Weerstand tussen toerenteller??

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Hoi

zoals sommigen zullen weten heb ik een nieuwe mini, het is ook een 1000cc, maar er zit een cooper dash (houten) en bijbehorende witte tellers in. De kilometer teller is al aangepast, maar de toerenteller geeft veel te veel aan.... nu heb ik te horen gekregen dat er een weerstand tussen moet.

Ik heb gezocht, maar er staat alleen iets over 1 die te weinig aan geeft.

Voor deze klokken conversie zou een standaard weerstand zijn (aantal Ohms) alleen ik weet niet welke, weet iemand hier dat???

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Ertussen lijkt me niet. Een toerenteller is eigenlijk een pulsenteller, die de pulsen van de ontsteking telt. Ik neem niet aan dat dit met een weerstand op te lossen is. Als hij teveel aangeeft, krijgt de toerenteller dus meer pulsen te zien dan hij zou moeten voor een gegeven toerental. Was er ook niet iets vreemds met het aantal ontstekingspulsen bij een Mini?

Wat wel zou kunnen is dat je door een bepaalde weerstand in de teller zelf aan te passen je de teller kunt aanpassen aan een ander type ontsteking. Maar daarbij hangt het ervan af hoe de omzetting van pulsen naar een uitslag van de wijzer werkt. En dat zou ik je niet kunnen vertellen.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

haha jaja okdan :P maar diegene van wie ik hem gekocht heb zegt dat door een weerstand ertussen te zetten het allemaal wel klopt....

zijn er meer mensen die cooper tellers in een 1000 hebben? hoe hebben die dat dan gedaan... vind het wel irritant worden dat mijn toerenteller veel te veel aangeeft.........

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Mensen die dingen verkopen zeggen wel meer rare dingen :)

Ik vraag me af of het er ook maar iets mee te maken heeft dat het een Cooper teller is die op een 1000 zit. Ik denk niet dat het voor een toerenteller uitmaakt wat voor Mini het precies is. Ik denk eerder dat het een teller uit een andere auto is. Als het echt met een weerstand aan de buitenkant van de teller is op te lossen, dan mag iemand mij dat eens gaan uitleggen.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

ff lullig iets tussendoor, maar waarom moet jij dat maken?? de ex eigenaar weet het toch zo goed dus kan die je toch helpen??

default

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Een toerenteller geeft het aantal toeren door de pulsen van de verdeler. Het heeft volgens mij geen zin om om een weerstand toe te passen, hij telt immers het aantal pulsen.

Ik heb het idee dat deze toerenteller voor een andere verdeler bedoeld is, die minder pulsen geeft.

Een weerstand in de toerenteller heeft dan namelijk ook geen zin, het is niet voltage wat de uitslag van de naald bepaald, maar de toeren, het aantal puslen dus.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Dat zeg ik :) Althans, dat bedoelde ik te zeggen. Ik heb inmiddels ook een paar schemaatjes voor toerentellers opgezocht. Diverse oplossingen, maar geen 1 waarbij een weerstandje aan de ingang veel verschil gaat maken.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Dan zou je ook nooit een universele toerenteller kunnen kopen, tenzij de fabrikant er een zak met weerstandjes bij levert voor de verschillende automerken :) Misschien werkt deze teller niet rechtstreeks op de bobine maar zit er een opnemer om een van de bougiekabels. Heb ik ooit een keer gezien in een of ander dhz product en door de inductiespanning gaat de toerenteller werken.
Hoe het precies werkt :? geen idee.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Het valt of staat met het juiste aantal cilinders

Als ie een te hoge waarde aangeeft, telt ie dus teveel pulsen per cilinder, dus zal het wel een toerenteller zijn van een auto met minder dan 4 cilinders.

Sommige toerentellers zijn te switchen tussen twee verschillende aantallen cilinders. Ombouwen kan ook, maar heeft heel wat meer voeten in aarde dan enkel een weerstandje.

Er is ergens een topic over dit soort problemen, kan het alleen ff niet zo gauw vinden

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Slayer schreef:
Heb ik ooit een keer gezien in een of ander dhz product en door de inductiespanning gaat de toerenteller werken.




Bij een klassieke Smiths toerenteller gaat dit principe ook op,

Zie ook [link]

RE: Weerstand tussen toerenteller??

De oplossing is vrij simpel. Ik heb de witte klokken ook en de oplossing moet zich nog bewijzen, maar men heeft in mijn toerenteller een gaatje geboord aan de zijkant van de behuizing op ongeveer 10 over 2 zeg maar. Daar zit een potmeter waarmee je de toerenteller bij kan regelen. Probeer dat eens. Ik denk dat je het gaatje wel nog moet boren, dus even de teller zelf eruit sleutelen; is niet moeilijk, maar wel even voorzichtig zijn!

Gr. Fokko

RE: Weerstand tussen toerenteller??

@lemon 8: Die gozer die is op vakantie :P

En fokko, werkt dat zo? Aha, eens ff kijken dan, eerst ff kijken of ik de teller open kan halen.

Want de toerenteller komt gewoon uit een mini cooper met 4 cilinders, en zit nu in een mini 1000 met 4 cilinders... Dat andere topic had ik ook al gelezen, maar daar staat niet echt iets in wat werkt. Ik zal die potmeter eens proberen te vinden, het is gewoon het standaard witte klokkenspel van een mini cooper, dus....

Ik laat het hier wel weten

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Hoe weet je dat? Ik heb eerlijk gezegd zo mijn twijfels, want ik zou niet weten waarom de toerenteller van een Cooper het niet goed zou doen op een gewone Mini. Maar dat had ik al gezegd geloof ik.

Maar nogmaals, is er niemand die ook iets weet dat er iets raars wat met de ontstekingspulsen van een Mini t.o.v. andere viercilinders? Dat de bougies ook vonken bij de uitgaande slag ofzo (kan geen kwaad, maar kwam zo uit, of iets in die geest?)

RE: Weerstand tussen toerenteller??

De electronica in een toerenteller (althans in onze ouderwetse) telt de 'aardingen per seconde'van de bobine en zet dat om in een voltage over een spoel. Die spoel wordt dan magnetisch en de naald, die van een magneetje is voorzien, drukt zich weg van de spoel. Hij wordt tegengehouden door een veertje. Hoe meer pulsen, hoe hoger de stroom door de spoel en hoe verder de naald zich tegen de veerdruk in kan duwen, dus hoe verder hij uitslaat. De meeste toerentellers zijn voorzien van een te grote spoel, die dus de naald te ver zal doen uitslaan. In serie met die spoel staat dan een potmetertje, waarmee de stroom 'terug geregeld'kan worden. Voila, fijnafstelling van de meter. Vaak zit die potmeter weggewerkt (na fabriekstuning) en dus moet je een gaatje boren om erbij te kunnen, maar bij andere types kan je er gewoon bij. De meeste Smith tellers in oude Jags bijvoorbeeld, hebben een ingang voor een schroevendraaier in de achterzijde van het tellerhuis.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

toen mijn vriendin een andere klokkenset kocht hadden wij hetzelfde probleem. we moesten er toen een "pakketje" tussen zetten die het aantal toeren die hij aangaf halveerde. echt goed heeft het nooit gewerkt!!!!

probeer de conrad-gids eens een boek vol met electrische weerstanden en gizmo's ;) . staat vast iets bij voor je probleem.

default

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Maar nogmaals, is er niemand die ook iets weet dat er iets raars wat met de ontstekingspulsen van een Mini t.o.v. andere viercilinders? Dat de bougies ook vonken bij de uitgaande slag ofzo (kan geen kwaad, maar kwam zo uit, of iets in die geest?)




Misschien dat er een verschil zit tussen contactpunten en elektronisch enerzijds en ECU geregelde ontsteking anderzijds?

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Persoonlijk vind ik het wel stoer, om met hoge touren op de teller te hebben. Dus omdat het nu gaat om een vertekend beeld en je blijft onder de 6000 echte touren is het best lachen! :D

RE: Weerstand tussen toerenteller??

nou ja misschien voor een weekje wel, maar ik heb gezien dat die toeren tellen gewoon voorbij de 9000 gaat en dan niet meer verder kan.. terwijl hij dat wel zou willen..

en het geluid klopt ook niet helemaal..

RE: Weerstand tussen toerenteller??

schuitemaker: ik doel meer erop dat het aantal ontstekingspulsen, dat de toerenteller bij een Mini ziet, meer of minder is dan voor een viercilinder gebruikelijk. Maar dan zal ik wel in de war zijn met iets anders, als het niemand iets zegt.

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Volgens mij zijn er wel van de omreken modules voor te krijgen... bij mijn voormalig Subaru kon er ook een klok op het dash staan voor de tourenteller deze wasuniverseel en moest er een omrekenmodule in voor de Subaru. Kosten destijds =- 50 gulden |:(

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Ik ga dat potmetertje eenz zoeken (heb nog geen tijd gehad) en het anders eens ff vragen bij mini centre...... is echt heel irritant dat hij zoveel aangeeft.... lette normaal best veel op mijn toeren

RE: Weerstand tussen toerenteller??

Het verhaal van de potmeter hoorde ik van Roan van MiniCentre Huissen. Bij mij zit er dus al een gaatje in.

Gr. Fokko

RE: Weerstand tussen toerenteller??

In serie met je naald zit een potmeter , dat is degene die je moet gebruiken om de max.uitslag aan te passen.
Hier loopt maar ongeveer 1mA door.
Heeft de meter een vaste weerstand , dan lees de kleurcode , vaak 15Kohm.
Neem dan een potmeter met de dubbele weerstand , b.v. 25Kohm , zet deze er voor in de plaats en voila.
Dat er dus een weerstand tussen moet klopt wel , alleen niet op de pulsingang , maar na je versterker in de meter.
P.S. dit geldt trouwens voor alle meetinstrumenten !!
Als je namelijk ingangen gaat verzwakken kan de versterker karakteristiek wel eens niet meer lineair zijn en wijst de meter in het ondergebied niet goed meer(het bekende onder de 30Km/uur rijden)!!
Groetjes , Jeroen2 :D
P.S. bij somige minimeters (plastic 2 en 3 kloks zijn geen weerstanden gebruikt maar weerstanddraden.