Weer een remprobleem onderwerp

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Beste minigenoten,

Ik heb sinds een paar maanden een naar probleem met mijn remmen en ik kom er niet achter wat het kan zijn. De mini trekt in de 1e situatie naar links als ik wil remmen. In de andere situaties remt de mini gewoon zoals ie moet remmen, maar dan moet ik soms wel eerst 1 keer pompen. De 1e situatie is dus het probleem.

De situaties.
1. Als ik net een (scherpe) bocht naar rechts heb gemaakt trekt mijn mini bij het remmen naar links.
2. Als ik net een (scherpe) bocht naar rechts heb gemaakt en ik pomp eerst 1 keer
voordat ik ga remmen blijft de mini gewoon recht als ik rem.
3. Als ik net een (scherpe) bocht naar links heb gemaakt hoef ik niet eerst te
pompen, is de rem dus hard
4. Als ik een tijdje snelweg heb gereden +- 15 minuten minimaal hoef ik ook niet eerst te pompen, is de rem dus hard.
5. Als de mini stil staat met de handrem eraf en ik trap het rempedaal in, is het pedaal hard.

Wat heb ik zelf al gedaan.
In volgorde:
1. Het hele remsysteem gecheckt op lekkage. Geen lekkage dus.
2. Ik heb de achterremmen afgesteld met dat vierkante boutje. (voorremmen stellen zelf, 1992 SPI)
3. Ik heb de handrem afgesteld.
4. Ik heb alle remmen volgens de goede manier 21 keer ontlucht, dus de remvloeistof is zeker 1 keer door het hele systeem ververst!
5. Ik heb de aandrijfasmoer van het rechter-voor-wiel gecheckt of deze los zit, zit niet los. Dit heb ik gedaan aangezien ik heb gelezen dat een losse remschijf eerst rechtgetrokken zou kunnen worden met een 1e keer pompen en daarna dus weer normaal remt. Wat dus aardig in de buurt kwam van mijn probleem.

Ik denk zelf dat het probleem in de hoofdremcilinder zit, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb een gescheiden remsysteem denk ik (1977), voorremmen staan los van de achterremmen denk ik.

wie o wie kan mij helpen?

Groeten, Rick Willems

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Je hebt wel de rechtse kroonmoer nagetrokken, maar niet de linkse.

Als je een rechtse bocht neemt, komt de meeste spanning LV. Als je naaf dan te los zit, drukt de schijf de remblokken teveel uit elkaar. Dan moet je dus extra remvloeistof verpompen om weer druk te krijgen.

Dus: de linkse moer natrekken en voelen ( met het wiel eraan) of alle speling weg is.

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Hee oke,

Maar als de linkse moer los zou zitten waarom trekt de mini dan naar links bij het remmen voordat ik 1 keer heb gepompt?

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Ja, daar heb je een punt....

default

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Kijk uw remmen eens gewoon na...

Doe remkblokken los, kijk of de zuigers niet vast zitten, gaan de blokken soepel in de klauwen...

Ik vermoed dat het probleem van voor zit...

Remme achter best ook eens open doen!
Remtrommels loshalen en alles opkuisen en nazien!

Als alles aan de wielen zeker goed is, dan pas verder zoeken!

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Kijken of alle remzuigers goed gangbaar zijn en als dat zo is de remslangetjes maar eens vervangen kan nooit kwaad na 22 jaar). Had het probleem van soms één kant op trekken ook met mijn SPI, begin dit jaar nieuwe schijven, blokken en RVS remleidingen gemonteerd (sindsdien alleen niet meer mee gereden :x )

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Oke, na nog een keer checken met (B)engeltje (bram) :P is het gewoon een simpel probleem met een simpele oplossing, namelijk mijn remblokken voor zijn dusdanig versleten en aan vervanging toe

Dit topic kan op slot dus :o

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Wel netjes dat je de oplossing nog even vermeld, alleen
begrijp ik niet dat je eerst een topic gaat beginnen, en dan pas de remmen na gaat kijken.
Dat is toch de basis: eerst alles checken en nakijken.
:? |:( :'(

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Meneer Jos, Torque heeft aardig wat gecontroleerd maar was enkel vergeten de dikte van de blokjes te bekijken. Kan gebeuren toch? :D

RE: Weer een remprobleem onderwerp

JosCM had toch wel gelijk! De Engelsen noemen dit 'stand off'. Bij het nemen van een scherpe bocht, wringt de ophanging van de voorwielen zodanig, dat de rem zuigertjes extra diep in de remklauwen worden weggedrukt. De eerstvolgende keer dat je moet remmen heb je dus meer pedaal slag nodig om de zuigertjes weer tegen de schijf aan te brengen. Wanneer de doorsnee van de rem-hoofdcilinder niet zo groot is, dat dat met één pedaal slag helemaal lukt, moet je inderdaad een keer een pompslag met de pedaal maken.
Met hoe dik of hoe dun de remblokjes zijn, heeft dit dus niet direct te maken. Dat er reden was in dit geval om nieuwe blokjes aan te brengen, neemt het verschijnsel niet weg. Sta dus niet raar te kijken wanneer het je et je nieuwe blokjes erop nog weer gebeurt.
De afstelling van de wiellagers heeft er mee te maken, want de remklauw zit op het stuk van de wielophanging waar de asstomp uit steekt. Bij meer ruimte in de lagers kan de schijf ten opzichte van de klauw meer heen en weer.

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Hee dankjewel voor de extra aanvullende uitleg dat het wel degelijk het wringen kan zijn.
Weet jij dan ook hoe ik dit kan repareren?

RE: Weer een remprobleem onderwerp

Goed lezen: de wiellagerspeling weghalen.
Heb je dat al gecontroleerd ?