Welk lasapparaat kopen rond de 200,-?

RE: Welk lasapparaat kopen rond de 200,-?

Ik wil toch eens een eigen las apparaat om wat te kunnen bakken en braden. Er zijn hier vast wel meer mensen die ervaring hebben met lassen en mij een tip kunnen geven wat voor apparaat ik het best kan aanschaffen.

Denk zelf aan de KINZO mig power omdat KINZO cheap is en je wel gewoon dezelfde garantie hebt. Je hebt voor deze geen gasbus nodig. Maar speciale patronen. Iemand hier ervaring mee? Alle info welkom.

Ik heb zo'n Ferm 100 van een euro of 300 oid. Weet niet meer precies. Is MiG met co2 patronen.
Voordelen:

- Makkelijk om mee te lassen
- leuk om mee te leren lassen
- 'goedkoop' in aanschaf

nadelen:
- Gaspatronen duur en snel op
- kop van lasapparaat is niet robuust

Een idee voor de gaspatronen is om zo'n grote fles te kopen met ruilvullingen. Kost je een flinke duit, maar een navulling met gas is rond de 30/40 euro.
Een stuk goedkoper dan al die kleine rotflesjes van 15 euro ps. Kheb al 6 van die kleine dingen erdoor, en tis nog lang niet klaar.

Wouterke heeft een lasapparaat zonder patronen en volgens hem was er niets mis mee, last ook goed...
Ik zie het voordeel van die patronenlasapparaten dus niet helemaal, maar goed.

Vaak kan men een grote fles 10 liter kopen voor ongeveer 160,- Euro Excl. Btw. en als de fles dan leeg is kan je hem dan omruilen voor een volle fles (je betaald dan alleen 35,- Euro Excl. Btw. voor de vulling). Als je de fles niet meer nodig hebt breng je hem terug en je krijgt het aankoopbedrag min de vulling terug. Let op met flessen huren dit kost je maandelijks geld (ook als je je apparaat niet gebruikt). Ik persoonlijk zou niet voor een goedkoop (FERM) apparaat gaan. Maar iets meer uitgeven voor bijvoorbeeld CEBORA of een ander profesioneel merk.
Cebora heeft al apparaten vanaf 595,- Euro Excl. Btw.

Vandaar dat die kinzo migpower me wel aanspreekt. Dan heb je dat geklooi met die flessen niet.

Ik gebruik al jaren een eenvoudig apparaat van Cebora, dat geleverd werd met zo'n wegwerppatroon. Ik heb na eerst wat aanklooien met patronen bij een gasleverancier een grote fles gekocht (voor een aangename prijs, want het was een 'overblijvertje') en laat die als het nodig is vullen (daar doe je ruim een hele Mini-restauratie mee). Dat werkt veel fijner !

Wat ook een goeie is die je 2ehands wel eens tegenkomt is de migger van Kemppi. Voordeel is dat er naast de mig toorts ook een tig toorts bij kan. En TIG is ideaal om dun plaatwerk te lassen.

Tip: NEEM NOOIT MIG TOESTEL MET GEVULDE DRAAD!!! SUCKS ECHT MEGA

Ik heb op marktplaats ruim een raam geleden een cebora pocketmig gekocht, perfect apparaat voor de hobby en snelle klus. wil je echt super lassen ga dan voor een profesioneel apparaat, zeker als je niet al te veel laservaring hebt kn je beter een goede huren om het te leren dan een simpel apparaat kopen en dan te beslissen dat je niet kan lassen.

met een goed apparaat is het 100x makkelijker ;)

Dus die kinzo zonder gas, maar met dat speciale draad met gas achtig spul erin is niet zo'n goede optie? Dan beter iets met een losse fles?

Ik zou idd geen apparaat met gevulde draad kopen. Patronen zijn eigenlijk ook waardeloos omdat ze zeer snel leeg zijn en erg duur! Ik heb een tijdje terug een gasfles gekocht voor 90 Euro (bij een handelaar in Tiel)

Dan is dit opzich wel iets?

Het zelfde dilemma trof mij. De lascursus met de Sevenclub gedaan en dan is zo'n Co2 Migger natuurlijk het summum. Wel effe rond de 500 euro neertellen voor het instapmodel graag. En dan de vraag hoe vaak las je wat? Voor 500 euro iets neerzetten is een aardige dure plaatsvulling. Zeker als je niet constant in de resto's zit. Dus maar even gewacht. Nu een afkeur in de APK voor gaten in het achter subframe. Eigen las apparaat is dan wel lekker. Omdat de boel binnen 2 weken weer voor de herkeur moest maar een KINZO 101 van de Gamma geleend. Rolletje draad met de kern die het beschermgas tijdens het lassen oplevert. Toch bleek het apparaatje niet slecht te lassen en binnen een mum was de boel geklaard. Het bleek vrij ruwe en behoorlijk vervuilde las op te leveren. Hetgeen weer meer slijpwerk tot gevolg heeft. Ik was er in iedergeval, voor het subframe, tevreden mee. Ik moet nog een nieuwe onderzijde met achterklep scharnieren, banaan en delen in de vloer van de kofferbak herstellen. Ik denk dat ik daar een machine voor ga huren. Maar misschien ga ik voor de puntlas gewoon de KINZO 101 eerst proberen. Ik heb wat voor en nadelen genoteerd.

MIG CO2 (500+ euro): voordelen: goede schone las (mist goed gebruikt), meer instel mogelijkheden (dun plaatwerk - puntlas), meer metaalsoorten om te lassen (wel ander draad en gas), goed robuust materiaal, goede koeling van de lastrafo, goede geleiding in de draadslang, geen constante stroom op de lasdraad (plus aan bij pistoolgreep), hogere effectieve las tijd (apparaat kan niet continue lassen je moet met mindere apparaten zo nu en dan stoppen)

nadelen: prijs, gas aanschaf, staat er maar als het apparaat niet wordt gebruikt, (niet voor weinig laswerk dus), duurdere assesoires (laskap 100+ euro)

MiG KINZO: voordelen: prijs 180-200 euro(GAMMA-PRAXIS), eenvoudig en handzaam, redelijke resultaat, onderdelen zoals lasdraad en pistool punt goedkoop te verkrijgen, behoorlijk draad doorvoer meganisme. Alles beter dan een electrode lasser.

nadelen: vervuilde las (te weinig beschermgas) dus mogelijk minder sterk, slak opbouw(dus veel slijpwerk achteraf om de boel glad te krijgen) alleen instelling hoog/laag Amperage, constante plus op de draad (iets van metaal aanraken is vonk of las, listig met het positioneren van de lasdraad terwijl je nog langs de laskap kijkt, slecht bijgeleverd laskapje.

Voor eenvoudige en kleine laskarweitjes is de KINZO 101 goed te gebruiken. Ga je meer dan een A-paneel lassen en wil je strak werk (ligt ook aan wie er last) dan zou ik een huurmachine overwegen. Bij Rustbusters, waar de club cursus werd gegeven, is dit sinds kort mogelijk. Kun je zelf goed (vaak)lassen dan een goed apparaat kopen. Ik denk dat als je zo'n apparaat zelf hebt dat je ook andere dingen gaat lassen. Misschien wel voor weinig voor Mini liefhebbers om de kunst bij te houden en uit de kosten te komen. Heb je nog nooit gelast of doe je het weinig dan maakt het niet uit wat je in de hand hebt. 200 euro of 500+ euro. De las zal dan toch minder zijn. Naast een goed apparaat moet je het ook een beetje 'in de vingers' hebben. Oefening baart kunst, dat wel. Dus ik heb ook nog hoop.

Succes

Erwin 8)

voor de beginner is zo'n kinzo model dus niet zo gek... het meeste zal er aan de bodem/uitlaatjes etc. gelast worden. Dus extreem netjes is niet echt aan de hand nog. Als er plaatwerk gelast moet worden kan er altijd een goede machine gehuurd worden voor die enkele keer....

maar toch twijfel ik nog... :)

1 ding is zeker als je iets gaat kopen let dan zeker op de inschakelduur. 15 % inschkelduur (zoals op de marktplaats advertentie) betekent dat je in dit geval op 115 Amp 1,5 minuten van de 10 minuten kunt lassen voordat de machine thermisch uit zal vallen, en zichzelf weer zal moeten koelen (niet echt handig als je veel moet lassen.

Lekker even laten rusten. Kijk wat rond en vraag bij kennisen of vrienden wat eventueel een keer te proberen is. De aanschaf bepaal je zelf. Wat je ook aanschaft je kunt gemakkelijk weer van zowel een duur apparaat als een kinzo af. Tweede hands gaan ze ook voor aardige prijzen. Die tip van je op Marktplaats had ik zelf al eens gezien. Toe van iemand uit omgeving stadskanaal. Lijkt me meer tussen de Kinzo en de Cebora in te zitten voor een zeer :) aantrekkelijke prijs wel. Ik denk chinees fabricaat met een duitse doos of zoiets. Dan nog een fles van rond de 125 euro. Eerste aanschaf is gas + prijs fles. Daarna kun je omruilen bij het vullen.

Greatings

Erwin 8)

ja, even rondkijken en anders voor een kinzo gaan. Zoals ik al zei hoef ik geen hoogstaande prestaties te leveren, maar het is wel fijn als de boel een beetje vast zit... :)

De 2dehands markt is ook vaak net geluk hebben.

Bij nieuw is het probleem niet aanwezig maar kijk bij 2e hands goed uit voor het draad doorvoer meganisme. Dat kan nog wel eens slecht zijn bij goedkope modellen als die 2e hands worden verkocht. Vaak een reden om zo'n apparaat na een tijd weer weg te doen.

Erwin 8)

Kijk ook eens bij http://lassen.eigensite.nl/

Dezelfde machine als jouw tip voor 199 euro.

Erwin 8)

Ik heb er zelf ook mee gezeten en een apparaatje van de Gamma overwogen. Maar ik vond alleen 'hoog' en 'laag' een beetje weinig aan instelmogelijkheden.

Het is waar dat een gasfles veel geld kost, maar ik denk dat t wel rendabel is. Ik heb nu zelf een 10L gasfles gehuurd, maar het duurt nu al zo lang dat ik hem eigenlijk net zo goed had kunnen kopen |:( .
Een rolletje (200gr) gevuld draad kost daarentegen al gauw net zoveel als 5Kg normaal staaldraad die je bij MAG kunt gebruiken.

Uitendelijk heb ik een Einhell 131SGA bij de Hornbach (E260,-) gescoord en ben er erg tevreden mee. 50 - 120A in 4 stappen, 5 kg spoelmogelijkheid.
Cebora's zijn natuurlijk professioneler, vaak met een groter amperagebereik in meerdere stappen, maar dat komt natuurlijk in de prijs terug.

Suc6 met het maken van je keuze!

Eens bij de hornbach kijken kan geen kwaad. Is altijd leuk zoveel tools!

kijk ook ens bij las bedrijven wat ze in de aanbieding hebben (meestal goed gebruikt maar wel degelijk spul..).

siryun die blij is vriendjes te hebben die, en goede spullen hebben en kunnen lassen.

overigens, lang niet altijd practisch omdat je er niet bij kan. maar puntlassen werkt pas echt als een dolle.. zap. zap zap.. vast: geen gas , geen kap alleen wel goed schoonmaken ( maar dat moet je met MIG ook en met TIG zeker)

Ach, ik kan maar 1 ding zeggen, goed gereedschap is het halve werk.
En uit ervaring (lassen en sleutelen) ook al gebruik je je lasapparaat niet vaak, koop toch een goeie (meestal iets duurder) dan zit je niet in een keer met de billen op straat (was bij mijn 1e mini!).

Verder heb ik wel eens zo'n shitding met gas in de draad geleend, dit ging zo slecht dat ik hem gelijk in de vaart heb gegooid (heb wel een andere moeten kopen :( ).
Ik werk nu met Tig en Mig beide met een 10L gasfles en dit werkt perfect, RVS, staal en RVS aan staal.

Eerdaags weer thuis verder lassen aan de clubman.

Groet ron

SirYun schreef:

overigens, lang niet altijd practisch omdat je er niet bij kan. maar puntlassen werkt pas echt als een dolle..

idd, maar waar haal je zo'n ding vandaan onder de 1000 euro? practisch nergens dus...

simpel voorbeeld van handigheid van puntlasser is Zb. de dorpelrand aan de buitenkant: ik heb nu smerig veel gaatjes moeten ponsen in dat ding, met een puntlasser is dat no problemo :)

Blue schreef:
Kijk ook eens bij http://lassen.eigensite.nl/

Dezelfde machine als jouw tip voor 199 euro.

Erwin 8)

Ik heb daar dus de 150Ampere versie gekocht (260 E) Hij bevalt me zeer goed! Het enige wat ik iets minder vind is het draadgeleidingmechanisme (dat klemde niet goed, draad schokte er een beetje uit) Lijmtang erop en heel zachtjes aandraaien is een goede remedie. Het draadmechanisme is eigenlijk altijd de beperkende factor op goedkope machines....

puntlasser bij rustbuster.. ruim onder 1000 E ( ik heb daar een gebruikte weten te bemachtigen. wel aanslag op de knip. maar die armen maken we zelf wel..beter 20 minuten klussen op een armpje en dan in 5 minuten vast zappen dan 10 minuten lassen en dan 30 minuten slijpen.

wel op 380V (dat was in mijn geval geen probleem)

dorpels zijn echt een giller.. 10 minuten en de hele rand zit vast.

Ik las al 2 jaar met een kinzo (met gasgevulde draad)
gaat prima
Al een kever gerestaureerd en nu bezig met mijn mini
OK lasdraad is niet goedkoop maar wat las je normaal
als je niet met een projekt bezig bent
Wel is het zo dat hoe meer je last des te beter gaat het
Ook aan mijn daily ride (kadettilac) voor de apk een nieuwe dorpel en een spatbordrand ingelast ,kreeg van de garage een kompliment zag er professoneel uit het laswerk
Dus voor mij hoeft er nog geen ander lasapparaat te
komen

wat voor Kinzo Yellow flame? Wat heb je al aan de mini gelast?

op autotron beurzen staat altijd een firma met lasapparaten en benodigheden deze heeft een puntlasapperaat ik dacht voor iets meer dan 700 euro. heb er zelf mee gespeeld en het gaf goede resultaten.er zijn verschillende tangen voor te krijgen :)" title="Evil" />

Dietrich schreef:
wat voor Kinzo Yellow flame? Wat heb je al aan de mini gelast?

Kinzo migpower 101
parafaan ,a panelen ,spatborden ,front en een dak kompleet vernieuwt
ben nu bezig met de achterkant

ik heb ook een kinzo gehad zonder gas maar heb hem na 2 dagen weer retour gamma gebracht want hij beviel me niet omdat ik(amateurtje)er geen dun plaatwerk mee kon lassen,nu heb ik een gedora bravo 155(gekocht bij rustbuster in veenendaal)en daar kan ik echt alles mee en er zat ook nog een eigendoms fles bij,hij was wel zo'n 5 keer duurder dan de kinzo maar zoals anderen al schreven goedkoop is duurkoop

nu heb ik een gedora bravo 155

Een Cebora dus :D .
Kijk eens op link mischien is dit iets. Ik heb vandaag gekeken wat een rol 0,9mm 0,5KG gasgevulde draad kost die kost ongeveer 22 euro excl. btw. Terwijl een rol 0,8mm ongeveer 28 euro excl. btw. kost!!!!

Ik heb gisteren met het bovengenoemde Blue Weld lasapparaat gelast (met gasgevulde draad) en het werkt perfect! :D

inderdaad(had mijn lasbril nog op ;) )

Die Blue Weld heeft mooie specificaties en prijs. :D Vooral ook de naam is prachtig :P (Blue) Ik ga voor zoiets.

Erwin 8)

Je kunt het beste Mechatechniek bellen om te vragen wie de dealer in de buurt van Deventer is! Ik werk zelf bij een technische groothandel in Limburg dus dat is geen optie :)

En en heb je al iets???
Andres heb ik mischien nog iets gevonden!!!
En wel van het merk Gude (kijk op link) De easy Mig 125 kost ongeveer 210 Euro geloof ik.

Tijdens de vakantie in Italië gekeken. Een Telwin met gas voor 254 euro, een Telwin Flux voor 159 euro, en Aweld Flux voor 129 euro en een onbekend merk Flux (Pioneer) voor 119 euro. Iedere bouwmarkt heeft ze wel staan. Niks meegenomen omdat ik eerst achter een Blue Weld aan wil. Voordeel is er wel te halen.

Erwin 8)

Misschien leuk om te laten weten wat het geworden is.
Een FERM 100 MIG (gas) voor 229 euro. :)
Gespot bij de Multimate bouwmarkt in Almelo. Elders op het Internet nieuwprijs 300 euro. Tweedehands op Marktplaats 195 euro. Door het veranderen van de polariteit kun je er ook zonder gas mee lassen.
De behuizing van de Blue Weld zou zo die van de Ferm 100 kunnen zijn. Inclusief 0,9 liter gaspatroon en (klein) rolletje draad. Nu nog een grotere gasfles. En een beter lasmasker.

Erwin 8)

Okay veel succes met je nieuwe aanwinst!

Beste mensen,

Als je [u:2ur006uw]alleen een paar plaatdelen[/u:2ur006uw] wilt vervangen, waarom zou je dan niet gewoon een lasapparaat zonder gas kunnen gebruiken? Je boort toch alleen gaten in de aansluitranden welke je vervolgens opvult (enkel puntlassen)? Dit hoeft toch niet zo mooi te zijn (en kan toch makkelijk weggeslepen worden)?

Misschien een domme vraag, maar dat komt omdat ik er nog niet zoveel verstand van heb ;)
Het hele MIG gebeuren gaat mij namelijk iets teveel kosten :( Daarnaast heb ik er geen problemen mee om wat meer moeite te doen met een slechter apparaat voor die paar keer... Huren wordt echter geen optie ivm verspreiding van mijn werktijd aan mn Mini (de huur zou de spuigaten uitlopen).

Alvast bedankt voor de reacties...

struin marktplaats eens af.. ik heb daar voor 300€ een profi migger met puntlas mogelijkheid gekocht..
nieuwe slijtdelen er in voor 20€ en via via een fles geregeld..

voor 350€ heb ik een profesioneel mig apparaat..

Tsja, dat is voor dit incidentele geklus voor mij ook teveel.

Is dit geen optie als middenweg (is idd zonder gas, met draad) voor de toepassing die ik voor ogen heb (dus gewoon bij de randen gaatje boren en opvullen):

http://tuin.2dehands.nl/markt/gereedsch ... l?start=15