Wegcontact te groot verschil bij apk

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Ik ben vandaag naar de keuring geweest en hij is afgekeurd. Dit punt is echter niet op het keuringsrapport als afkeurpunt opgegeven maar het stond wel onderstreept op hetzelfde blad als de remmentest.

Er is dus ook een suspensietest gedaan.


WEGCONTACT

links rechts verschil
Voor 44% 46% 4%
Achter 34% [u:178mh6vq]14%[/u:178mh6vq] [u:178mh6vq]59%[/u:178mh6vq]



DEMPING

links rechts verschil
Voor 57% 63% 10%
Achter 51% 55% 7%


Je ziet dus dat het wegcontact achter veel te laag is, en dat daardoor het verschil ook best groot is. Waar zou dit in kunnen zitten en hoe kan ik het verhelpen? En om dit alles te begrijpen, wat wordt er precies bedoelt met het wegcontact?

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

heel simpel beumert, wegcontact is geen apk keurpunt, oftewel als je wielen zwaar fout uitgelijnd staat heeft dat geen gevolg voor je keuring...

wat dit rapportje schrijft is heel simpel, je remmen werken niet goed. ik zou eens heel goed gaan afstellen en controleren of alles wel juist werkt.

wat is de verder uitkomst van de keuring???

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Ff gekopieerd uit een ander topic:

- te weinig remvertraging (waarschijnlijk kwestie van stellen)
- aanlopen rechter voorwiel (misschien te strak gesteld)
- benzineleiding hing los (moet nieuw klemmetje maken en vastzetten)
- handremkabel achter versleten (inmiddels al vervangen)
- speling op fuseekogels (ook al vervangen)
- speling op ophanging (kwam ook door fuseekogels)
- stoel viel niet in vergrendeling (beugeltje verbogen, is nu weer recht)
- koplampen staan te hoog (ook kwestie van stellen)

Als de remmen dus werken zal het allemaal een stuk beter zijn, maar die trommelremmen blijven gedoe geven. Krijg ze maar niet perfect gesteld. Gisteren deden ze het nog prima, zoals ik ook al in het topic 'laatste klus, remmerij ontluchten' schreef.

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

dan zou ik toch eens gaan kijken naar je HRC, als je zeker weet dat alles goed gesteld is enzo...

ik ben absoluut geen voorstander van revisie van remcilinders, het schijnt zo te zijn dat wij in NL de enige zijn die aan revisie van remdelen doet, damn we are cheap...

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

correct me if i am wrong: wegcontact heeft toch te maken met je vering? Ik zou eens gaan kijken naar je achterste draagarmen en je schokbrekers.

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

wat ik vooral vreemd vond is dat de demping wel als goed door de test komt maar het wegcontact dus niet. Zijn de schokdempers dan waarschijnlijk wel goed maar is de trompet misschien niet in een beste staat meer. (deze drukt de draagarm toch naar de grond?)

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

de trompet doet niks, de *veer*bol geeft je vering en de demper alleen de demping ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Als ik het goed begrijp is er een schokdempertest gedaan? Heeft niks met de APK te maken, zo lang de schokdemper niet lekt is het ok, al heeft ie de werking van een fietspompje.

De afkeur zit in een te groot remverschil aan de achterkant tussen links en rechts dat mag niet meer dan 30% zijn en dat is bij jou 59%..bijstellen dus.

Dennis

Heb je je voeringen wel goed gemonteerd?

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

He beumert

Ik ga naar een kleine garage voor mijn apk daar hebben ze geen schokbrekertestbank (ook leuk voor galgje) en geen remmentestbank. Alles op gevoel als het verschil echt groot is merkt hij het wel anders is het gewoon goed. Hij hoeft nl niet remmen, schokbrekers en banden te verkopen als onderdeel van een grote organisatie. Als het niet veilig is word het wel een afkeur natuurlijk maar je zit niet met procenten te klooien.

groeten Eelco

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

@Eelco: Ik wil wel dat het allemaal veilig is als ik de weg op ga, dus heb geen problemen met een uitgebreidere test.

@Dennis: Schokbrekers zijn volgens mij aardig nieuw, heeft vorige eigenaar vervangen dus dat is hooguit 2 jaar geleden. Wat betreft de voeringen, ik begin nu haast aan mezelf te twijfelen. Maar het wegcontact, heeft dat met de remmen te maken? Want dan zou alles met elkaar te maken hebben.

default

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Is inderdaad best aan de hoge kant, waar het voornamelijk om gaat is dat de auto veilig is, en bij zo'n groot verschil percentage is het vreemd dat je dit zelf bij het rijden met de auto nog niet hebt opgemerkt.

Daar gaat het tenslotte om, niet om wat een wijzertje aangeeft.

En dat punt van die verkoop is goed gemaakt, meestal zijn de diverse banden/uitlaten/remmen tenten die ook APK doen er als de kippen bij om een auto af te keuren op 'banden, uitlaten en remmen'. Hoe zou dat nou komen ;) Zo'n percentage helpt ze daar verschrikkelijk bij. 31% mevrouwtje, 30% is het maximaal toegestane, dat wordt dus een volledige remrevisie, zullen we de voorkant dan ook maar meteen mee doen ? Het is natuurlijk uw leven...

De remkracht komt voor ongeveer 2/3 uit je voorremmen en ongeveer 1/3 uit je achterremmen.

In paniek kun je 'm natuurlijk altijd nog in zijn achteruit gooien of een bootanker om een lantarenpaal heengooien...

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

@beumert

Het moet natuurlijk veilig zijn anders word ie ook niet goed gekeurd. Maar er wordt niet gezeurt over een percentage.

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Als je remt 'duikt' de auto ook naar voren waardoor er minder druk wordt uitgeoefend op de achter wielen. Ik weet niet of je bij de remmentest bij bent geweest want uit die test komen 2 getallen (links en rechts) daaruit wordt het percentage berekent. Als je weet welke minder remt kun je die chekken. Zelf ook heel erg lopen harken met remmen met de moke achter. Door remmen kwam de achterkant omhoog en gaf de meter nix aan terweil ik remde, 2 man achterin gezet en toen wel O:) . Maar dat is even anders. Ik zou voordat je naar de keuring gaat nogmaals even afstellen (of door hun laten afstellen als ze er een beetje verstand van hebben). Percentages zijn trouwens 20% voor en 30 achter. APK zonder de remmen bank is best betrouwbaar, zolang een auto niet een kant op trekt als je remt is alles goed en dat moet je en kun je zelf gewoon zelf op de weg chekken, heb enige is dat je niet weet of ook je achter remmen functioneren.

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Bij de apk wordt naast het remmen in praktijk de remmen ook gecontroleerd op de brug. Het rempedaal wordt dan vast gezet en vervolgens gevoeld of het wiel vast staat. Weet je wel of ie achter ook werkt.

groeten Eelco

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Ik zou eerst maar eens aan die keurmeester vragen wat er dan wel met wegcontact bedoeld wordt! :?
Ik vind dat toch wel een heel interessante term......... (in het kader van apk nog nooit van gehoord).... Ben oprecht benieuwd!

Trommels achter stellen is niet zo moeilijk hoor.... gewoon strak stellen, zodat ze net niet aanlopen. Dan trek je de handrem 2 of 3 tandjes op en voelt aan de trommels, hoe zwaar je ze kan ronddraaien. Indien duidelijk verschil, handrem er weer af en de ene trommel strakker zetten, danwel de andere losser. Hele kleine verdraaiIngen per keer. Dan weer handrem erop en weer voelen, mogelijk herhalen, enz, enz. (het typen duurt bijna langer dan het stellen ;) )

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Alessandro schreef:
Hele kleine verdraaiIngen per keer.


Op de achter remmen zitten vierkante nokjes dus je moet hem altijd een kwartslag draaien! Draai het nokje in totdat het wiel geblokkeerd is en dan 1 kwartslag terug, altijd goed (hij zal nog wel een beetje aanlopen, geen probleem).

default

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

Al verder met de remmen?

RE: Wegcontact te groot verschil bij apk

ik wacht nog op de HRC, Dat inbouwen kost niet zo veel werk, het ontluchten na het vervangen van de HRC wel. Maar met een eezibleed denk ik dat ik het complete verhaal in een avond kan maken. Dus hopen dat ik morgen een HRC binnen krijg die wel goed is en dan kan ik aan de slag.