wat voor startmotor heb ik??

RE: wat voor startmotor heb ik??

ik vraag mij af wat voor startmotor ik heb.
ik heb op de startmotor een soort magneet schakelaar zitten, die een heveltje overhaalt, zodat de startmotor de motor mee neemt. (ik weet voor 100% zeker dat dit geen relais is)
maar ik heb ook een los relais tegen het rechter spatscherm zitten.

Ik heb namelijk van alles op het forum gelezen over een startmotor met een los relais (dus tegen het spatscherm), en een startmotor met het relais aan de start motor vast.

nu is bij mij deze "magneet schakelaar" kapot, en ik vroeg mij af of deze ook los te kopen is.(hoe heet dat ding eigenlijk???)

ik neem aan dat het aan dit ding ligt, omdat als ik probeer te starten met de contaktleutel ik alleen een tik hoor, maar er wel 12,8 volt op de aanlsuiting op het kastje ("magneet schakelaar" bedoel ik) staat.
Ook wanneer ik met de hand het palletje naar binnen druk, en via startkabels stroom op de startmotor zet, trekt hij de motor wel rond en start de motor ook gewoon.

ik dank u alvast O:)

RE: wat voor startmotor heb ik??

http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p30.jpg

nr 5 is een zogenaamde 'pre-engaged' startmotor (nr 6 dat er bovenop zit is de solenoid.
nr 4 is het startrelais zoals gebruikt bij de 'oude type' startmotor (nr 1).
Bij het oude type geeft het relais alleen de stroom door en doet de massatraagheid de rest, bij het nieuwe type wordt de stroom doorgegeven en wordt het tandwieltje actief op de starterkrans getrokken.

Waarschijnlijk moet je dat losse startrelais uit je bedrading weglaten en de solenoid goed aansluiten
(zie ook schema:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/schema88-on.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/schema88-on.txt )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: wat voor startmotor heb ik??

bedankt voor het schema!

als ik dat schema bekijk, loopt er dus een dikke draad direct van de accu naar de solenoid.

maar er loopt ook een draad van af het startrelais :? is dit om de electro magneet in werking te stellen? en dan loopt er ook nog een draad naar het contactslot, wat is hier dan nog de functie van?(gokje van mij; deze gaat vanaf het contactslot weer naar de bobine voor de tijdelijke 12 volt tijdens het starten)

bij mijn solenoid zijn de draden die naar het contactslot, naar het relais en die naar de accu gaat doorverbonden met een draad.
De draad die naar de accu gaat gaat bij mij naar het relais.

en zo heeft het altijd gewerkt.

maar ik heb net de startmotor even uitgebouwd, (tussenuurtje) en heb met een losse accu stroom op de solenoide gezet, en nu werkt de startmotor gewoon weer :?

ik bouw hem straks weer in, en dan hopen dat hij het nog doet :x (ben om 1 uur weer vrij)

maar wat is nu verstandig; de bedrading lekker zo laten, (het werkt immers) of zo aanpassen zoals op het schema?

RE: wat voor startmotor heb ik??

Bij zo'n startmotor met "magneet schakelaar" heb je eigenlijk die start solenoid niet nodig, maar het werkt wel gewoon als je m laat zitten. Dan wordt de + eigenlijk dubbel geschakeld (denk ik) maar idd als het werkt dan niks aan doen. Doet het bij mij ook al jaren goed.

het zal hier wel gaan om een 1000'je waar een 1275 metro motor ingezet is?

greetz Crispy

RE: wat voor startmotor heb ik??

het kan goed dat het werkt met 2 solenoids/startrelais maar dan moet je voldoende stroom hebben om beide in werking te zetten, als de startmotor los werkt zou ik toch de bedrading liever volgens het schema leggen (met 1 solenoid) .. heb je weer 1 bewegend deel minder, als het 1e relais een slecht contact maakt hoor je alleen een tik en komt de stroom al niet bij je 2e relais aan (meten is weten - testlampje?!)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: wat voor startmotor heb ik??

hij doet het weer! ik denk toch perongelijk een slecht kontaktje in de solenoid , die ik even heb schoongemaakt. bedankt voor de hulp!

@theo, ik had alles al doorgemeten, en kwam er achter dat hij vanaf de solenoid geen stroom meer doorgaf.
Maar als je jou schema bekijkt, zul je zien dat een van de aansluitingen op de solenoid via het relais word geschakeld, dus heb je sowieso 2 relais nodig.

ik zal nog even kijken hoeveel werk het is om de boel weer in orginele staat te krijgen, als het te veel werk is laat ik het mooi zitten :+)

Crispy schreef:

het zal hier wel gaan om een 1000'je waar een 1275 metro motor ingezet is?




helemaal juist! ;)