Wederopstanding van een oude 1000

RE: Wederopstanding van een oude 1000

Beste lezers,

Dit is mijn eerste post op het forum sinds pak em beet 10 jaar. Dit omdat ik mijn mini rond die periode in een stalling heb gezet, en er niet meer naar om heb gekeken. Zonde, snap ik. Maar nu ben ik terug, met het vooruitzicht dat de mini eindelijk bij mij thuis komt te staan! \\:)/

Om maar meteen met de deur in de techniek te vallen. De auto heeft heel lang stil gestaan, de remmerij staat vast, de banden zijn plat en ik twijfel of de motor nog rondgaat.

Ik zit eraan te denken om mezelf de moeite te besparen om de motor een kleine revisie te geven en er meteen een 1300 in te hangen. Mijn vraag is eigenlijk, is dit wel de moeite waard? Ik verwacht dat een revisie duurder zal zijn als een nieuw blok, maar wat komt er nog meer bij kijken? Ik heb al rond gegoogled en iedereen doet alsof het een sleur en pleur actie is van enkel het blok. Dat geloof ik eigenlijk niet. Iemand ervaringen? Goeie linkjes? Tutorials etc.

Alvast bedankt voor de hulp en ik hoop dat ik snel weer met de mini mee kan met een leuke rit!

RE: Wederopstanding van een oude 1000

Mooie doelstelling: wederopstanding.

Als het blok tien jaar stil staat zal er waarschijnlijk roestvorming op de cilinderwanden ontstaan zijn en de zuigerveren kunnen vast zitten.
De vraag is hoe erg de roestvorming is. Dan zal je toch de kop moeten demonteren en de cilinderwanden bekijken.
Bij te veel roest zal je ook de zuigers moeten verwijderen en de cilinder licht ophonen.
Bij weinig roest kan je het met een staalwolsponsje met kruipolie verwijderen.
De rest van het blok heeft geen last van 10 jaar stilstaan (wel alle keerringen vernieuwen)

Een 1300 past er idd. zo in. Alleen de bovenste aansluiting naar de radiator is anders.
Op het distributiedeksel zit ook een carterventilatie en de kachelslangen lopen iets anders.

RE: Wederopstanding van een oude 1000

Je moet je wel bedenken dat de 1300 blokjes onderhand schaars beginnen te worden. Er wordt dan ook best geld voor gevraagd. Het is maar de vraag wat je bedoeling is met deze auto. Veronderstel dat het vrije tijds gebruik zal worden, of moet hij voor woon- werkverkeer gaan dienen? Als je veelal op een 130 km weg van A naar B wilt gaan rijden, dan is wat meer vermogen best fijn. Maar als je wat puzzelritjes gaat rijden en hier en daar een oldtimerdag bezoekt, houd het dan bij je 1000 blokje. Breng het weer aan de praat. En als je er een jaartje of vijf, zes mee gereden hebt en je wilt dan toch meer inhoud, kan je altijd nog op zoek gaan naar een vervangend blok. Daar kan je dan ook de tijd voor nemen. Als je er nu een wilt hebben, moet dat binnen een paar maanden. Hoeveel geluk zal je hebben?

RE: Wederopstanding van een oude 1000

Goed punt van het doel van de auto. Tijdens het fantaseren over de auto slaat je hoofd wel eens op hol. Maar als het zo geschetst wordt lijkt een kleine revisie niet zoveel werk. Heeft iemand tips waar ik een complete pakking en keerringen set voor een normaal bedrag vandaan kan halen?

Het 1300 idee blijft wel spelen ben ik bang. Ik rij nu een Subaru Forester met een 2 liter boxer (non turbo) en daar zit wel pit in. Wel leuk natuurlijk als de mini ook een beetje vlot van zijn plek komt natuurlijk :-D

RE: Wederopstanding van een oude 1000

Wat het kopen van onderdelen betreft gaat mijn voorkeur toch strikt uit naar bedrijven waarvan ik weet dat daar ook driftig aan Mini's wordt gesleuteld. Het voordeel is, dat je daar onderdelen krijgt die ze zelf beproefd hebben. Zij verkopen je echt niet een keerring waarvan ze niet uit eigen ondervinding zeker weten dat die 'goed' is. Bovendien kan je daar altijd iets terug brengen wanneer jouw blokje nou net een iets andere specificaties blijkt te hebben op een ondergeschikt onderdeel.
Je hebt het voordeel dat er bij jou in de buurt een aantal zitten.
Maak gebruik van de MSCN clubavonden om op deze adressen nader kennis te maken.
En wat de 1300 betreft; denk eens na over een 1100. Die heeft meer koppel in de lagere toerentallen.