekeningen van de revisie bij het blok. Het is gedaan door een bekende mini garage hier in nederland en die hebben toch echt een Stage 3 cilinderkop op de factuur gezet a 600,-. Hij is niet helemaal standaard, volgens mij is er rond de kleppen wel wat materiaal weggehaald maar een stage 3 is het zeker niet.

https://lh4.googleusercontent.com/-ZfGN ... G_3291.JPG

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

Rick90 schreef:
Das mooi shit! Ik heb de rekeningen van de revisie bij het blok. Het is gedaan door een bekende mini garage hier in nederland en die hebben toch echt een Stage 3 cilinderkop op de factuur gezet a 600,-



Hoort die rekening dan wel bij dit blok + kop? ik zou eerder de fout zoeken bij de verkoper van het blok namelijk ;)

default

RE: Wat te doen? Roest in cilinder

De rest van de rekening klopt wel met hetgeen wat ik aantref dus daar ga ik wel vanuit. En de kop is precies dezelfde verweerde kleur geel als het blok dus die is ook niet vlug gewisseld voor de verkoop.
Maakt me ook niet zo uit wiens schuld het is, als ie straks mooi loopt ben ik allang blij ;)