Mooie doelstelling: wederopstanding.
Als het blok tien jaar stil staat zal er waarschijnlijk roestvorming op de cilinderwanden ontstaan zijn en de zuigerveren kunnen vast zitten.
De vraag is hoe erg de roestvorming is. Dan zal je toch de kop moeten demonteren en de cilinderwanden bekijken.
Bij te veel roest zal je ook de zuigers moeten verwijderen en de cilinder licht ophonen.
Bij weinig roest kan je het met een staalwolsponsje met kruipolie verwijderen.
De rest van het blok heeft geen last van 10 jaar stilstaan (wel alle keerringen vernieuwen)
Een 1300 past er idd. zo in. Alleen de bovenste aansluiting naar de radiator is anders.
Op het distributiedeksel zit ook een carterventilatie en de kachelslangen lopen iets anders.
- Login of registreer om te reageren
RE: Wederopstanding van een oude 1000
Ingediend door sickdude op wo, 27-01-2016 21:41
Beste lezers,
Dit is mijn eerste post op het forum sinds pak em beet 10 jaar. Dit omdat ik mijn mini rond die periode in een stalling heb gezet, en er niet meer naar om heb gekeken. Zonde, snap ik. Maar nu ben ik terug, met het vooruitzicht dat de mini eindelijk bij mij thuis komt te staan!
Om maar meteen met de deur in de techniek te vallen. De auto heeft heel lang stil gestaan, de remmerij staat vast, de banden zijn plat en ik twijfel of de motor nog rondgaat.
Ik zit eraan te denken om mezelf de moeite te besparen om de motor een kleine revisie te geven en er meteen een 1300 in te hangen. Mijn vraag is eigenlijk, is dit wel de moeite waard? Ik verwacht dat een revisie duurder zal zijn als een nieuw blok, maar wat komt er nog meer bij kijken? Ik heb al rond gegoogled en iedereen doet alsof het een sleur en pleur actie is van enkel het blok. Dat geloof ik eigenlijk niet. Iemand ervaringen? Goeie linkjes? Tutorials etc.
Alvast bedankt voor de hulp en ik hoop dat ik snel weer met de mini mee kan met een leuke rit!