Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Ik heb het (niet) starten bij kou topic al doorgelezen, maar mijn vraag gaat niet echt over het starten zelf.

Ik heb alleen een vraag over het wegrijden bij kou...

- starten en meteen rustig wegrijden. (zo doe ik het altijd eigenlijk)
Probleem: Als het echt koud is geweest trekt de mini bijzonder slecht in lage toeren en alles hort en stoot. Vooral vervelend voor het overige verkeer en bij de kruispunten die ik in de eerste minuten passeer ;)

- even warm laten draaien en dan zonder problemen wegrijden. (vanmorgen stiekem even geprobeerd)
Probleem: Met koud weer de motor stationair laten draaien wat enorm slecht schijnt te zijn i.v.m de koude olie e.d.


Welke van de twee opties is nu het minst slecht voor de motor?

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Het beste voor je auto is inderdaad rustig wegrijden, maar om nou met geforceerde motor koud weg te rijden om je auto maar aan de praat te houden lijkt mij ook niet echt goed, normaal moet je met de chocke redelijk goed weg kunnen rijden. misschien kan het ook een kwestie van afstellen zijn.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Ik hoef em niet aan de praat te houden hoor, hij blijft gewoon prima lopen ook voor het stoplicht e.d. Choke hoeft ook niet lang uitgetrokken te blijven staan of iets dergelijks.
Alleen het optrekken gaat met ffies wat moeite, en dan na het doorschakelen naar de volgende versnelling ook weer...

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Misschien moet je bij jouw Mini iets schoon worden gemaakt, want zoals je het probleem omschrijft, zo heb ik het nooit meegemaakt. Of ik nu gelijk wegrij of warmdraai, de Mini reageert alleen maar zoals jij het omschrijft als ik de choke niet (of gedeeltelijk) heb uitgetrokken. Misschien een keer (laten) nakijken?

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

minivis schreef:
Probleem: Met koud weer de motor stationair laten draaien wat enorm slecht schijnt te zijn i.v.m de koude olie e.d.



Ik kan me ECHT niet voorstellen dat dit slecht zou zijn.

Doordat je olie koud is, is het nog niet dun genoeg zodat het goed overal tussen kan komen/lopen en zo een beschermend laagje vormt tussen de bewegende onderdelen.
Dit betekend dat je met een koude motor (en dus koude olie) meer slijtage hebt/krijgt.

Mijn inziens is het nogal een flink verschil of je de motor dan ook daadwerkelijk gaat belasten (rijden) of hem dat je hem laat warm draaien met een minimale belasting (relatief laagtoerig stationair draaien).

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Hij is een paar weken terug 'nagekeken' d.w.z. dat de Mini is hersteld van een ongelukje, en maandag is deze bij dezelfde persoon/minigarage geweest i.v.m de APK.
Als er iets vreemds aan geweest was had hij dat direct opgemerkt en verholpen... daar ben ik van overtuigd!

Neemt niet weg dat ik het even kan bekijken voor zover mijn technisch oog rijkt. Met iets schoonmaken... bedoel je dan filter's o.i.d.?



Tefflar schreef:
minivis":32gzvgho]Probleem: Met koud weer de motor stationair laten draaien wat enorm slecht schijnt te zijn i.v.m de koude olie e.d.



Ik kan me ECHT niet voorstellen dat dit slecht zou zijn[/quote:32gzvgho]

Dat wordt als 'algemeen bekend' beschouwd, en staat zelfs beschreven in het handboekje wat bij m'n Mini hoort... Vandaar dat ik dat als 'waar' aanneem, aangezien mijn eigen technische kennis niet heel ver gaat.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Met de lease auto doe ik aan snel warm rijden :+)

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Ik zie dingen die als 'algemeen bekend' staan meer als iedereen praat elkaar na omdat tja... iedereen het zegt, dus het moet wel kloppen.

Je motor even rustig stationair laten lopen is absoluut geen probleem. Maar een kwartier van te voren warm laten lopen kan iets teveel van het goede zijn.

Gewoon even rustig rijden aan het begin met gematigd toerental, veel toeren en koude motor zijn funest voor je blokje.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

A.J. zo denk ik er ook over, geen overmatige belasting op het blok en extreem hoge toerentallen bij koude motor, een motor zal echt niet ineens slecht gaan lopen van warmdraaien als je blok uiteindelijk maar goed op temperatuur komt, ook om koolafzetting en vette bougies te voorkomen.. Hoewel de bovengenoemde berichten ook wel waar zijn: laat de auto nog eens nakijken. en met name of je gas-luchtmengsel wel goed staat.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Ik ken het probleem hoor. Hij rijdt perfect, maar als de motor koud is, is het gewoon wat lastiger om hem in toeren te laten klimmen. Ik trek dan wat verder de choke uit, tot 1200 toeren of zo.

Als ik weg rijd 's ochtends zet ik hem altijd in de achteruit en dan valt 'ie 9/10 keer stil. Maar als je de choke te ver uittrekt dan kost dat toch je koppelingsplaten wanneer je elke keer moet stoppen (stadscentrum) en weer optrekt?

Wat verstaan jullie onder 'hoge toerentallen'? Als de motor koud is dan kom ik nog wel is aan de 3000 toeren met opschakelen. Is dat dan eigenlijk al te veel?

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Welke olie heb je in je Mini zitten? Als die aan de dikke kant is, kan het idd zijn dat ie bij een koud blok langer nodig heeft om goed door te stromen. Dus ik zou me niet zo ernstige zorgen maken.

5 minuutjes warm laten lopen en dan rustig wegrijden. Qua afstelling zal het wel goed zitten.

Het is gewoon echt koud, en dat vind geen enkele auto prettig.

Groetjes,

Maurice

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

15w40 zit erin, moet zeggen dat ik em vanmorgen dan wel even aan heb gehad maar dit echt heel kort was. (hoefde amper te krabben). En inderdaad, je kan met deze kou niet verwachten dat alles perfect werkt ;) ik ben zelf ook heel stram door die rotwinter haha

Zoals hierboven al een aantal maal gezegd wordt kan het dus vast niet zoveel kwaad als het heel kort is... en daardoor rijdt ie wel aanzienlijk beter (gewoon als 'normaal' zeg maar)

In ieder geval allemaal alvast bedankt voor het meedenken ;)

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Het beste voor de motor is om de auto gelijk RUSTIG warm te rijden.
Onder rustig warmrijden versta ik geen volgas en niet boven de 4.000 rpm.
Zoals diegene met een olietemperatuurmeter elke dag ervaren is een auto niet warm in 5 min. Dit is eerder een minuut of 10/15 (afhankelijk waar je rijdt).
Na 5 min. geeft de temperatuurmeter wel aan dat de auto warm is maar dit is de temperatuur van de koelvloeistof en niet van de olie waar het eigenlijk om gaat.

Waarom wordt de temperatuur van de koelvloeistof dan laten zien en niet die van de olie?
Als de auto te warm wordt geeft de koelvloeistof dit eerder aan dan de olie omdat de olie 'trager' reageert op temperatuursveranderingen.

Waarom dan niet de auto stationair laten draaien en dan wegrijden?
Omdat de auto dan niet echt lekker warm wordt. Zoals eerder aangegeven wordt de motor bij stationair draaien nauwelijks belast. Hoe hoger de belasting, hoe hoger de temperaturen in de motor.
Mensen die 's ochtends de auto starten en dan gaan krabben, daar zakt bij mij de broek van af. De olie is nog erg dik en zorgt dus voor een slechte smering met alle gevolgen op lange termijn van dien.

En die 4.000 toeren dan?
Omdat de zuiger aanzienlijk remt op het comprimeren van het mengsel, zal dit effect bij koude motor laag zijn omdat er weinig mengsel in de cilinder zit. Er wordt immers weinig gas gegeven. Hierdoor remt de zuiger af op het lager wat met koude olie iets minder wordt gesmeerd. Hoe hoger de toeren hoe hoger deze slijtage.

Wat vaak vergeten wordt is dat te lage toeren ook schadelijk zijn voor de motor omdat bij lage toeren (<2.000)er praktisch door de oliefilm heen wordt geprikt.
Het beste voel je dit aan de motor. Als deze nog mooi rond loopt is er niks aan de hand.

Zelf rijd ik altijd direct weg en kom ik niet boven de 4.000rpm totdat de olietempmeter aangeeft dat de olie warm is. Onder de 2.000 rijd ik zowieso bijna nooit i.v.m. bovengenoemde.

Denkt iedereen er zo over?

Groetjes,

Rocco

P.S. Zet de auto ook altijd in z'n vrij als je stilstaat en laat het koppelingspedaal los. Houd ook nooit je voet op het koppelingspedaal tijdens het rijden, maar dat is weer gespreksstof voor een ander topic.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

dank Rocco, voor de uitgebreide uitleg. Op deze manier was het bij mij ook bekend en daarom liet ik de auto nooit 'warmdraaien'.

default

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Je zegt dat de auto net naar de APK is geweest.
Heeft hij dat stoten vanaf dat hij daar geweest is ?
Als dat zo is dan is daar waarschijnlijk de CO uitstoot afgesteld en dat kan dit veroorzaken.
Door de regelschroef onder aan de carburateur een of meerdere keren 1/6 slag terug te draaien kun je proberen of hij dan beter gaat lopen met een koude motor.

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Belske schreef:
Je zegt dat de auto net naar de APK is geweest.
Heeft hij dat stoten vanaf dat hij daar geweest is ?
Als dat zo is dan is daar waarschijnlijk de CO uitstoot afgesteld en dat kan dit veroorzaken.
Door de regelschroef onder aan de carburateur een of meerdere keren 1/6 slag terug te draaien kun je proberen of hij dan beter gaat lopen met een koude motor.



Inderdaad is dit een goeie, ze draaien wel vaker aan de schroef om zo het CO uitstoot omlaag te krijgen...

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

nee hoor, de hele winter al, tenminste... na een hele koude nacht dan

EDIT:... en inderdaad alleen als de motor koud is, dankjewel Dennis :D

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Volgens mij bedoelt minivis dat de mini alleen hort en stoot als de motor koud is. Als de motor warm is rijdt hij wel goed zonder horten en stoten begrijp ik uit haar verhaal.

Dan lijkt mij dat je niks moet veranderen aan het mengsel, want dan loopt 'ie voor geen meter wanneer die goed op temperatuur is :?

Daar is toch de choke voor :)

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

als ie bij mijn koud staat moet ik meestal wel eerst de choke eruit halen en dan strarten en zo even op gang laten komen.

maar als ie dan eenmaal goed loopt kan ik rustig wegrijden zonder problemen.

ligt er ook aan hoe de mini is afgestelt toch ( ?)

default

RE: Wegrijden met koude motor of eerst warmdraaien?

Mijn Mini start met deze kou alleen met de choke volledig open. Ik laat hem eerst een minuut draaien zodat de olie goed word rondgepomt. Daarna rij ik rustig weg en schakel rustig en vroeg over (niet harder dan 3000 rpm!..staat ook in het instructieboektje). Pas na een kilometer of 15 geef ik iets meer gas.