waterpomp vervangen voor dummies

default

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Nadat mijn mini, na een kort ritje er uit zag als een auto die op stoom loopt, trok de wegenwacht de conclusie dat de waterpomp vervangen moet worden. Een nieuwe waterpomp heb ik al, maar hoe ik die nu moet gaan plaatsen is weer een ander verhaal. Kan iemand mij van een korte handleiding voorzien hoe dat moet?? alvast bedankt

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Waarom niet meteen het blok vervangen door dat van de CRX? ;)

Ik heb helaas geen handleiding, maar een Haynes manual is een goede investering.

Succes.

default

RE: waterpomp vervangen voor dummies

De waterpomp zit als je voor je motorblok staat rechts boven tegen het blok (net onder de kop). Om er bij te kunnen moet je eerst je radiator verwijderen. Dit doe je door de slangen los te maken evenals de bovenste radiatorsteun die aan het thermostaathuis zit. De onderste radiatorsteun kan je los maken door 1 bout waarvan de kop naar je toe gericht is als je de grill hebt verwijderd (anders kan je er sowieso niet bij) los te maken. Is 1 lange bout, ff los maken en je kan je radiator eruit halen. Dan nog even je fan losmaken.
Je kunt daarna bij de 4 bouten waarmee de waterpomp vast zit...

Succes!

Nanne

default

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Thanks man........ ik hoop dat het allemaal gaat lukken, aan je beschrijving zal het in ieder geval niet liggen.

Een mini met een crx-blok.... dat zou wel gaaf zijn. Alleen een crx rijd 220 met dat blok, een mini zou dus nog even harder gaan. 240 in een mini??? Ik denk niet dat ik mezelf in de hand zou kunnen houden

RE: waterpomp vervangen voor dummies

skinnievinnie schreef:

Een mini met een crx-blok.... dat zou wel gaaf zijn. Alleen een crx rijd 220 met dat blok, een mini zou dus nog even harder gaan. 240 in een mini??? Ik denk niet dat ik mezelf in de hand zou kunnen houden



Zie link Voorsubframes voor CRX conversie (alleen de 16v) via deze persoon te krijgen.

Maar die 240 haalt ie niet. Mini is een baksteen qua luchtweerstand (top zal rond de 200 liggen). Maar allereerst succes met het plaatsen van de nieuwe waterpomp. (dat wordt dus stap 1.)

RE: waterpomp vervangen voor dummies



]Maar die 240 haalt ie niet. Mini is een baksteen qua luchtweerstand (top zal rond de 200 liggen). [/quote]


Dat kan ik me niet voorstellen...Okee, een Mini zal misschien niet zo gestroomlijnd zijn als een CRX maar het gewicht is wel ruim 100 tot 150 kg lager afhankelijk van het jaartal, dus lijkt me dat de max. snelheid ongeveer gelijk zal blijven maar dat is uiteraard een kwestie van testen.
Ik bied mij aan hiervoor :)" title="Evil" />

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Natuurkundig onderlegden onder ons? Nou, ik waag toch een poging. Het gewicht speelt als het gaat om op snelheid blijven mee in de wrijvingsweerstand van de banden. That's it (acceleratie is een ander verhaal). Het leeuwendeel van de weerstand in luchtweerstand, en die neemt kwdratisch toe met de snelheid, als ik me niet vergis. Ik denk dus dat een Mini met een zelfde motorisatie als een CRX wel degelijk een veel lagere topsnelheid heeft, vanwege de veel beroerdere luchtweerstand. Acceleratie is, zoals eerder gezegd, wat anders.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Hai,
nog een kleine toevoeging aan het waterpomp-vervangen verhaal van nsluis: je moet ook ff je dinamo verwijderen. Deze zit nl ook aan de waterpomp gemonteerd (met 1 van de drie bouten dan). gewoon goed kijken hoe het in elkaar zit, want het wijst zich vanzelf.
Let wel op dat je bij het monteren van de dinamo de V-snaar genoeg spant, anders krijg je zo'n zwaar vervelend piepgeluid. Hij moet strak genoeg zitten zodat je de dinamorotor niet meer kan laten "slippen" ten opzichte van de V-snaar. Zet hem alleen niet te strak want dan kan die knappen (om te controleren dat hij goed zit moet je de V-snaar een kwartslag op zijn kant kunnen draaien). sterkte ermee
groetjes
Chrizz

RE: waterpomp vervangen voor dummies

bedankt Remco voor het www adres van die ombouw jongens uit D. ik ben serieus van plan om een vtec in te bouwen met wat hulp van een mini center. ik heb vorige week een 16ba1 vtec motor gekocht met zo`n 170 ps dus de 210 moet te halen zijn.

Eric (strinnie) 8)

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Een 1.6 Vtec van het oude type crx levert zo'n 150 pk, de 1.6 VTI versie levert 160 pk. Een vriend van mij heeft zo'n VTI, loopt 230 op de teller. Nu werkelijke snelheid ligt wat lager op zo'n 215 . Die paar kilo die een mini minder weegt heeft zeer weinig invloed op de topsnelheid. Het is inderdaad zo dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt. Door de zeer slechte luchtweerstand van een mini zal je de 210 niet gaan halen denk ik.

default

RE: waterpomp vervangen voor dummies

de 215 zal je wellicht niet halen, maar 200 in een mini is ook al flink snel.
Als je een crx-motor in een mini bouwt vin ik wel dat je verplicht bent om een crx sticker of zo op goed zichtbaar op de mini moet plaatsen.
Dan kan je je zelf de vernedering bij het stoplicht besparen.

Thanks voor de extra tips!

RE: waterpomp vervangen voor dummies

IS dit nog steeds een waterpomp topic? Of een crx topic??

default

RE: waterpomp vervangen voor dummies

6 jaar geleden een waterpomp topic/crx chat |:(

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Zooba schreef:
IS dit nog steeds een waterpomp topic? Of een crx topic??


LOL, ik was ook even de weg kwijt hoor :? .

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Het blijft een waterpomp topic, maar 6 jaar geleden waren we wat minder alert op chatten etc... Heb je een vraag over het vervangen van de waterpomp dan?

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Neen hoor, ik moet die van mij ook vervangen maar het forum heeft me een oplossing geboden...

Oplossing is:
- vloeistof eraf
- radiator eruit
- ineens kachelkraans choonmaken etc
- koelfan losmaken
- dynamo losser zetten (evt verwijderen)
- waterpomp losmaken

Mijn probleem is de pakking van de waterpomp, die lekt. Zeer vervelend voor een stukje van 1,25 eur alles losmaken!

Ineens maar nieuwe radiator, v-snaar, thermostaat, waterpomp etc etc gekocht...

Grtjesss

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Heb mijn waterpomp vervangen gekregen...

Ben er vandaag ganse dag mee bezig geweest, is een rotjob als het tegen de tijd moet gaan. Eerst water eraf gelaten, dan radiator verwijderd en kapje van radiator. Daarna koelvin eraf, dynamo laten zakken en bout van dynamo eraf doen.

Waterpomp eraf gedaan en alle hoses eraf gedaan en klemmetjes vervangen. Nieuwe waterpomp geplaatst, nieuwe temp sensor ineens ook. Nieuwe V-snaar ineens ook geplaatst, dan mijn hoses er terug aan gedaan, bypass aangesloten. Koelvin terug plaatsen, Radiator etc etc you know the drill...

Mijn ondervindingen, Mini is echt wel MINI! Die rotvijzen langs de zijkant van de radiator en die hose aan de onderzijde getver man! Das prulwerk... Had alles terug aangesloten, nieuwe koelvloeistof halen premix 3 busjes (15 eur). Starten en lap, lekte nog harder als voordien, daar zag ik mijn 15 eur lopen! Alles terug uit elkaar, alles nogmaals aanvijzen, nogmaals prutswerk aan die radiator...

Soit, uiteindelijk is alles goedgekomen, heb een ritje van 60 km op autostrade gedaan, om de 5 km gestopt om te kijken naar lekken, lekt niets meer. Mission Accomplished, na veel zweet en (beetje) bloed toch een goed resultaat! Bevredigend!

MVG, Nicolas

PS: Fotos beschikbaar. Vraag me ff...

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Ik denk dat mijn waterpomp of de slang die er aan zit ook aan vervanging toe is.
Maar aangezien ik nog niet heel erg technisch ben, wil ik toch echt wel zeker weten dat dat de waterpomp is.

De waterpomp zit toch onder de thermostaat?
Het gaat om een '96 MPI :)

RE: waterpomp vervangen voor dummies

ja...eronder..

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Had ik het toch goed. En aan de pomp zit zo'n groot rond ding waar de v-snaar overloopt?

Ja ik klink een beetje knullig zo, maar ik weet al die benamingen nog niet :)

RE: waterpomp vervangen voor dummies

poelie..
we komen er wel.. ;)

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Het duurt ff, maar dan heb je ook wat. Dank voor je info d:)b

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Zo leute, graag jullie expertise!

Gisteren ben ik begonnen aan het spoelen van mijn koelwatersysteem omdat het koelwater een grote bruine drab was en bovendien ook nog koelvloeistof (roestwater ;) )verloor. Met deze operatie wil ik ook gelijk een aantal zaken vervangen, zoals thermostaat/koelwaterpomp/radiatorslangen. Omdat de drab en vuilige schilvers in de radiator zich verzamelen, heb ik vorige week een andere radiator gekocht.

Gisteren alles gedemonteerd en de motor gespoeld via het thermostaathuis. Zeker 10 afwasteilen met superbruine meuk kwam eruit. Hier en daar een spatje olie, maar dat kan ook van het blok gelopen zijn. Offtopic-vraag: waar komt zoveel roestwater vandaan? (had echt helemaal niets weg van koelwater of antivries, krijg het gevoel dat er alleen nog maar water in het systeem zat).

In het kader van de montage actie die ik nog moet gaan doen, zit ik met de volgende dingen:

1) Bij aanschaf van de radiator sprak ik iemand uit Rogat (volgens mij) die vertelde dat waterpompen met een 'blikken' rotor troep (namaak)waren. Is dit kwaliteitsverschil bij iedereen bekend? Degene die ik nu gedemonteerd heb, heeft van die omgevouwen rotorbladen en ik denk dus dat dit een 'blikken'-type is. Kan dat kloppen? Hoe dan ook, de nieuwe waterpomp die ik bij aanschaf van de Mini erbij kreeg heeft een gietijzeren waaier dus dat komt goed uit denk ik.

2) Bij het verwijderen van de waterpomp viel me op dat de bouten (zaten goed vast hoor)met een witachtige aanslag vergezeld eruit kwamen, wat een beetje poederachtig werd bij erover wrijven. De draad van de boutjes is niet meer wat het geweest is, maar mijn gevoel zegt dat de boutgaten in het blok misschien wel gaar is.

VRAAG: Hoe kan ik me erop voorbereiden als vanavond blijkt dat ik deze boutjes niet meer goed het blok in krijg? Ik wil niet vanavond stil vallen in het werk en heb geen draadtap en hoop daarvan weg te blijven, maar ik zit in de richting van epoxylijm, of een vullende versie van loctite (bestaat dat?) te denken. Teflontape zoals bij gaskoppelingen te gebruiken lijkt me niet de bedoeling aangezien dat met de warmte wegsmelt.. Bestaat zoiets ook hittebestendig?

3) Ik mis nog één onderdeel in deze vervangingsactie; het stukje slang tussen waterpomp en cilinderkop. Het stukje wat ik eraf gehaald heb is niet helemaal gaar, maar beter gebruik ik nieuw. Volgens mij is het polyestervezelversterkte rubberslang.

VRAAG: Wat voor soort slang is het precies en waar haal ik het? Waarschijnlijk bij een autmaterialenzaak of een garage? (Brezan, o.i.d.) Of kan ik ook gewoon een gasslang nemen. Wat voor druk staat er eigenlijk op het koelsysteem?

Nou: lap tekst, hopelijk korte duidelijke antwoorden :9

RE: waterpomp vervangen voor dummies

op je punt 2
Dit witte spul is waarschijnlijk aluminium oxide van het oude waterpomp huis. Het schroefdraad in het ijzer van het blok is meestal niet aangetast. Haal ff een staalborstel over de bouten om ze schoon te maken en gebruik evt wat kopervet op de draad om ze weer netjes te monteren.

bij punt 3:
Neem de oude slang mee naar een automaterialen zaak en kijk of ze wat hebben. Van gasslang weet ik niet of het de warmte etc kan weerstaan. De meeste minicentra hebben dat onderdeel ook wel

Let wel even op dat je niet zo'n slang krijgt met een balgje (die kan je inelkaar drukken om te monteren zonder de waterpomp of kop los te halen). Deze schijnen sneller te gaan lekken dan de gewone rechte simpele slang versie.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Crispy schreef:
op je punt 2
Dit witte spul is waarschijnlijk aluminium oxide van het oude waterpomp huis. Het schroefdraad in het ijzer van het blok is meestal niet aangetast. Haal ff een staalborstel over de bouten om ze schoon te maken en gebruik evt wat kopervet op de draad om ze weer netjes te monteren.


Dat zou dan via het boutje ín het boutgat moeten zijn gaan oxideren? Hmmmzz lijkt me vergezocht, maar hopelijk heb je gelijk. :) Ik ben eigenlijk benieuwd naar een oplossing voor het slechte scenario.

Crispy":2fad7eyh]Let wel even op dat je niet zo'n slang krijgt met een balgje (die kan je inelkaar drukken om te monteren zonder de waterpomp of kop los te halen). Deze schijnen sneller te gaan lekken dan de gewone rechte simpele slang versie.[/quote:2fad7eyh]
Okee, bedankt! In de Haynes zag ik namelijk inderdaad juist een samendrukbare, maar hetgeen erop zat was een recht slangetje. Minicentre heb ik niet in de buurt (had ik toch maar een stukkie meegenomen toen ik mijn radiator ophaalde |:( ) dus ik vergrijp me wel aan een koelwaterslang in een automaterialenzaak.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

FW&K schreef:
Offtopic-vraag: waar komt zoveel roestwater vandaan? (had echt helemaal niets weg van koelwater of antivries, krijg het gevoel dat er alleen nog maar water in het systeem zat).


Grote kans dat er alleen maar water ingezeten heeft, en ja dat gaat een roestbruine kleur krijgen na verloop van tijd.
Antivries ed hebben dopes erin zitten die dat tegengaan


1) Bij aanschaf van de radiator sprak ik iemand uit Rogat (volgens mij) die vertelde dat waterpompen met een 'blikken' rotor troep (namaak)waren.


Is mij niks van bekend, als je geen koelingsproblemen had dat zal het zn werking toch wel goed doen lijkt me

2) heeft Crispy al beantwoord, kopervet gebruiken bij montage.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Als ik geen koelingsproblemen had gehad, had ik begonnen met sleutelen ;-)

Het scheen dat die blikken waterpomp ook eerder lek draaiden. Waarschijnlijk en hopelijk zat daar de hoofdoorzaak van mijn koelwaterverlies. Roestwater en troep in het systeem zal daarnaast ook wel niet positief bijgedragen hebben.

Waarom noemen jullie trouwens kopervet voor dit probleem? Doet dat behalve smeren ook nog wat tegen de problemen die ik verwacht, dan? Ik begrijp wel dat het natuurlijk helpt tegen verdere ellende mocht ik in de toekomst er nog eens bij moeten.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

FW&K schreef:
Dat zou dan via het boutje ín het boutgat moeten zijn gaan oxideren? Hmmmzz lijkt me vergezocht, maar hopelijk heb je gelijk.



Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij jou uit ziet, maar wat ik wel eens gezien heb (ook bij thermostaathuis) is dat de steel van de bout dat witte heeft in het boutgat door het aluminium.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

FW&K schreef:
Waarom noemen jullie trouwens kopervet voor dit probleem? Doet dat behalve smeren ook nog wat tegen de problemen die ik verwacht, dan?



Kopervet is bestand tegen temperaturen tot ca 1100 graden en iets wat vet is kan niet roesten/oxideren.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Okee, dat begrijp ik. Ik ga de boutjes van de waterpomp zeker met kopervet terugzetten. Maar ik was eigenlijk op zoek naar een remedie (behalve nieuwe draad tappen) als mijn draad in het blok dusdanig verknald is dat de boutjes niet meer goed houden.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Is ie ondertussen gelukt?

RE: waterpomp vervangen voor dummies

Jazekerr! :) Dank voor je foto's.. helaas waren mijn handen op den duur te smerig om van álle stappen foto's te maken.

Het bleek -gelukkig- inderdaad overbodige bezorgdheid te zijn. Maar beter zo dan onverwacht problemen. De draadeinden eerst met staalborstel schoongeborsteld, want die waren echt helemaal "glad". Daarna pakten de boutjes overigens weer prima in het blok. Ik kon alleen zo snel geen kopervet meer krijgen (uitverkocht bij de Br*z*n) die avond en heb het dus met een spuitbus white grease moeten doen (in ieder geval wel hittebestendig).

Al met al een prima klus om -goed voorbereid- te beginnen en zelf te doen. Achteraf blijkt de waterpomp inderdaad lek. De radiator heb ik ook vervangen, maar na doorspoelen was de oude ook nog in orde dus die ligt nu op voorraad voor als ik daar nog eens iemand mee kan helpen. Nieuwe slangen, slangenklemmen en ook maar eens fatsoenlijke pakkingen gebruikt in plaats van de vloeibare toei die ertussen zat.

Wat me tegen viel is, hoe goed ik ook gespoeld heb, dat er toch weer wat restjes in het nieuwe koelwater kwamen. Het lijkt me dat spoelen zonder gemonteerde waterpomp een beter resultaat heeft dan met. Waarschijnlijk was er dus nog veel meer roestwater achtergebleven als ik de waterpomp er niet af had gehaald. Mijn gevoel is dat als je het dus goed wil doen, je dat zeker moet doen. Bovendien krijg je dan ook beter het laatste water eruit. Ik heb met een doek het laatste water uit het cilinderhuis gedept. En vergeet niet om als je denkt dat je nu écht klaar bent met dat spoelen, de discipline opbrengen om nog even door te gaan.

FYI: Afgelopen weekend de eerste duurrit gedaan op de snelweg (retourtje 2x80 km) en geslaagd. Motortje bleef keurig op 80 graden, geen verbruik of lekkages. Nu nog een betere verbranding en ik heb het idee dat ik daarvoor bij de ontsteking, mengselafstelling en klepspeling moet zijn.

RE: waterpomp vervangen voor dummies

je kan toch ook gewoon de bovensta aansluiting loshalen van de slang van je radiateur naar je waterpomp.. onderaan is zoooo ongelofelijk moeilijk bijkomen.... wat is julie ervaring daarmee???

gr FRed