Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Vandaag weer een poging gewaagd om de mini aan de praat te krijgen. Nu heb ik zojuist de accu naar de br***n teruggebracht en daar kwamen we tot de conlusie dat hij helemaal leeg is. Maandag kan ik hem daar ophalen en als hij stuk is neem ik een nieuwe mee. Maar nu wil ik toch al wat dingen gaan uitsluiten.

1. Klopt het dat je met een slechte accu wel een vonk kan krijgen? Deze had ik namelijk wel.
2. De carburateur kreeg wel benzine maar het leek niet bij de cilinders te komen, kan dit komen door een slechte accu (draait slecht rond dus te weinig kracht om benzine in verbrandingsruimte te krijgen).
3. Hij wilde ook niet aanslaan met startkabels naar een draaiende Golf, toen we mijn accu uit het circuit haalden draaide de startmotor niet meer rond maar klikte alleen het relais, terwijl eerder de startmotor draaide. Hoe kan dit?

Als punt 2 klopt dan zou hij kunnen starten met een goede accu, hopelijk kunnen jullie e iets verder op weg helpen.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

de mini naar de brezan teruggebracht en als hij het niet doet dan neem ik een mini mee, welke brezan is dat?? wil ik graag enkele minikes brengen om na het weekend werkende mini's op te halen...

maargoed, hoe heb je gecontroleerd of je een vonk hebt? verdeelkap eraf en bij je contactpuntjes kijken? bougie eruit, massa gemaakt en kijken?

je hele verhaal lezende denk ik dat je er goed aan doet om die nieuwe accu / volle accu af te wachten. startkabels zijn ook niet altijd de oplossing...

aan de andere kant vraag ik me af wat er allemaal aan de mien gebeurd is, waarom hij niet meer start, en op welk moment liep hij wel nog??

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

|:( stomme typefout, heb de accu teruggebracht, was nog geen jaar oud maar wel helemaal leeg.

Ik heb een vonk maar hij lijkt er niet door aan te slaan, motor draait ook heel langzaam rond, waarschijnlijk door de slechte accu. Ik denk zelf ook dat een andere accu de oplossing is, maar dat weet ik maandag pas. Probleem is dus ook dat ik geen benzine bij de bougies krijg maar wel in de vlotterkamer, ben benieuwd of de slechte accu hier ook invloed op heeft.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

met alle respect, hoe weet je of er benzine bij je cilinders komt...

en nogmaals hoe weet je of je een vonkje hebt?

als je een beetje weet hoe een motor werkt, beginselen van carburatie en dergelijke, dan weet je dat een accu geen invloed heeft op de carburatie, tenminste, het vacuum wat je zuigers trekt zorgt voor vulling in de cilinders...

als je blok al eeuwen stilstaat dan trekken je zuigers eigenlijk geen vacuum, een klein beetje olie op je zuigers kan dit verder helpen...

leg ff uit hoe je zeker weet dat je een vonkje hebt, dat praat wat makkelijker...

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Blok is uit elkaar geweest en heeft een andere nokkenas, oliepomp, waterpomp en dubbele distributieketting gekregen. Gelijk alle pakkingen vervangen. Kortom het blok in deze staat heeft nog niet gelopen. Oliedruk heb ik gecheckt. Compressie nog niet gemeten.

Vonk testen is eenvoudig, bougie eruit en tegen het blok aan houden tijdens het starten, geeft bij alle vier de bougies een vonk. Maar omdat motor heel langzaam draait is het een langzame tik, dus niet snel achter elkaar.

Benzine komt niet bij bougies, ze zijn namelijk niet nat en ruiken niet naar benzine.

Mijn gevoel zegt dat het blok te zacht ronddraait waardoor er geen vacuum is en de benzine niet aangezogen wordt.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

compressie meten zou ik mee beginnen...

de manier van vonkje kijken is leuk, maar als je goede compressie hebt is je vonkje in de cilinder zwakker dan het slappe vonkje dat je nu tegen het blok ziet.

komt je vonkje wel op tijd? ontstekingstijdstip op een bepaald punt gezet? zit de aandrijving van de ontsteking wel goed erin? door wisseling van de nokkenstok verloopt deze namelijk.

bougies hoeven niet nat te zijn om mengsel te hebben, sterker nog, als ze nat zijn zijn ze verzopen en zal ie niet starten.

heb je geprobeerd om een klein beetje benzine in de inlaat van de carb te mikken en door te starten met het gaspedaal ingedrukt? dan de ontstekingstijd extra vrieg zetten om hem meer ontstekingskans te geven...

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

De compressie heb ik nog niet gemeten, verwacht begin volgende week de meter. Wel heb ik het vandaag nog eens met een volle accu geprobeerd, zonder resultaat. De motor draaide rond maar sloeg niet aan. De minpool bij de accu werd wel erg warm, kan dit er iets mee te maken hebben?

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

dan heb je een slechte mass...

nergens een massastripje vergeten???

default

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Hoe is het afgelopen?

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Nog niet aan toegekomen, dit weekend moet ik ook gewoon weer werken. Waarschijnlijk neem ik komende week een compensatiedag op zodat ik aan de mini kan sleutelen. Verwacht dus vrijdag of zaterdag meer te weten.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Wat heb ik inmiddels gedaan:

- Massastrip tussen accu en carrosserie vervangen en het aansluitpunt opgeschuurd
- Aansluitingen van massastrips tussen blok en carrosserie opgeschuurd (zitten er al twee)
- Volgorde en beginpunt (de 1) van bougiekabels gecheckt door cilinder 1 op BDP te zetten
- Accu weer opgeladen

Toen proberen te starten, geen resultaat, motor draaide wel sneller dan eerst.

Vervolgens de compressie gemeten, cilinder 1, 2 en 4 zaten allemaal gelijk cilinder 3 had iets minder druk maar slechts een klein verschil.

Bij het starten rook ik wel een benzinelucht maar ik weet niet zeker of dit ook in de verbrandingskamer komt.
Heb getest of ik een vonk had door een bougie tegen het blok te houden, dit had ik wel maar het was geen krachtige vonk.
Begin inmiddels wel af te vragen of ik dit nog voor elkaar krijg, had gehoopt dat het toch iets makkelijker zou gaan.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Zijn je bougies tijdens het starten erg nat of juist heel droog? Anders je stelschroef van je mengsel verhouding aanpassen.
Ik neem aan dat je nokkenas getimed is gemonteerd.

Electrode afstand bougies goed, zelfde voor contactpunten. Wel gedaan? Toch nog eens checken!

Succes

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Reneend schreef:
Zijn je bougies tijdens het starten erg nat of juist heel droog? Anders je stelschroef van je mengsel verhouding aanpassen.


Net zo droog als uit de verpakking, stelschroef staat 2 slagen open.

Reneend":qjtx4yib]Ik neem aan dat je nokkenas getimed is gemonteerd.[/quote:qjtx4yib]
Dot-to-Dot, is volgens Calver juist.

Reneend":qjtx4yib]Electrode afstand bougies goed, zelfde voor contactpunten. Wel gedaan? Toch nog eens checken!
[/quote:qjtx4yib]
Bougies zijn gewoon standaard en nieuw, kan ik dus niks aan verstellen. Contactpuntafstand kan je niet instellen bij elektronische ontsteking.

Begin het nu echt wel zat te worden, morgen nog maar een poging wagen. Zie viewtopic.php?f=26&t=51026

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Hoi, laatst ook een avond aan het klooien geweest.
Heb er op een gegeven moment extra startkabels bijaan gegooid en hij draaide weer als vanouds.Als je compressie/vonk/brandstof hebt zou die moeten doen.Staat onsteking goed? Anders even een keer een klein beetje remreiniger inspuiten ,dan zou die toch een "hik" moeten geven.Zo niet zou ik toch het tijdstip nakijken.
Succes.

default

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

@beumert, volgens mij ligt het aan de verdeler. De 1ste cylinder op BDP zetten en kijken waar de 1ste bougiekabel zit ( ik neem aan dat je bedoelt dat de rotor naar de 1ste cylinder wijst, op 2 uur). is maar een half verhaal wat ik hier heel vaak gelezen heb. Als de 1ste cyl. in BDP staat, dan staat de 4de cylinder dat ook! Het gaat om de tuimelaars.

De tuimelaars van de 1ste cyl. moeten vrij staan, dus met klepspeling.
De 4de cyl. staat dan op tuimelen. De tuimelaars staan vast op de klepsteel.
Dan ga je pas kijken of de rotor op 2uur staat.
Staat die dat niet, verdraai dan de aandrijfas.

Dan zet je de verdeler op het voorgeschreven voorontstekings tijdstip.
Maak ook de VOET van de verdeler goed blank, onder de schijf en daarboven waar de klembeugel op rust. Dit is de massa van de verdeler.

Ik hoop dat dit jou helpt, kom op zet hem op.

RE: Wel vonk, niet starten, ook niet met startkabels

Dat eerste heb ik goed gedaan, cilinder 1 echt op BDP (kleppen dicht en zuiger op hoogste punt) met cilinder 4 op tuimelen.

De voet van de verdeler heb ik niet goed gecontroleerd maar dat is wel een belangrijk puntje omdat het blok ook netjes gespoten is. zal hier nog eens goed opschuren en schoonmaken.

Hoop dat het allemaal snel gaat werken want IMM komt hard dichtbij.