Welk onderdeel is dit

RE: Welk onderdeel is dit

Welk onderdeel is dit metalen voorwerp in het midden van de foto dat aan mijn luchtfilter zit. Volgens mij is dit de kachelkraan. Zo ja, wat kan daar mis mee zijn als mijn kackel geen warme lucht wil geven???

RE: Welk onderdeel is dit

Het onderdeel dat jij bedoeld is niet de kachelkraan, dit "ding" dient ervoor om , in de winter, voorverwarmde lucht in de carburateur te krijgen.
Echter, je kachelkraan staat wel op de foto maar midden onderaan , waar die slang van 3 cm doorsnee aan zit.

RE: Welk onderdeel is dit

Ok, dus ermoet daar iets mis gaan. Morgen even kijken. Zijn er veel voorkomende problemen die ik dan kan checken? Ik las al het een en ander over verwarmingen die alleen maar warme lucht geven, maar dat is dus net mijn probleem. Ik krijg alleen maar koude lucht. Waar kan dit aan liggen???

RE: Welk onderdeel is dit

Het ziet er best 'rot'it dus ik verwacht dat de kachelkraan inwedig kapot is

RE: Welk onderdeel is dit

of te weinig koelvloeistof :)

RE: Welk onderdeel is dit

idd een te weinig koelvloeistof probleem!
hoe is de temp van je blokje?

RE: Welk onderdeel is dit

Mijn koelvloeistof zit tot 2 cm onder de vuldop. Moet genoeg zijn toch? De temp van mijn blok is gemiddeld 90 graden. Er zit een meter (smith) in die af en toe 130 aan geeft, maar na een tikje tegen het klokje gaat hij weer naar de 90. Kan het aan de waterpomp liggen? Of zou de motor dan oververhitten?

RE: Welk onderdeel is dit

waterpomp zal het wel niet zijn anders zou je blok oververhitten
dan zal het toch wel je kraantje kunnen ziujn of een verstopt systeem richting je verwarming
misschien je kachel radiateur verstopt?

RE: Welk onderdeel is dit

De van wilde ook niet warm worden in het begin. Toen ik het koelsysteem wilde doorspoelen, bleek de vorige eigenaar zo'n antilekkage pil in het systeem gedaan te hebben.
Eerst kwam er een hoop zwarte rommel uit, maar nog steeds geen water door de kachel.

Toen de kachelkraan verwijderd en daar zat een dikke prop onder. Daarom HAAT ik die beun-oplossingen als antilekkage-pillen.

Wouter

RE: Welk onderdeel is dit

he ken,

klopt het dat je zelf een a+ motor erin hebt gezet?? 1300 metro???

Ik heb namelijk ook het zelfde probleemgehad en bij mij was het wel de kachelkraan. want op een metroblok moet je zelf het gat doorboren, maar dan komt je kraan iets schuiner op je blok te staan. Hierdoor kon ik niet meer de knop bedienen omdat het draadje die aan de kachelkraan vast zit, waarmee je de kachel warm en koud kan zetten,gewoon te kort is.

misschien heb je er wat aan

Greetz Roel 8)

RE: Welk onderdeel is dit

Aan de stand van de kachelkraan te zien is dit een 1000cc... Een heel eenvoudige manier om te checken of je kraan kapot is, is voelen aan de slang (die slang op de foto naar het kraantje). Warmte moet er ruim doorheen stralen... Over doorspoelen, schoonmaken en waarmee is meer dan genoeg geschreven. Is absoluut aan te raden...

RE: Welk onderdeel is dit

Het zou naast een te laag koelvloeistofniveau ook kunnen dat de thermostaat stuk is (blijft open staan/gaat te vroeg open) waardoor de koelvloeistof niet op temperatuur komt.
Voor de zekerheid vervangen dus, en dan meteen het systeem doorspoelen.

RE: Welk onderdeel is dit

CMC schreef:
Het zou naast een te laag koelvloeistofniveau ook kunnen dat de thermostaat stuk is (blijft open staan/gaat te vroeg open) waardoor de koelvloeistof niet op temperatuur komt.



Nee natuurlijk is het het koelvloeistofniveau niet, aangezioen Ken eerder zegt dat de motor op 90C komt. Zoals al eerder is verteld misschien zit het systeem verstopt, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet want je koeling werkt goed, en stop-leak erin zal je kachel toe- en afvoer normaal gesproken niet verstoppen. Stop-leak stolt en sealt pas wanneer het warm is en in contact met zuurstof komt. Het stolt echt niet in je kachel of in je radiateur of iets dergelijks, tenzij het een oud flesje is geweest. In het flesje wil het dan wel eens gaan stollen wanneer doordat het water langzaam verdampt, maar normaal gesproken is de concentratie anti-leak en water uit je koeling zo laag dat dit niet gebeurt.

Zeer waarschijnlijk blijft gewoon de kachelkraan hangen. Dat is dat rare dingetje aan het einde van de slang die middenonder op de foto staat welke weer aan het blok vastzit. Hier steekt een pennetje uit die ongeveer 20 mm in en uit kunnen bewegen. Wanneer deze maximaal uitsteekt (je ziet dan een bronzen pennetje naar buiten steken) dan staat je kraan open en krijgt je kachel pas warm water. Als je kabel (welke tussen de knop in je auto en deze kraan zit) vastzit kun je je kachelknop in je auto vaak wel iets bewegen maar blijft dat pennetje van de kachelkraan gewoon dicht en komt er dus geen warm water naar de kachel in je auto. Smeer de kabel en dat pennetje eens goed door, of zet er desnoods een nieuwe kabel op en zorg ervoor dat dat pennetje dus ongeveer 20 mm op en neer kan bewegen. Gegarandeerd succes en weer lekker warme voetjes!

RE: Welk onderdeel is dit

Ik heb hetzelfde probleem Ken.

Alleen koude lucht, alles al schoongemaakt/doorgespoeld, pennetje e.d. al ingesmeerd, maar niks helpt. :?
Ben daarom ook maar van plan een compleet nieuwe te monteren. Misschien dat dat nog verwarming geeft!

Tenzij iemand anders nog ideen heeft of een model voor een 1000E uit 1985 heeft liggen?
:D

RE: Welk onderdeel is dit

Het komt heel vaak voor dat de kachelkraan het inwendig begeeft, het rubber komt los.

RE: Welk onderdeel is dit

Maarten van den Akker schreef:
Het komt heel vaak voor dat de kachelkraan het inwendig begeeft, het rubber komt los.



Dat zou je nou juist warm water naar de kachel krijgen en heb je juist het probleem dat hij niet meer af kan.

Het is heel makkelijk te controleren door wanneer je blok en het water warm is, te voelen aan de slangen en kranen, waar de warmte ophoudt. Ik weet het je hebt geen doorstroming dus is deze methode niet heel accuraat maar zo heb je al snel de slang of onderdeel te pakken dat, met de stroomrichting vanaf het blok mee, koud blijft en waar dus zeer waarschijnlijk de fout in zit. Ook zonder echte doorstroming wil water nog wel bewegen en wil deze methode vaak toch wel werken.

Het zoeken, vinden en repareren van mankementen aan auto’s is meestal heel goed uit te voeren door het causaliteitsprincipe. Als het gevolg X is, ga dan stapsgewijs terug naar een mogelijke oorzaak Y. Maak desnoods een lijstje van mogelijke oorzaken en ga deze puntsgewijs af en begin natuurlijk met de meest logische en minst kostbare en tijdrijvende. Heel veel vragen hier op het forum Techniek missen dit!

RE: Welk onderdeel is dit

Yup, ben ik met je eens. Er worden wat losse kreten geuit, van dit kan het zijn, of dat kan het zijn. Vaak zonder enige nuancering in de trand van "maar die andere mogelijkheid is waarschijnlijker, dus probeer dat eerst".

RE: Welk onderdeel is dit

vandaag een nieuwe kachelkraan gehaald en alles weer Ok. Ik had eerst de kachelkraan geprobeerd schoon te maken, met als gevolg dat ik het rubbertje aan de binnenkant helemaal had gesloopt. Gevolg: lekker warm in de auto. Gelijk maar even een nieuwe mantel om de kabel gedaan. Gaat ook weer soepel. En wat vond ik toen ik daar mee bezig was: mijn gevarenlichtenknopje die weggestopt was achter mijn dash. Doet het niet, maar weet denk ik al waar dat aan ligt. Weer wat te doen.

RE: Welk onderdeel is dit

Gelukkig is dit probleem ook weer uit de wereld geholpen. Meteen maar weer een topic 'gevarenlichtenknopje' openen!?