Weinig vermogen

default

RE: Weinig vermogen

Goede avond,

Ik heb sinds een paar weken weer een mini 1.000E. Ondanks dat op kenteken 1.000 vermeldt staat, is het een rood blok. Rood is normaal toch een 1.300? Aan het vermogen is niet echt te merken dat het een 1.300 betreft, laat staan een 1.000. Bij 90 km/h maakt de motor al 4.000 toeren/min. Is dit normaal?

20 jaar geleden had ik een precies dezelfde mini, die zonder al te veel herrie 120 km/h. Voor mijn gevoel maakte mijn vorige auto lang niet zoveel toeren bij dezelfde snelheid.

Iemand tips?

En kan ik aan het motor serienummer ergens achterhalen wat voor blok het precies is?

Alvast bedankt.

Gr Joey Bouwman

RE: Weinig vermogen

Hoi Joey,

Op het forum is een topic, motorblok herkennen voor beginners. Daar staat ook vermeld wat voor type blok je ongeveer hebt.
85H = 850cc
99H = 1000cc
10H = 1100cc
12H = 1275cc

Het kan zijn dat er een blok in ligt met een kort diff. Dan schakel je heel vlug, maar maak je met een lage topsnelheid ook hoge toeren.

RE: Weinig vermogen

Hoi Joey,

De kleur van het blok zegt niets helaas ;) Als het goed is zit er rechtsvoor op je blok een plaatje met het motornummer. Op basis van dat nummer kun je achterhalen wat voor blok het is.

Dat wat op het kenteken staat is ook erg vaak niet waar ;)

RE: Weinig vermogen

Welke maat banden heb je onder de auto liggen?
Het gebeurt wel eens dat een verkoper nog maar kort tevoren nieuwe banden kocht en besluit om die nog maar even te bewaren.
Er komen dan andere wielen onder de auto en het kan zomaar zijn dat die een maat kleiner zijn (12" ilv 13") waarmee de omtrek van de band kleiner uitvalt = hoger toerental bij dezelfde snelheid.

RE: Weinig vermogen

check ook even met een tomtom o.i.d. of die 90 op de teller ook echte km/u zijn?!

oorzaak kan van alles zijn, meest waarschijnlijk een gewisseld blok waardoor het totale plaatje van eindoverbrenging/differentieel en wielmaat en kilometertelleraandrijving door de war is gegooid ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Weinig vermogen

Koppeling oke?

default

RE: Weinig vermogen

Ik ben inmiddels wat wijzer. Het is een 1275. Snelheid klopt met de navigatie.

Wat zou ik aan de koppeling kunnen merken, die voelt goed. Bougies zien er goed uit. Bougiekabels zijn ook goed en juiste volgorde aangesloten.

RE: Weinig vermogen

Toch vreemd, als ik dit zo lees.
Je schrijft dat het een 1000 E is, oorspronkelijk. De 'E' staat voor 'economy'.
BMC kwam met deze serie toen het bewustzijn van de eindigheid van onze energie reserves opkwam in Europa.
De ingreep was niet zo moeilijk; er werd een differentieel met een kortere overbrenging toegepast, waardoor de snelheid met 10% (of daaromtrent) minder toeren wed gehaald. Voor gebruikers die van de ene generatie Mini's overstapten naar de volgende (met een E in de aanduiding) was dat goed merkbaar. Minder levendig, minder lawaai en iets minder benzine.
Nu ligt er een 1275 motor in jouw Mini, heb je vast gesteld. En de snelheidsmeter heb je geijkt met GPS en dat klopt.
Dan is het dus duidelijk dat iemand eens een totale omwisseling van motor met bak met diff heeft gedaan, waarij dus ook het 'passende' wormwieltje voor de teller (automatisch) is gebruikt.
Het is ook duidelijk dat dit aggregaat van een jaartal is van vóór de introductie van de E serie.
Nog van het 'scheurijzer' type dus. Veel toeren, lawaai en verbruik.
Als deze niet goed 'trekt' zijn de afstellingen niet in orde, moeten de kleppen nodig gesteld worden of zijn de zuigerveren versleten.

RE: Weinig vermogen

zie ook:
viewtopic.php?p=332123#p330721

rest de definitie van "weinig vermogen" .. waar vergelijk je het mee?

Hoe oud is het blok? zoals Wim ook al zegt; hoe is de staat van onderhoud?
Compressie meten kan ook een aardige indicatie zijn ..

groetjes,
Theo van den Bogaard