"wel of geen bypass"

default

RE: "wel of geen bypass"

Als ik kijk naar het 850 blok van Erick dan zie ik dat hij geen bypass heeft tussen de kop en waterpomp, terwijl bij mijn 850 wel een bypass zit.

Vanwaar de twee verschillen :?

RE: "wel of geen bypass"

Omdat een 1275 een nadere waterhuishouding heeft.

default

RE: "wel of geen bypass"

Ik heb het hier niet over een 1275, maar twee 850 blokken waarvan de een een bypass heeft en de ander niet :?

RE: "wel of geen bypass"

De bypass zit er om het koelwater te laten circuleren door het motorblok vóórdat de thermostaat opent. Als het koelwater niet kan circuleren krijg je namelijk oververhitte plekken doordat er zich dampbellen vormen. Die plekken zorgen voor een uitzetting van het metaal en kunnen daardoor schade veroorzaken aan het draaiend gedeelte.
Tenzij je zeker weet dat het koelwater circuleert (bv. gaten in je thermostaat of een zogenaamde sandwichplate tussen je kop en thermostaat) is het af te raden om de bypass af te sluiten.

default

RE: "wel of geen bypass"

Jawel, daar heb je helemaal gelijk in, maar waarom heeft zijn 850[u:1foc5ace]geen[/u:1foc5ace] bypass en het 850 blok van mij [u:1foc5ace]wel[/u:1foc5ace]. Mijn 850 blok is van 73 en die van hem van 76.

RE: "wel of geen bypass"

Fijn, heh, als mensen lezen wat je opschrijft :P

RE: "wel of geen bypass"

misschien dwaal ik af, maar als je een 1275 metroblok inbouwt, moet je 3 gaten van een mm of 6 in de rand van je thermostaat boren.

Bij een 1000tje (of 850?) zit er een bypass slangetje vanaf de waterpomp naar de cylinderkop. Op een 1275 kop mist de aansluiting op de kop.

Heeft die 850 van Erick zonder bypass wel een aansluiting? Is het dan wel een orignele 850 kop? of zit er misschien een 1000-kop op, van bijv. een metro?

Wouter

default

RE: "wel of geen bypass"

Volgens mij een 850 kop, maar ik zal het even checken een dezer dagen. :)

RE: "wel of geen bypass"

Wouter schreef:
misschien dwaal ik af, maar als je een 1275 metroblok inbouwt, moet je 3 gaten van een mm of 6 in de rand van je thermostaat boren.



Ehhh Moet?? Is wel beter voor de flow misschien. En ik heb het wel eens eerder gehoord. Maar zonder gaat het ook. Althans bij mij wel.

Heb overwogen om de bypass te "creeeren" om bovenstaande reden. Maar zolang het goed gaat.... Zo niet dan vindt het creeeren van een bypass een mooiere oplossing dan gaten in de thermostaat. Hiermee "sluit" je een beetje je thermostaat kort. En in de winter wil ik dat niet.. ;)