Waterloze koelvloeistof?

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Hallo,

Ik heb mijn oude 1000cc vervangen met een gereviseerde 1300.
Bij verwijdering van het oude blok kwam er vies bruine vloeistof uit. Ook zie je in het blok roestvorming. Nu zag ik op Wheeler dealers dat ze in een Triumph TR6 waterloze koelvloeistof deden waardoor roestvorming in het blok tot het verleden hoort. Ook het kookpunt is verhoogd naar 180 graden. Omdat er geen druk op het systeem zit door die speciale koelvloeistof konden ze de radiatordop er gewoon afhalen bij een warme motor.

In de link productinformatie
link

Ik heb inmiddels ook een nieuwe waterpomp bij het blok. Ik heb een "nu of nooit" idee bij deze vloeistf gezien alles nieuw en onaangetast is. Er zit alleen nog koelvloeistof richting de kachel.

Ik heb 2 vragen:

1. Heeft iemand ervaring met dit product?

2. hoe krijg ik de overgebleven vloeistof uit de kachel zonder te demonteren? Ik ben bang dat als ik demonteer, er troep in de auto komt en daar heb ik niet zo heel veel zin in :x

RE: Waterloze koelvloeistof?

in iedere nieuwe auto zit waterloze koelvloeistof volgens mij. op het werk (ik ben monteur) gooien we het in alle auto's.

gat beetje vloeistof in de kachel maakt niet zoveel uit. gewoon lekker er in laten zitten.

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Hmm ik dacht dat het iets nieuws was maar het zit dus al in nieuwe auto's.
Volgens Edd China van Wheelerdealers moest het systeem wel helemaal leeg zijn en mocht er geen normale koelvloeistof meer in zitten.
Als ik dit spul ga gebruiken, wil ik het systeem helemaal leeg hebben. Er mocht dus geen "normale" koelvloeistof in zitten.

Ik zou dit spul dus wsl wel bij de merkendealer kunnen kopen..... Vind die Miller's waterloze vloeistof ook wel duur nl (iets van 40 euro voor 2 liter)

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik vond deze reactie op het net:

Ik vind dat er dingen worden beweerd wat volgens mij niet kloppen, er wordt ook geen verder info gegeven waarom.

VOORDELEN
1. Geen water, geen oververhitting: Power Cool 180° heeft een kookpunt van 180° en kookt niet over. Zonder water is er immers geen oververhitting mogelijk.
3. Water bevat zuurstof dat corrodeert . Power Cool 180° verwijdert corrosie, want het bevat geen water.
4. Power Cool 180° laat uw koelsysteem draaien op een lagere druk. Dat verlaagt weer de druk op andere onderdelen van de motor.
5. Power Cool 180° genereert aanzienlijk minder putjes doordat het geen water bevat.
6. Power Cool 180 voorkomt vroegtijdige ontploffing door oververhitting en geeft meer remkracht.

1. Water zorgt niet voor oververhitting, geen of te weinig water zorgt wel voor oververhitting.
3. Waterbevat zuurstof, echter de zuurstof verdwijnt uit het water na een tijd terwijl in koelvloeistof nog andere stoffen als anti-corosie in zitten om dit te voorkomen. Ik vindt ook geen bewijs dat dit wondermiddel corrosie verwijderd, lijkt mij stug. Als dit wel zo is vraag ik mij af wat het nog meer verwijderd,ook de pakkingen ed.
4. De waterpomp zorgt voor de druk in het systeem, hoe kan het dan dat er een lagere druk ontstaat.?
5. Dit slaat weer op de corrosie, is dus dubbel vernoemt maar wel een voordeelpunt voor hen erbij.
6. Ik wist niet dat het veranderen van het koelsysteem meer remkracht geeft, ik denk dat dit door het remsysteem komt of zie ik dit allemaal verkeerd dan hoor ik dat graag.

Ik denk dat dit weer een produkt is waarvan als dit wetenschappelijk wordt beproefd ook door de mand valt net als er al zo velen vooraf zijn gegaan.
Als je wilt dat de motor niet oververhit raakt zorg dan dat het koelsysteem in orde is, de fabrikant heeft dit niet zomaar ontworpen, verder zorg er voor dat je koelvloeistof gebruikt en niet alleen water. Verder moet het smeersysteem in orde zijn wat warmte komt vrij als de onderdelen niet goed gesmeerd worden.
Ik denk dan ook dat een auto die goed onderhouden is dit spul niet nodig heeft.
Verder vindt ik het heel erg duur, stel je voor je gebruikt dit middel en na een maand gaat de radiator stuk of een koelslang, moet je weer zoveel opnieuw kopen, van dat geld heb je ook al een distributieriem wissel voor.

RE: Waterloze koelvloeistof?

Wondermiddeltjes bestaan niet, maar ik geloof wel dat dit een betere koelvloeistof kan zijn, zij het fractioneel. Heb je echter al problemen met je koeling, dit spul zal de problemen niet oplossen.
Ik geef m'n geld liever uit aan een bv. een nieuwe radiator en thermostaat. Zorg er verder voor dat je systeem schoon is en je hebt weinig kans op oververhitting.

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Dennis schreef:
Ik vond deze reactie op het net:

Ik vind dat er dingen worden beweerd wat volgens mij niet kloppen, er wordt ook geen verder info gegeven waarom.

VOORDELEN
1. Geen water, geen oververhitting: Power Cool 180° heeft een kookpunt van 180° en kookt niet over. Zonder water is er immers geen oververhitting mogelijk.
3. Water bevat zuurstof dat corrodeert . Power Cool 180° verwijdert corrosie, want het bevat geen water.
4. Power Cool 180° laat uw koelsysteem draaien op een lagere druk. Dat verlaagt weer de druk op andere onderdelen van de motor.
5. Power Cool 180° genereert aanzienlijk minder putjes doordat het geen water bevat.
6. Power Cool 180 voorkomt vroegtijdige ontploffing door oververhitting en geeft meer remkracht.

1. Water zorgt niet voor oververhitting, geen of te weinig water zorgt wel voor oververhitting.
3. Waterbevat zuurstof, echter de zuurstof verdwijnt uit het water na een tijd terwijl in koelvloeistof nog andere stoffen als anti-corosie in zitten om dit te voorkomen. Ik vindt ook geen bewijs dat dit wondermiddel corrosie verwijderd, lijkt mij stug. Als dit wel zo is vraag ik mij af wat het nog meer verwijderd,ook de pakkingen ed.
4. De waterpomp zorgt voor de druk in het systeem, hoe kan het dan dat er een lagere druk ontstaat.?
5. Dit slaat weer op de corrosie, is dus dubbel vernoemt maar wel een voordeelpunt voor hen erbij.
6. Ik wist niet dat het veranderen van het koelsysteem meer remkracht geeft, ik denk dat dit door het remsysteem komt of zie ik dit allemaal verkeerd dan hoor ik dat graag.

Ik denk dat dit weer een produkt is waarvan als dit wetenschappelijk wordt beproefd ook door de mand valt net als er al zo velen vooraf zijn gegaan.
Als je wilt dat de motor niet oververhit raakt zorg dan dat het koelsysteem in orde is, de fabrikant heeft dit niet zomaar ontworpen, verder zorg er voor dat je koelvloeistof gebruikt en niet alleen water. Verder moet het smeersysteem in orde zijn wat warmte komt vrij als de onderdelen niet goed gesmeerd worden.
Ik denk dan ook dat een auto die goed onderhouden is dit spul niet nodig heeft.
Verder vindt ik het heel erg duur, stel je voor je gebruikt dit middel en na een maand gaat de radiator stuk of een koelslang, moet je weer zoveel opnieuw kopen, van dat geld heb je ook al een distributieriem wissel voor.



1.Water geeft geen oververhitting, maar de kans is sneller aanwezig.
Het kookpunt van water is 100 graden, dat van Evans is 180 graden. De kans is dus minder snel aanwezig dat de motor over verhit raakt met Evans.
3. Ik denk dat ze eerder bedoelen dat dit spul corrosie tegen gaat. En dat het koolsysteem beter word onderhouden met deze koelvloeistof. En vooral doordat er geen water inzit onstaat er geen roest.
4. Doordat water met 100 graden kookt, hierdoor ontstaat er lucht en komt er meer druk te staan op het systeem. Doordat Evans pas bij 180 graden kookt gebeurd dit dus niet.
6. Zelf snap ik dit ook niet helemaal. Ik vraag dit wel eventjes na bij een vriend van mij, en laat ik het fijne hiervan nog wel weten.

Persoonlijk denk ik dat dit product echt een hele vooruitgang in de markt is.
Het mooiste van dit product vind ik dat het levenslang mee gaat. Mits het niet in aanraking met water komt. Dan ben je eenmalig een hoop geld kwijt, maar het gaat levenslang mee. De radiator en de koelslangen gaan dan ook niet meer zo snel stuk doordat er minder tot geen druk op staat. In het volgende filmpje laten ze in wheeler dealers zien dat er totaal geen druk opstaat door de dop eraf te halen, dit hoef je met normale koelvloeistof niet te doen.
http://www.youtube.com/watch?v=ZQk_X33B ... r_embedded

RE: Waterloze koelvloeistof?

Gezien de reputatie van Wheeler Dealers in GB zou ik dit NIET proberen
Het enige waar zij verstand hebben is de 2 componenten plamuur
Verder maken zij schaamteloos reclame voor de producten die zij cadeau krijgen
Zonder nader onderzoek

RE: Waterloze koelvloeistof?

maak even duidelijk wat je definities zijn:
1 - oververhitten van de motor
2 - oververhitten van het koelsysteem / overkoken van de radiator

wat mij betreft zijn dit zeer verschillende dingen ...

met een vloeistof die pas bij 180 graden kookt kan je de motor dus wel heter stoken dan 100 graden zonder direct wat te merken

verder zou je de verschillende produkten moeten bekijken wat betreft additieven om na te gaan wat voor een mini wel of niet acceptabel is voor je pakkingen en/of keerringen
er is ook:
classic cool 180
vintage cool 180

http://www.evanscoolants.co.uk/classic-cool-180.html

FWIW,
(ik ga het niet testen voor die prijzen 8) )
Theo van den Bogaard

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik heb gezien dat je de koelvloeistof op de website van miller oils kan kopen.

http://www.millersoils.nl/waterloze-koelvloeistof.html

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik denk dat wanneer je een goed onderhouden/werkend koelsysteem hebt je dit spul niet nodig hebt. Pas bij extreme omstandigheden kan het zijn voordelen hebben, maar verder zie ik de toegevoegde waarde niet zo zo (Ja, in de portemonnee van de fabrikant).

Als het al zo'n super middel zou zijn dan zouden er meerdere fabrikanten zijn (ik heb er maar 1 gevonden), verder zou het spul ook algemener toegepast moeten worden en daar kan ik ook niks over vinden.

Ik blijf lekker koelvloeistof bij de Action kopen en als er dan een slang knapt of er moet bijgevuld worden kost dat een paar euro.

Dennis

PS Wat doe je overigens als je dit spul onverhoopt moet aftappen ivm bijvoorbeeld een lekke kop oid?

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik heb mijn koelvloeistof vervangen met die van Evans.
En ik ben meer dan tevreden.

Het is echt geweldig spul, en ik raad het dan ook aan iedereen aan.
Ook al is het even een flinke investering. Het is het geld meer dan waard.
Het mooiste ervan is dat ze zeggen dat je het in principe nooit meer hoef te vervangen. Dit vind ik ook heel erg fijn aan dit spul.

Groetjes.

RE: Waterloze koelvloeistof?

@Job: kun je aangeven waarom je na het vervangen van de koelvloeistof door die van Evans meer dan tevreden bent? Merk je iets aan de koeling, bv beter koelen ofzo?

RE: Waterloze koelvloeistof?

1. Waarom moet je koelvloeistof goed blijven tot 180 graden als je thermostaat bij 88 graden al open gaat? Nutteloos "voordeel". Als je koelvloeistof zo heet moet kunnen worden is er iets mis met je koelsysteem en zou ik dat maar eens fixen.
3. Powercool verwijdert corossie WANT het bevat geen water. Ik zou m'n hele body ermee insmeren... kolder!
4. Uiteraard zorgt de waterpomp voor druk en circulatie, maar door de stijgende koelwatertemp neemt de druk ook toe tov koud koelwater. Maar daar is het systeem op berekent, dus waarom druk verlagen. Komt de boel mss wel niet eens ten goede.
5. Het enige juiste/goede punt tot nu toe. Bij circulatie van water onder hoge druk ontstaat iets wat ze cavitatie noemen. Dit corossie verschijnsel ontstaat omdat onder druk de zuurstofatomen van de waterstofatomen scheiden. Hierdoor ontstaan gasbellen in de koelvloeistof. In tegenstelling tot wat je zou verwachten zorgt niet de zuurstofbel voor cavitatie maar de waterstofbel. Deze imploderen onder druk en slaan daarbij stukjes materiaal uit het leidingwerk. Dus geen water is geen cavitatie is geen putjes.
6. Tja... ontploffing en remkracht... zucht

Ik zie geen reden waarom in een goed werkend koelcircuit voor een kapitaal aan powercool gegoten moet worden.

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

@willie1:
Hij koelt inderdaad veel beter. Ik heb ook geprobeerd om de dop eraf te halen tijdens dat de motor liep, en er gebeurde toen ook helemaal niets. Deze kon ik zonder problemen eraf halen. Het is nu dan wel winter, maar ik denk vooral in de zomer dat dit heel veel schilt. Ik heb wel eens last gehad dat mijn auto te warm werd in de zomer, maar ik denk dat dit probleem nu verholpen is.

RE: Waterloze koelvloeistof?

Maar dat weet je niet zeker

RE: Waterloze koelvloeistof?

@jobvd: heb je serieuze ervaring of reageer je enkel ivm commerciele belangen?

Je bent namelijk net geregistreerd, 21 januari en je enige berichten gaan over de koelvloeistof. Hetzelfde kwam ik van je tegen op het C5 forum.

Vergeef me als ik je mening met een behoorlijke korrel zout neem.

*daarnaast heb je je rijbewijs pas sinds 17 januari, maar is je auto al wel oververhit in de zomer? :x

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik heb voor de gein op verschillende fora gelezen over dit spul en overal eigenlijk dezelfde scepsis. Onderstaand eentje van het Engelse Cobra forum en als dat waar is heb je het al helemaal gehad met dit spul:

Reading the "competitors" write up gives a few points worth considering!
97%+ removal of all previous coolant is mandatory in order to prevent corrosion.
Inhibitor deposition occurs on aluminum surfaces, which could cause issues in some radiators.
Engines run 115-140oF hotter (at the cylinder heads) with Evans products so Engine octane requirement is increased by 5-7 numbers.
Stabilized coolant temps are increased by 31-48oF, versus straight water with No-Rosion.
Reprogramming fan temp settings is mandatory to prevent the fan from running continuously.
Specific heat capacity (heat transfer ability) of Evans waterless products ranges from 0.64 to 0.68, or about half that of water.
Computerized ignition must retard engine timing by 8-10o to prevent trace knock.
Engine horsepower is reduced by 4-5%.
Accelerated recession of non-hardened valve seats in older engines is possible, due to brinelling.
Viscosity is 3-4 times higher than what OEM water pumps are rated to accommodate.
Coolant flow rate through radiator tubes is reduced by 20-25% due to the higher viscosity.
Race tracks prohibit Evans products because they are flammable and slippery when spilled.

RE: Waterloze koelvloeistof?

Evans is ook de enige die de zogenaamde waterloze koelvloeistof leverd.
Als deze vloeistof echt beter zou zijn dan zouden er meerdere fabrikanten zijn die een soortgelijk product aanbieden.

Naar mijn mening kun je nog altijd het beste de normale koelvloeistof gebruiken die bij elke autozaak te krijgen is.

RE: Waterloze koelvloeistof?

@Job: na e.e.a. gelezen te hebben, lijkt deze koelvloeistof veel heter te worden dan conventionele koelvloeistoffen en daarmee dus ook de motor. Hoe kun jij dan zeggen dat je een betere koeling van je motor hebt na het vullen met dat nieuwe spul?

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik ben er al uit. Het wordt gewone vloeistof! Bedankt! :)\\_
Risico's wegen niet op tegen de voordelen :D

Blij dat ik mijn kachel nog niet heb ontkoppeld om de oude vloeistof eruit te krijgen 8)

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

@minimaatje Nee, maar aangezien hij nu al beter koelt.

En als ik ervaringen van andere hoor, denk ik dat mijn auto niet meer te warm word in de zomer.

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

@Snackey

Klopt ik heb zelf eerst ook op forums rond gezocht om te zoeken naar ervaringen van andere. Daarna heb ik dit zelf ook aangeschaft om het uit te proberen.

Nu volg ik op meerdere forums dit onderwerp om hierop mijn ervaring te delen. Omdat dit echt super goed spul is wat echt werkt.

Mijn gegevens heb ik niet bepaald serieus ingevuld, omdat ik vind het niet belangrijk dat iedereen deze gegevens van mij weet.

default

RE: Waterloze koelvloeistof?

@Willie1
Dit heb ik ook op een paar forums gelezen en zij zeggen dat het theoretisch minder warmte moet kunnen opnemen.
Ik heb dit in de praktijk anders ervaren.

RE: Waterloze koelvloeistof?

Job, je verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger. Maar veel succes met je Mini(?).

RE: Waterloze koelvloeistof?

Het is de vraag of Job wel een Mini heeft :?
Ik lees op het alfaforum en diversen andere fora ook heel veel positieve ervaringen over deze waterloze koelvloeistof.

Onderstaande kwam ik tegen op een alfaforum:
[i:fpvtqo2c]NIEUWS: Het product is wellicht nuttiger dan verwacht

Met Millers kom ik nogal eens in aanraking. Ben vaak bij een raceteam dat met voornamelijk Porsches raced. De producten *waterwetter & CVL worden gebruikt door raceauto's met resultaat. Evans/Millers ClassicCool of PowerCool koelvloeistof gaat voor een turbo auto de volgende stap worden. (Deze kampte met 35grade+ met hitte problemen)

Reden voor mij om beetje meer uit te zoeken, met als gevolg dat de werking en het doel van deze vloeistof voor mij een stuk duidelijker geworden is. Het volgende is gebaseerd uit een verbeterde verwoording van de werking & antwoorden op door mij gestelde vragen aan Millers/Evans.

Het doel is voornamelijk corrosie & captiva in het koelsysteem tegengaan. (zeker voor aluminium motoren is deze vloeistof wenselijk)
Voor de Alfetta zou ClassicCool het juiste product moeten zijn.

Je hebt preparatie vloeistof nodig & ClassicCool koelvloeistof. De preparatievloeistof haalt kalk&roest & waterresten weg.
Die preparatievloeistof moet je weer aflaten en daarna kan je met de CC koelvloeistof gaan rijden. That's it.

Momenteel zijn er 3producten. VintageCool, ClassicCool & PowerCool.
Niet vermeld, maar er zijn verschillen tussen de 3. Namelijk de aggresiviteit van de vloeistof richting kalkaanslag, vervuiling, werking op rubbers etc. Een soort: Zacht, Mild & Sterk gebeuren.
Ongeveer kan je stellen dat: Vintage is voor voertuigen van 1901-1950, ClassicCool voor 1950-1980 & PowerCool voor 1990-2012 (& modernere raceauto's).
Het zelfde geld voor de preparatie vloeistoffen, ClassicPrep & PowerPrep.

Dit is eigenlijk hetzelfde te zien, als de E10brandstof die rubbers van klassieke autos kan aantasten. Of volsyntheetische olieen die keeringen aan zou kunnen tasten in een klassieker.
Er komt nog een 4e voor 2000+ auto's. AutoCool 180.

De stelling is herschreven en komt er op neer dat met deze vloeistof er in 90procent van het koelsysteem er een LAGERE druk is, dan wanneer er met water&toevoegingen / koelvloeistof gereden word. (het maakt het niet drukloos).
Lager omdat behalve bij de cilinderwanden de temperatuur ver van het kookpunt wegblijft. De vloeistof wil niet spontaan gaan koken. (wat water wel wil, als het systeem de druk verliest)

Verbeterde koeling word gerealiseerd doordat captiva (gasbelvorming rondom de cilinderwanden) minder word. Het is in de motor rustiger waardoor er meer contactvlak mogelijk is. Meer vloeistof kan hitte opnemen en dankzij het kookpunt van 180graden kan er ook MEER hitte opgenomen worden. Hoe groter het temperatuur verschil met de buitenlucht, des te meer hitte er afgegeven kan worden.

De vloeistof kan langer meegaan dan de motor. Maar dit is relatief. Ik heb nagevraagd hoe zij aankeken tegen vervuiling en toen werd er beweerd dat dit zich af zou scheiden & je dit eraf zou kunnen scheppen. Het zou niet mogen mengen.

Toen ik vroeg of de huidige CO tests voor lekke koppakingen ook zou werken met deze vloeistof werd ik gevraagd deze vragen *in het engels te stellen aan colin@evanscoolants.co.uk[/i:fpvtqo2c]

RE: Waterloze koelvloeistof?

Dit zijn de woorden van de fabrikant, de schrijver heeft zelf dus geen ervaring met het produkt en praat de verkopende partij na, daar schiet je dus niks mee op.

Dennis

RE: Waterloze koelvloeistof?

De achterliggende theorie rammelt nogal: "in 90% van het systeem heerst een lagere druk", is dit dan mogelijk, er heerst door het hele systeem toch dezelfde druk?
"De temperatuur blijft ver weg van het kookpunt, de vloeistof wil niet spontaan gaan koken, water wil wel gaan koken als de druk wegvalt", er wordt dus een vergelijking gemaakt tussen een systeem met hun nieuwe vloeistof en een systeem met water erbij, maar wel waarbij het systeem met water die zijn druk verliest.
Voorts blijkt de temperatuur in systeem met nieuwe vloeistof aanmerkelijk hoger te liggen dan in een systeem met conventionele koelvloeistoffen. En natuurlijk is dit voordelig: hogere temperatuurverschillen met de buitenlucht geeft betere koel-resultaten. Ik vraag me af waarom de temperaturen dan zoveel hoger zijn als er beter gekoeld wordt. De koeling lijkt mij juist slechter als blijkt dat de temperatuur in je systeem hoger is.
Conventionele koelvloeistof bestaat uit ca. 50% water, juist om zijn koelend vermogen. Haal je alle water eruit, dan gaat het koelend vermogen ook omlaag.

RE: Waterloze koelvloeistof?

Als je brandwondjes hebt, koel je dan met water of olie? :)

RE: Waterloze koelvloeistof?

Met kroepoek of melk O:)

RE: Waterloze koelvloeistof?

Ik had afgelopen zomer een lekkend koelsysteem, alle koelvloeistof is er toen uitgelopen en als resultaat stond ik met een kokende motor. (na een stukje snelweg)

Ik heb toen een tijdje rondgereden met gewoon kraanwater ipv koelvloeistof omdat ik voor elke rit minstens een liter moest bijvullen. (mijn standaarduitrusting van duct-tape en ijzerdraad was uitgebreid met 3 colaflessen gevuld met water)

Dit koelde goed genoeg en koste me helemaal niks, maar het elke keer bijvullen van de radiateur werd een beetje vervelend.
Na een uurtje sleutelen (ik kreeg de de slangenklem van de onderste radiateurslang niet los...) bleek dus dat mijn radiateur zo lek was als een mandje.

De moraal van het verhaal: Als je koelsysteem verder goed is, maakt het niet heel veel uit wat voor koelvloeistof je er in gooit. Uiteraard is het geen slim plan om in de winter je koelvloeistof te vervangen door water...

Ik zou in ieder geval geen 40 euro uitgeven aan koelvloeistof