Nee, dat gaat niet zomaar. Ook het beugeltje wat er aan de zijkant zit is anders.
- Login of registreer om te reageren
Nee, dat gaat niet zomaar. Ook het beugeltje wat er aan de zijkant zit is anders.
Waxstat jets gaan nogal vaak(heel vaak) kapot en zijn onbetrouwbaar is mijn ervaring en geven daardoor vaak een te rijk mengsel. Vandaar dat er sets gemaakt zijn om de carb weer terug te bouwen naar een "fixt"jet.Beter zo houden is mijn devies.
Een nos carburateur met fixed jet zou dus beter zijn dan een met waxjet.
Kan een nos carburateur van voor '76 wel probleemloos op een 1000 van '91 gezet worden?
Ik neem aan dat je een HS 4 carb bedoeld, en ja mits carb in goede staat is.
Het beste is om een HIF 38 te gebruiken, daarvan is de gasklep as gelagerd en afgedicht met keeringen. Ook geeft de vlotterkamer veel minder problemen en heb je toch een zwevende naald.
Je hebt met een HIF38 een veel betere carburateur en je kan het CO2 gehalte veel fijner/lager afstellen. (1.24)
Ze zijn helaas zeldzaam geworden.
Ik vergeet nog te vermelden dat in een HIF38/44 ook een soort "waxstat"systeem zit(bij koude motor rijker en warme motor een armer mengsel) maar dan dmv een bi-metaal, en dat werkt feiloos
Hé, dit is interessant 'morrismax'. Ik heb een 38 mm HIF op de kop getikt. Daar zat ik achteraan omdat ik in David Vizard zijn boek las over de 'leaning out device'. Dát wilde ik ook wel hebben. Helaas zit het opleidingspijpje vanaf het isolatie blok naar het ademgat in de vlotterkamer er niet bij. Heb jij dat wel? Ik zou het graag eens bekijken om een poging te doen het na te maken.
Ik rijd een 1000 automaat van 78 en wil er een LCB spruitstuk op zetten.
Hoi Wim,
Ik heb naar mijn weten nog twee HIF 38 liggen waar ik onder geen beding van af wil.
Maar ik ga ze voor je opzoeken en meld mij dan weer voor eventueel foto's uit wisselen of zo.
Ik neem aan dat je het over de HLE Economy versie hebt waar zo'n zwart rond filtertje op zit.
Zelf bouw ik deze altijd om naar een gewone HIF38 daar de filtertjes naar mijn weten niet meer te krijgen zijn en zéér belangrijk zijn voor het goed functioneren van "lean out" proces.
Laat je het filtertje weg of vervang het door een slang dan loopt de motor in het deel-last gebied véél te arm!=extra slecht voor de motor(zuigerveren en ja zelfs de lagers!) nu er(buiten BP Ultimate) 5% Ethanol in de Nederlandse benzine zit! Ethanol is de pest voor een carb motor!
Verder zuigt het filtertje constant lucht aan, waardoor het snel vervuild en minder lucht gaat doorlaten waardoor het mengsel weer véél te rijk komt te staan! Voor geschreven vervangings interval belangrijk dus.
Al met al een systeem dat goed in de gaten gehouden moet worden om goed te kunnen functioneren.
Vandaar dat ik er de "gewone versie"van maak dan is'tie al een klap beter dan een HS4.
RE: waxstat jet
Ingediend door Willy1 op di, 07-04-2015 21:48
Vraagje over de carburateur: op oudere carb's zit een vaste sproeier, na ca. '76 is de waxstat jet gekomen. Is de waxstat jet op ook op de oudere carburateur te plaatsen zonder veel problemen?