Dat probleem heb ik gehad bij het Minitje van mijn vrouw. In de luchttoevoerslang (die van af de luchthapper, rechts in de gril onder het spatscherm door en via het binnenspatscherm naar de kachel loopt) zat een schuimrubber pijp. Die dient waarschijnlijk om het ergste vuil op te vangen of het geluid een beetje te dempen. Of beiden, dat is mij niet helemaal duidelijk. (In mijn TLR Mini estate, zit dit niet maar die is ook een stuk ouder)Anyway toen dit probleem zich voordeed heb ik het hele systeem grondig onder de loep genomen en dus die schuimrubber pijp er ook maar eens uitgehaald. Die pijp zat onder de olie en was kletsnat. Deze combinatie werd door de ventilator naar binnen gezogen en door 't kachelradiatortje verdampt, dat condenseerde weer en veroorzaakte een spekvette wasem op de voorruit. Schuimrubber pijp eruit, probleem opgelost.
Het zelfde kan natuurlijk gebeuren als er koelvloeistof in je kacheltje blijft staan.
Kijk eerst eens of je kacheltje nat is van binnen. Is dat zo dan is de kachelradiator waarschijnlijk de hoofdverdachte. Om die schuimrubber slang eruit te halen moet de Mini rechts opkrikken wiel eraf en de dikke luchttoevoerslang omder 't spatscherm lostrekken. (Ik meen dat je 'm vanaf de kant van de luchthapper eruit moest trekken)
Hopelijk los je hiermee je proleem op.
TLR Mini
- Login of registreer om te reageren
RE: waterdamp uit de raamroosters
Ingediend door Geert op zo, 15-02-2004 15:00
Er is (met name in het winterseizoen) al heel wat geschreven over de beslagen ruiten van de mini. Helaas kan ik mijn probleem hier niet tussen vinden.
Gister na een paar weken de mini weer eens uit de motteballe gehaald om een lekker stukje te gaan touren. Ik heb van de winter al veel problemen gehad met beslagen ruiten maar tijdens mijn ritje van gister ondekte ik iets raars. Ik stond voor het stoplicht en zag gewoon waterdamp uit de raamroosters komen. Eerst schrok ik even omdat ik dacht dat het rook was maar al snel zag ik dat dit nu juist hetgeen was waardoor mijn voorraam zo verschrikkelijk beslaat (ook met zijramen open...).
Op de 1 of andere manier is er denk ik iets niet helemaal lekker met m'n koelsysteem. Ik moet erbij vermelden dat ik al wat langer een lekkage in de kachel heb waardoor de vloer op de passagiersplaats vaak wat vochtig is. Ik houd het koelvloeistofniveau echter goed in de gaten dus te heet worden zal niet zo snel gebeuren. Overigens was ik daar gister ook bang voor maar mijn temp.meter stond keurig en bij het losdraaien van de radiateurdop stond er ook nauwelijks druk op het systeem.
Uit de roosters moet warme lucht komen en geen waterdamp. Zou het zo kunnen zijn dat door het lek im mijn kachel koelvloeistof vermengt wordt met de warme lucht?
Iemand een idee??