Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Beste mini rijders!

Tot genoegen ben ik sinds een klein half jaar een rover mini cooper 1.3i uit 1993 rijder. Echter al na een maand begon hij aan de linker achter zijde aan te lopen.

Eerste actie direct forum raad plegen en naar aanleiding hiervan rondom mijn schokbrekers vervangen en achter de Joints en Veerbollen. Dit was redelijk afdoende echter nu loopt de mini weer, in de bochten naar rechts, linksachter aan.

Hij ligt ook daadwerkelijk linksachter lager. Het volgende is reeds uit gesloten, lekke schokbreker en kapotte wiellagers.

Heeft iemand nog een idee?

Alvast bedankt.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

heb je al naar het subframe en de bevestigingspunten gekeken? roest?

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

de veerbollen ,zeker nieuwe, moeten eerst even inzakken/zetten..
ook een hi-lo set eronder gedaan? die even verder opschroeven..
geen hi-lo set eronder..maar orginele trompetten?
dan ff checken de punten die crispy aangeeft..dan zou hij niet zo ver mogen zakken en kan het doorgeroest zijn..dan heb je een groter probleem.. :x

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Als je achtersubframe is doorgerot kan het inderdaad weer een stuk duurder uitpakken.

Wel een beetje jammer trouwens hoor, een half jaar een Mini en nu pas één bericht op het forum geplaatst.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Wat ook nog zou kunnen is dat iemand de low-budget verlagings truuk heeft gedaan, door gewoon een stukje van de trompet af te halen. (iets te veel dus)
Dus misschien andere opsnorren en monteren? Of meteen voor hi-lo's gaan.

Dit alles natuurlijk alleen als mijn eerdere post niet van toepassing blijkt te zijn...

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Bedankt voor de reacties,

Tsja slechts 1 bericht op forum. Heb eerste geprobeert het op te lossen!

Ik heb de orginele, niet gezaagde, trompetten terug geplaatst. Dus vanavond eerst even de punten van Crispy controleren.

Jullie horen nader.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

detuijtels schreef:
Tsja slechts 1 bericht op forum. Heb eerste geprobeert het op te lossen!



Ik neem je niets kwalijk hoor, maar persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat iemand's eerste post op dit forum gelijk een probleem is.
Helaas zie ik dat wel vaker de laatste tijd.

Uiteraard vind ik het wel een goede zaak dat je het forum al had nagekeken om het zelf al op te lossen!

Maar ja, genoeg off topic lijkt mij zo!

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Tefflar schreef:
detuijtels":2pdl1n39]Tsja slechts 1 bericht op forum. Heb eerste geprobeert het op te lossen!



Ik neem je niets kwalijk hoor, maar persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat iemand's eerste post op dit forum gelijk een probleem is.
Helaas zie ik dat wel vaker de laatste tijd.

Uiteraard vind ik het wel een goede zaak dat je het forum al had nagekeken om het zelf al op te lossen!

Maar ja, genoeg off topic lijkt mij zo![/quote:2pdl1n39]

lekker off topic dan door maar:

krijg je al dat geouwehoer..deze man leest..probeert eerst..in tegen steling tot de "eerst lullen en dan kijken mensen'..

ik heb zelf 10 jaar gelezen zonder ook maar 1 bericht te plaatsen..
Deze mensen moet je er veel meer van hebben...
Hoef je bij een probleem niet eerst 200 pagina's "IK DENK" EN ÏK HEB OOIT GEHOORD" DOOR TE SPITTEN VOOR JE HET ANTWOORD VINDT OP JE PROBLEEM..

hulde !! d:)b :)\\_

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

on topic..
als je de "nieuwe"orginele trompet nameet..weet je of het daar aan ligt..hoef je hem er niet voor uit te halen..
bij budget inkorten ..gaat er aan de smalle/dunne kant een paar mm af..

ophogen wordt/werd gedaan dmv losse ringetjes er te plaatsen..
dat zijn allebei de oplossingen die ze bij de rally's in de jaren 60 al deden..

echter zou ik eerst naar de 1e aangegeven punten kijken..achterzijde trompet vervangen is klussie van niks..
ophanging subframe voor en achter,en dan subframe bekijken of hij bij de as net is gerot/gescheurd..

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

misschien is het ook handig om even het lager te controleren van de draagarm, wanneer deze is versleten/verroest oid dan gaat het wiel ook verder omhoog!

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Met alle tips opzak (bedankt) ben ik vanavond gelijk onder de mini gekropen. Aller eerst de lengte van de twe achgterste trompetten gecontroleerd. Deze kwamen overeen van de orginele lengte. Voor de zekerheid het lager van de draagarm gecontroleerd maar deze zag er goed uit en gaf weinig speling (praktiesch niets).

Ik denk alleen dat het subframe wat door geroest is. (ik heb wel foto's gemaakt maar weet nog niet hoe ik die moet plaatsen). Aan de linker onderkant van het subframe achter zit 1 grote scheur. Ook de tussen plaat van het subframe aan die kant is doorgerot.

Toch krijg ik niet het idee dat de linkerkant uit verhouding is ten opzichte van de rechterkant? Maar ik ben dan ook nog niet voorzien van een alwetend mini oog.

Ik denk toch in de richting van het subframe vervangen of tegen beter weten in een Hi/Lo kt monteren en deze op zijn hoogste stand zette?

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

begin dan met het subframe vervangen..
hi-lo set aan de achterzijde is een klus van 10 minuten en kan altijd achteraf nog..

ik zou eerst subframe vervangen..orginele trompetten erin en dan checken..moet dan even hoog zijn links en rechts..
nieuwe veerbollen moeten eerste tijd even inzakken/zetten..

de veerbollen zijn nog wel ok?
niet inwendig afgescheurd..? kan hij ook zakken..zonder het te zien wat er in-zakt..

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Je moet ook bedenken dat er een overbreng verhouding zit tussen de maat aan de veerbol/trompet kant en hoeveel het wiel beweegt.
Dus een paar mm verschil dat de veerbol verder in het het subframe gedrukt kan worden, kan al een centimeter schelen waardoor de band in de wielkast loopt.
Veerbollen waren al nieuw voor zover ik begrepen had.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

De veerbollen zijn nieuw zo ook de joints.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Deze scheur bedoelde ik.

[img]C:\\Users\\Tuijtel\\Pictures\\foto%20mini\\Scheur%201.jpg[/img]
[img]C:\\Users\\Tuijtel\\Pictures\\foto%20mini\\Scheur%202.jpg[/img]

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Je hebt de foto's nog op je eigen pc staan..je moet eigenlijk erngens een album op internet aanmaken en dan kan je de foto's linken (bijv. mijnalbum.nl).

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Bij deze moeten de foto's te zien zijn.


RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Dat subframe is helaas overleden...

Ik zou dat vervangen, en dan weet ik bijna zeker dat je wielen ook niet meer aanlopen!!

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

dat subframe is al een paar jaar op vakantie.. :x en niet van plan terug te komen..
die is echt dood... :o

de verhouding is ongeveer 1 op 5...aan achterzijde..
1 mm van trompet af is 5 mm zakken..
de voorzijde heeft een andere verhouding..wat weet ik ff niet zo 123...

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Waarschijnlijk komt deze zo ook niet door de APK. Ik ga het sub frame maar vervangen en de nieuwe voorzien van uiterst sterke bescherming tegen roest.

Bedankt voor de hulp.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

als je een nieuw subframe koop geef meer geld uit en koop een origineel Rover sub-frame. De goedkope immitatie subframes passen voor geen meter en die rotten ook ze weer weg. Een Rover sub-frame hoef je niet tegen roest te behandelen deze komt gewoon zwart gespoten uit de fabriek en kan je er zo onder schroeven. Uiteraard kan je als je wilt het sub-frame wel extra behandelen tegen roest.

En nog een goede tip bij de betere engelse mini onderdelen zaken kan je voor 15 pond een set niet bouten en moeren kopen waarmee je het subframe vastzet. Deze heb je echt nodig want als je de oude ga demonteren breken alle bouten af omdat ze zitten vastgerot.

Groeten Kevin

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Weet je toevallig hoe ik orginele frame's herken?Het lijkt of alle subframes die ik zie indezelfde prijsklasse zitten.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Voor degene die het willen volgen. Ik ga de Rover Mini Cooper 1.3i opknappen.Zie onder staande link.

viewtopic.php?f=46&t=43605

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

hallo,

ik heb het zelfde probleem.
als ik recht de bocht door ga dan loopt mijn linker voor wiel aan.
weet iemand hoe dit kan heb al gelezen over trompet maar weet niet wat dit is en waar dit zit.

alvast bedank :D

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Jij hebt het over je voorwiel, in dit topic gaat het echter over het achterwiel. De trompetten zal het dan waarschijnlijk niet aan liggen.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

kan natuurlijk wel.. omdat voor ook gewoon trompetten zitten. alleen dan verticaal gemonteerd

Jaapio

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Ik zou in eerste instantie de cups vervangen van de knuckle joints (of de hele knuckle joint)
Nummer 17 op dit plaatje:
http://www.minimania.com/web/CatPage/4- ... spares=yes

15 is de trompet, 20 de rubber veerbol, maar die zit helemaal bovenin de tower van je subframe voor.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Ik lijk ook ongeveer hetzelfde probleem te hebben, alleen ziet het er naar uit dat de as is afgebroken aan de binnenkant , dus de hele buitenste moer is verdwenen, hierdoor zat het rechter achterwiel zover naar binnen dat het zwaar aanliep, ook tijdens rechtdoor rijden, ik heb 'm dus aan de kant gezet en moet dus nu op straat die as gaan vervangen als ik het goed heb, alleen vroeg ik me af of dat vaker voor komt? lijkt me niet dat zoiets veel voor komt?

default

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

alleen ziet het er naar uit dat de as is afgebroken aan de binnenkant



Ik neem aan dat je het naaldlager in de draagarm bedoelt?
Die rotten weg omdat deze vaak niet voldoende in het vet worden gehouden.

Krik de mini eens op aan de achterkant en voel is aan het achterwiel/achterste draagarm op speling.

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

nope, de hele moer + as aan de binnenkant is verdwenen, ik heb de draagarm deels los, bracket heb ik los, het is gewoon weg.... heel vreemd

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Ik zou dan toch zeker gaan voor een complete revisie-arm en niet alleen maar de as vervangen...

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Hele verhaal is inmiddels opgelost! Heb de draagarm verwijdert van het subframe, de as was dus inderdaad afgebroken, de as zelf zat volledig vastgerot in de de arm, vorige eigenaar kende blijkbaar het fenomeen smeernippels niet...
Heb een complete arm gekocht vanmiddag, met een prima gangbare as erin, geen speling op de lagers. Deze schoongemaakt, gevet, meteen een nieuwe rempomp gemonteerd en hele ding weer in de mini gemonteerd, was uiteindelijk een middagje werk, maar 't is wel weer helemaal top zo, remmen zijn dus ook meteen gedaan :)
ga wel asap de linkerkant doen, ik neem aan dat die ook vast zit...
Achja, je leert je mini er wel door kennen in iedergeval :)

default

RE: Wegzakken (na vervangen schokbrekers en veerbollen)

Mooi werk 8) En nu goed blijven smeren bij die smeernippels d:)b