Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Vandaag druk aan de slag met m'n nieuwe Mini en een puntje dat ik wilde aanpakken is het feit dat m'n toeter het niet doet. Nu wilde ik het gaan zoeken in het zekeringenkastje, toen ik zag dat er water via de spuitmondjes van de ruitensproeiers water naar binen liep. Ik kan de spuitmondjes dan ook moeiteloos op en neer bewegen.

Nou zijn verder de zekeringen wel droog echter sommige contactpunten worden wel nat, iets dat ik liever niet zie gebeuren. Horen de spuitmondjes normaal gesproken vast(er) te zitten, en zo ja waarmee?

(En heeft verder iemand nog een suggestie over de toeter, vorige eigenaar zei dat ie voorheen wel werkte, en ik het wellicht moet zoeken in een los contact of een zekering, hence ik op zoek ging.)



Edit: in dit topic zie ik onderaan een plaatje staan waar alle draadjes netjes aangesloten zijn, mis ik soms 5 stekkers voor dingen :)?

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

De toeter is massa geschakeld, dus je zou een constante + moeten meten bij de toeter, heb je dat niet dan zit het in de aanvoer (zekering, bedrading en stekkers goede optie) heb je wel een + dan zit het in de richting van de schakelaar. Dan moet je met de multimeter meten op het stekkertje bij de toeter (waar geen + op staat) en een massa punt van de auto, deze is onderbroken (je meet niets) en pas als je op je schakelaar drukt moet deze het gaan doen. Zo niet stekkers/bekabeling/schakelaar. Doet i dit ook, is je toeter stuk. Soms wil wat kruipolie er in laten lopen helpen.


Suc6

Owja en wat bedoel je met spuitmondjes? In de sproeiers zitten kleine bolletjes die je met een naald op je raam kunt stellen, deze horen wel een beetje vast te zitten zodat ze niet de heletijd verspringen. Hoe de sproeier op je parafaan vast zit en de koppeling van het rubberslangetje weet ik zo niet.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Massa geschakeld? Er gaat toch maar 1 draad naar je toeter, massa gaat dacht ik gewoon naar die 2 bevestigings draadeindjes.

Die spuitmondjes moeten vast geklikt zitten in de gaten in de body. Als dat niet goed meer zit kun je misschien nieuwe halen, moet niet zoveel kosten.

Je kan ook meteen "upgraden" naar van die mooie chromen:


Trouwens dat blauwe Scotch blokje aan dat rode draadje op die foto is ook vragen om electrische storingen...

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Bedankt voor de tips, ik ga morgen meteen aan de slag :) (Heb hier even geen multimeter liggen :() Kan je een PM sturen over die upgrade van je, Crispy :)? Ze zitten in ieder geval op het moment zo los dat ik ze met 2 vingers eruit kan trekken vanaf de bovenkant, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Over dat blauwe blokje, weet je een beter oplossing ervoor buiten de gehele draad meteen te vervangen?

Gr,

Robert

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Spherix schreef:
Over dat blauwe blokje, weet je een beter oplossing ervoor buiten de gehele draad meteen te vervangen?



Solderen!

Crispy":2m0clkd7]Massa geschakeld? Er gaat toch maar 1 draad naar je toeter, massa gaat dacht ik gewoon naar die 2 bevestigings draadeindjes.
[/quote:2m0clkd7]
Misschien is dit verschillend per model, dan moet ik even in de schema's gaan kijken. Bij mijn '73 is het zoals ik net vertel. Maar als hij via + geschakeld wordt, dan zal idd de massa niet ver gezocht worden (en dus bij het voetje geplaatst worden)

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

vlassie schreef:
Spherix":qgslaj9o]Over dat blauwe blokje, weet je een beter oplossing ervoor buiten de gehele draad meteen te vervangen?



Solderen!

Crispy":qgslaj9o]Massa geschakeld? Er gaat toch maar 1 draad naar je toeter, massa gaat dacht ik gewoon naar die 2 bevestigings draadeindjes.
[/quote:qgslaj9o]
Misschien is dit verschillend per model, dan moet ik even in de schema's gaan kijken. Bij mijn '73 is het zoals ik net vertel. Maar als hij via + geschakeld wordt, dan zal idd de massa niet ver gezocht worden (en dus bij het voetje geplaatst worden)[/quote:qgslaj9o]

Zover ik kan zien zit de toeter met 2 soort van popnagels aan de body vast, en loopt er maar één draadje richting toeter.
(Het is overigens een 1000 Mayfair S6 uit '88)

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

In dat geval zal Crispy gelijk hebben (of het is de oorzaak waarom hij het niet doet ;) )! Als ik er zo nog aan denk zal ik even schema er bij pakken.

Die 2 'popnagels' zijn waarschijnlijk 2 parkers met een bolle kop.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

vlassie schreef:
In dat geval zal Crispy gelijk hebben (of het is de oorzaak waarom hij het niet doet ;) )! Als ik er zo nog aan denk zal ik even schema er bij pakken.

Die 2 'popnagels' zijn waarschijnlijk 2 parkers met een bolle kop.





Ik hoop dat je het zo kan zien, m'n telefoon stelt niet altijd even scherp :) Draadje wat eraan zit heeft een blauwe connector, verder is er niet veel bijzonders te zien. (Heb overigens wel 't contact even losgehaald, wd40 erop gespoten en weer teruggezet, doet niets extras helaas :p)

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Bedoelde ook WD40 in de hoorn spuiten :D.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

vlassie schreef:
Bedoelde ook WD40 in de hoorn spuiten :D.



Ook maar even gedaan dan, check over een uurtje wel of ie het daarmee al doet, en morgenochtend haal ik meteen even een multimeter :)

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Multi meter hoeft niet meer, maar een spanningszoeker is wel handig.
Net in schema gekeken en bevindingen:
Bij je zekeringkastje komt een bruine draad (constand +) vanaf daar gaan 2 paarse draden (of 1 en dat die later splitst) na de zekering weg. 1 gaat naar je schakelaar van je toeter, de ander naar het controle lampje van je remvloeistof niveau op je dash. Dus als je controleerd of dat lampje werkt, dan weet je dat je zekering ok is. Doet die het niet zal de zekering of iets er voor geen goed contact maken (of het lampje in de schakelaar is stuk). Maar verder klopt het dus dat er op je toeter maar één draadje zit, en daar moet een + op komen als je de schakelaar indrukt (je toet toet toeter). (van de schakelaar naar de toeter loopt een paars met zwarte draad)

Maar beginnen bij het begin met een spanningszoeker op het stekkertje kijken of hij daar stroom krijgt is een goed begin, daarna terug gaan naar de bron (schakelaar, zekering, enz.)

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

thanks voor de tips, nog even getest net of de toeter het deed na inspuiten van wd40, maar nee ;) (Tevens doet nu mn verlichting achter de metertjes het niet meer, misschien moet ik mn zekeringen nog even schoonmaken, want gisteravond werkte alles nog prima)

Ik heb overigens zo'n setje chromen sproeiers besteld, hopelijk lossen die m'n probleem van 't lekken op.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

misschien heeft 'ie geen (goede) massa .. die popnagels horen 2 boutjes te zijn.

je kan de toeter even losmaken van de beugel, en testen op een punt waarvan je zeker weet dat de massa goed is.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Maar persoonlijk zou ik even kijken of er wel stroom op het stekkertje komt staan. :P

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

dat ook/eerst natuurlijk (geen multimeter nodig: draadje en lampje is genoeg)

maar om alles uit te sluiten ... als je zeker bent dat die toeter werkt, weet je meteen dat de fout in de bedrading/schakelaar zit 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Theo van den Bogaard schreef:
als je zeker bent dat die toeter werkt, weet je meteen dat de fout in de bedrading/schakelaar zit 8)



Stekker van de toeter, met een draad constante + vanaf bijv. startrelais en direct op de aansluiting van de toeter. Weet je ook of die het doet of niet.

default

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Ik heb ook wel eens dat mijn toeter het niet doet, en de toerenteller ook niet. Als die het niet doen weet ik dat de zekering geen goed contact maakt (volgens mij de 2e van boven). Dan haal ik de zekering er uit, en buig heel voorzichtig de klemmetjes naar binnen (zodat het wat beter klemt)...en huppa!!alles doet het weer gewoon.

Ik heb 2 maanden geleden ook de toeter vervangen door een andere (de orginele is wel erg lullig..) ze kosten nieteens zo duur (die van mij was 20 euro).
Om de toeter te bevestigen moet je hem vastmaken op die 2 boutjes. Mischien doet jou toeter het niet omdat hij daar geen contact maakt door vuil!?¿
En weet je zeker dat de zekering nog heel is (scheeld veel zoekwerk)?

grt Stefan

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

De toeter doet het inmiddels weer, heb de contactjes opgeschuurd en in de wd40 gezet en alle zekeringen vervangen en 't kasje schoongemaakt. Wonder boven wonder doet alles 't nu weer :)

Nu nog wachten op m'n sproeistukjes

default

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

oke d:)b goed om te horen dat alles het weer doet :) suc6 verder

grt Stefan

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Hee, ben nieuw opt forum, maar een beetje bekend met Mini :)

Ik heb bij de Mini van mn vriendin precies het zelfde probleem, nu vraag ik me alleen af welk zekeringen kastje bedoel je?

Die ter hoogte van de rechter sproeier of ergens een in het interieur?

Wil je er anders een foto'tje van maken?

Ik heb de kappen bij de stuurkolom weg gehaald en constante + op de paars/zwarte draad in de eerste stekker die thv van pedalen zit, loopt naast stuurkolom, de claxon deed het toen, maar via knop werkt deze niet

Hoop dat een foto voldoende is :)

Spater

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

De foto staat al in de eerste post van dit topic, het is het kastje rechts in de motorruimte op het schutbord. Zekeringen in het interieur is van latere modellen.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Als ik het goed zie op de avatar van Laura heeft zij een Sportspack en dus een MPI? die heeft een zekering kast in de auto en is de bekabeling niet zomaar met elkaar te vergelijken (kleurcodes grotendeels wel). Als ik het juist heb met MPI dan heb je de schakelaar in je stuur zitten, en moet de airbag er uit en dan zul je wel iets van kabeltjes tegen komen waar je eventueel spanning kan meten.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

Weet niet precies of het een MPI is, injectie heeft ie wel..

Airbag verhaal klopt niet, dat zit er niet in, claxonknop zit aan zijkant vd pinker/grootlicht schakelaar.

Foto met zekering thv de paravan klopt wel, daar zit idd een zwart boxje, maar zie er paarse draden (2 stuks) maar volgens mij geen paars/zwarte? :?

Spater

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

De draden bij mijn zekeringkastje zijn ook gewoon vies op die foto, maar ik neem aan dat je op de paarse draad doelt die naar m'n toeter gaat? Die is inderdaad paars bij mij, maar dat moet bij jou toch niet uitmaken als je toeter het sowieso wel doet? Van wat ik lees lijkt het alsof je schakelaar voor de toeter gewoon defect is.

RE: Water lekt naar zekeringen via ruitensproeiers

kijk anders eens hier voor je stroomproblemen
viewtopic.php?f=5&t=2563