welk type carb?

RE: welk type carb?

nu heb ik enkele weken geleden me een stage1 kit aangeschaft. Een playmini uitlaat center exit, k&n kone filter had k hier ook bij en een naald.

Nu is die uitlaat er onder geplaatst net zoals de k&n. Maar vertelde de algoede man me dat die naald niet past in mn carb. Volgens anderen (minirijders) past deze wel.

Weet er mesch iem welk type carb dit is, bij zoeken bleef mn vraag onbeantwoord.


dankj

default

RE: welk type carb?

HIFF44. Wordt gebruikt bij 1275cc en hoger.
(voornamelijk Metroblokken)
In sommige gevallen bij 1000cc tuning, maar afstellen wordt dan sucks.

grtzz Martin

RE: welk type carb?

ziet er hetzelfde uit als die van mij
en mij is toen vertelt dat het een hiff44 carb was

RE: welk type carb?

dus dat zit goed dan die carb zo dacht ik al.
Als een garagist(geen mini kenner) zegt die naald past niet is het dan zo of zit het allemaal wat raar in mekaar omdat het tenslotte engels is of wijst het zichzelf allemaal uit en is het toch de foute naald.

Hopen dat iedereen nog kan volgen...
Spijtig datk geen naam weet van de naald oid.
Maar nu zou ik toch graag die naald erin hebben zodat ie wat lekkerder loopt.

En om nu zelf een kijkje te nemen ofze past is dit veel werk carburateur losmaken, naald plaatsen en iets of wa afstellen vd carb?

RE: welk type carb?

Als je er nu bij verteld welke naald je hebt gekregen bij de set en welke motor er bij jou inligt kunnen wij vast wel zeggen of het werkt ja of nee....
Dit is te weinig info...

default

RE: welk type carb?

Ou zeggen: gebruik eens de zoekfunctie en ge weet het :P

grtzz Martin

RE: welk type carb?

Bovenaan de naald staat welk type dat de naald is( BDK, BDL, BFY of iets dergelijks)

En om de naald te monteren hoeft de carb niet los, alleen de dashpot...

RE: welk type carb?

1275A+, k&n kone filter, Playmini 1pipe center exit, British Open '94, CARBURATEUR...

goudkleurige naald, staat niets op geschreven en zit in een stukje(afgescheurd)groen karton.Maaar zal strax kijken voor zekerheid, moet niu door want weral te laat)

Ah goed die moet dus niet los.

default

RE: welk type carb?

Type moet er op staan.
Er zit een verdikking op het uiteinde. Daar hoort het te staan.
Anders even vragen aan wie je die naald gekocht hebt.

grtzz Martin

RE: welk type carb?

Wat voor motor is het? een 998 of 1275? En voor welke auto was je stage 1 kit bedoeld? Mocht het nummer echt niet op de naald staan, en je zou die bovenstaande vragen met zekerheid kunnen beantwoorden dan kunnen we zo zeggen of het wat is of niet. De naald past overigens altijd, alleen is het meer de vraag hoe arm of rijk het mengsel we niet zal worden met die naald.....

RE: welk type carb?

AAB is het type naald.
1275A+ British Open '94 CARBURATEUR.
K&N Kone filter.
Playmini center exit.

Nu hoe krijg ik die naald erin, kheb mn dashpot hier voor me??? :?

RE: welk type carb?

Ja, je hebt dan waarschijnlijk een naald van 998cc kit. deze zal veel te rijk zijn voor die van jouw, maar het past wel....

RE: welk type carb?

Een HIFF naald begint met een B.

Groeten ~Johan~

RE: welk type carb?

Deze naald is voor een SU carb en niet voor een HIF!

Past misschien wel, maar niet te gebruiken, dus garage heeft gelijk...

RE: welk type carb?

ajajaj zal nog is trug moete na de winkel.
Bedankt voor de reakties tot over een weekje ofzo, dan zal ik de juiste hebbe.

RE: welk type carb?

Mini Power schreef:
Deze naald is voor een SU carb en niet voor een HIF!

Past misschien wel....




Geloof me....dat past NIET!!!!

RE: welk type carb?

ik geloof u ;)

RE: welk type carb?

aab is de goede naald voor een 1275, als je een hs4 carb. hebt of een hiff38 carb hebt.
De carburateur die op jouw plaatje is een hiff38 of een hiff44.

Als de naald die er nu in zit begind met een a, dan kun je die aab naald gewoon gebruiken :D.

RE: welk type carb?

TLR zegt. Er is een leuk programmaatje (winsu) wat je van alles kan vertellen over naalden. Je kan een demoversie downloaden bij link .

De carburateur is 98% kans een HIF 44 maar er is een hele kleine kans dat het een HIF 38 is, als het een gewone 1275 betreft maar als het om een 94-ger gaat is die kans eigenlijk nihil. Maar nu je toch een stage one kit hebt met een naald die voor een SU bestemd is zou ik toch ook even checken of de kit niet voor een duizendje is. Er zijn van die kitjes waar bijvoorbeeld een rand in het inlaatspruitstuk zit. Die moet voor een 1275 weg gevijld worden (op de maat van de carburateur) Ik weet niet precies wat er op dit moment op de markt is maar bij zo’n enorme after market als voor de mini heb je toch nog wel eens kans dat je voor verassingen komt te staan.

GrtZ

default

RE: welk type carb?

Ik dacht dat 1991 een overschakel jaar was van carb naar injectie?!! :?

RE: welk type carb?

@Stan: op je foto's zie ik nog een plaatje aan je carb hangen, als je het nummer wat daarop staat opzoekt op: http://www.burlen.co.uk/burlen-user/def ... vice=parts dan weet je waarschijnlijk waar 'ie van af komt (en dan ben je ook zeker of het een HIF 38 of 44 is.

(Ik zou ook nog even dat blauwe plastic van je luchtfilter afhalen .. gaat stinken als het te warm wordt :| )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

Daanie schreef:
Ik dacht dat 1991 een overschakel jaar was van carb naar injectie?!! :?


Niet 100%. Voor de Coopers in elk geval wel, maar er zijn ook na 1991 nog gewone Mini's met carburateur gemaakt. Alleen waren die niet in Nederland verkrijgbaar.

RE: welk type carb?

heeft iemand een aansluitschema, of kan iemand mij via de foto's uitleggen hoe de carb moet worden aangesloten? ik heb pas een mini gekocht, die niet wil lopen. volgens de garage komt het doordat er een verkeerde carb op zit.
De 2 "schuine" aansluitingen aan de zijkand van de carb zijn allebij afgedopt. na mijn zoekaktie ben ik er achter gekomen dat hier normaal de carterontluchting op hoort te zitten, (op allebij?? er is toch maar 1 carterontluchter??)maar dat is niet noodzakelijk. (IVM vieze lucht in de motor)

de carb zit voor een 1300 motor (waarschijnlijk metro, maar na morgen hopelijk meer duidelijkheid) en er zit eenzelfde filter voor als op de foto's (pagina 1), K&N dus. volgens de ex-eigenaar zit er een "Cherry Bomb" uitlaad onder.

iemand nog tips voor welke naald ik moet monteren?

RE: welk type carb?

Je hebt 2 pijpjes die aangesloten moeten worden....
De eerste is van de carterontluchting(was je zelf al achter) de 2e is van de beluchting van de vlotterkamer....
Als je deze afstopt wil het ook gebeuren dat hij niet meer of slecht loopt...
Haal de slangetjes er maar eens af en kijk dan of hij loopt...(er vanuitgaande dat de rest van de motor goed is afgesteld...) als hij loopt druk dan 1 voor 1 de afstopslangetjes er weer op.... als hij bij 1 van de 2 afstopdopjes uitvalt weet je dat dat pijpje van de beluchting van de vlotterkamer is....
(been there....)
Succes.

RE: welk type carb?

ik ben bij de garage geweest, en het blijkt dat we elkaar verkeerd begrepen hebben over de telefoon. de motor is nog goed, (hij had het over een compressie van 14, geen idee wat dit betekend :x ) maar de gasschuif van de carb (hiff44 dus) klemt. dus moet er een nieuwe carb (lees; andere carb)of een nieuw deel van de carb op.

het motor nummer is 12HE 124, een metro blok dus.
ik weet al waar de 12 en de H voor staan, alleen de E en de 124 is nog onduidelijk.

Weet iemand wat voor naald ik het beste toe kan passen? dan weet ik zeker dat ik dat ook voor elkaar heb.

Groeten freek

RE: welk type carb?

niemand een idee? :| of loopt het zaakje gewoon als ik er een hiff 38 of 44 op gooi?

RE: welk type carb?

een 1300 metro zal met een hif 44 beter af zijn.
12H E24 komt wel op mijn lijstje voor .. 1989, loodvrij, standaard 9.4 : 1 compressie

wat voor naald ? .. zoek even met het winsu programmatje .. te veel variabelen om zo wat te roepen (voor mij in ieder geval)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

Theo van den Bogaard schreef:
een 1300 metro zal met een hif 44 beter af zijn.
12H E24 komt wel op mijn lijstje voor .. 1989, loodvrij, standaard 9.4 : 1 compressie

wat voor naald ? .. zoek even met het winsu programmatje .. te veel variabelen om zo wat te roepen (voor mij in ieder geval)

HTH,
Theo van den Bogaard



Kan ik die schema's ook online bekijken :)?

zoek zelf ook nog specifiek info over mijn metroblokje...

RE: welk type carb?

uit de Haynes voor de Metro:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/met ... rcodes.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

bedankt voor de info! ik had op het net ook al een lijst gevonden, alleen stond hij er niet bij...

ik zal vanavond even kijken wat winsu zecht, ik zit nu op school, en hier kan ik niets installeren.

maar wat is het verschil tussen de hiff44 en de hiff38? dan bedoel ik qua vermogen en verbuik.

en nog een vraagje (Mischien niet helemaal op zn plaats) maar de garagist had een compressie van 14:1 gemeten, terwijl het lijstje 9,8:1 aangeeft. beinvloed dit het motorblok?

RE: welk type carb?

het verschil tussen de hif 38 en 44 is 6mm doorlaat; de 38 is standaard voor 998 en de 44 voor 1275 Metro's (komt ~overeen met de hs4 (1 1/2") en hs6 (1 3/4"))

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/chart5a-plus.jpg

gemeten compressie is wat anders dan compressie-*verhouding* (ik denk dat er 14bar is gemeten)
(14:1 als verhouding is veel te hoog)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

aah, bedankt voor de uitleg :D op naar een hiff44 dan! en er is inderdaad 14 bar gemeten, ik ging er maar van uit dat dit 14:1 betekende :x

groeten freek

RE: welk type carb?

Het is belangrijk dat je carb "goed" is voor wat de motor nodig heeft. Een grotere carb monteren heeft alleen zin als de motor er ook weg mee weet. Ga je daar overheen, dan heeft het geen zin of worden, door de verminderde stroomsleheid van het mengsel, de prestaties zelfs slechter. Een HIF44 is vrij normaal voor een 1300 en zou ook goed moeten werken tot +/- 100 pk (dat is behoorlijk stevig getuned).

RE: welk type carb?

is het te zegen wat het verbruik ongeveer zal worden? omdat ik op dit moment nog naar school ga is mijn portomonee niet al te goed gevult, en zit ik er over te denken om er een hiff38 op te zetten, zodat het verbruik wat lager is. als de motor hier tenminste goed op loopt.

RE: welk type carb?

Mits je normaal rijdt kan een verbruik varieren van 1 op 10 tot 1 op 16 schat ik../

RE: welk type carb?

een kleinere carb leidt niet automatisch tot minder verbruik !
je zult moeten tunen voor dat verbruik, en dan ben je voor een groot deel afhankelijk van wat voor motor je hebt. Een motor met meer vermogen die je het meest gebruikt op 35% van dat vermogen kan zuiniger rijden dan een motor met minder vermogen die je het meest gebruikt op 80% van dat vermogen ... keuzes keuzes :)" title="Evil" />

(aanrader: lees het grote gele boek van David Vizard eens goed door)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

stan schreef:






Als dit een Hiff44 carb is, wat voor een type heb ik dan op de 1300 motor (ex metro )zitten, want het schroefdopje van de carb-olie is anders.




Heeft een carb eigenlijk ergens een type aanduiding staan?

RE: welk type carb?

Dopjes willen wel eens anders zijn....maakt voor de rest niet uit hoor...
Als je wilt weten of het een hiff 44 is zal je m ff moeten demonteren en het gat op moeten meten...

RE: welk type carb?

Rene schreef:
Dopjes willen wel eens anders zijn....maakt voor de rest niet uit hoor...
Als je wilt weten of het een hiff 44 is zal je m ff moeten demonteren en het gat op moeten meten...



dat gat waar die zuiger in op en neer kan, met die naald, en die moet dan 44 mm of 38 mm zijn?

RE: welk type carb?

[size=75:2re6qyie]Theo van den Bogaard schreef:
@Stan: op je foto's zie ik nog een plaatje aan je carb hangen, als je het nummer wat daarop staat opzoekt op: http://www.burlen.co.uk/burlen-user/def ... vice=parts dan weet je waarschijnlijk waar 'ie van af komt (en dan ben je ook zeker of het een HIF 38 of 44 is.

succes,
Theo van den Bogaard

[/size:2re6qyie]



ja kben trug van lang weggeweest mn modem was stuk.
eum kheb de nummer eens nagekeken en daar kwam ik uit bij Carburetter Specification Number: MAC 10031
Make: Mini Model: 1300
Year: 1992- Engine Size: Carb Type: HIF38
Number of Carbs: 1
en voor de standaardnaald staat er AEM.
Mijne is een AEM en daarmee stottert mn mini dus.
Zou het de moeite zijn om een andere carburateur aante schaffen en wa gaat dat me ong kosten?

groeten

RE: welk type carb?

.. ik zou eerst kijken of je een juiste (edit: ik dacht AEM en AYM te lezen? - gezien de spec van een stage 1 kit zou ik zo geen gok durven wagen met een HIF 38 - bel desnoods eens naar Speedcentre Geldermalsen ? ) naald kunt bemachtigen (op de site van minispares kosten die 8.60 GBP en een hele carb 188,00 GBP) als je een andere carburateur koopt zul je die ook goed moeten afstellen/van een juiste naald voorzien.


(@snarfvz: kijk ook eens of er nog zo'n aluminiumstrookje aan je carb hangt (zo te zien op de foto wel?) en check het nummer daarvan met de url die in de post hierboven staat .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

ja khad me bij de eerste vergist, het is een AEM.
De CO krijg ik ook niet afgesteld , altijd te veel boven de 6,3. En vandaag was mn laatste dag keuring dus...

en hoeveel € is GBP?

RE: welk type carb?

1 gbp = bijna 1,5 euro

(de laatste naald die ik kocht was ~20 euro :x .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: welk type carb?

Bij een 1300 stage1 icm. hs4 of hiff38 word vaak een aab naald gebruikt. Ik heb zelf ook met deze combinatie rond gereden, en het lijkt aardig te kloppen :).

Edit: ik zie net dat ik dit al eerder had gepost in dit topic :x.

RE: welk type carb?

aree terug naar de winkel de eerste naald hale die ik had |:(
Zal voor ergens in de loop van de week zijn...

RE: welk type carb?

jaja, ondertussen rijdt mn mini al lange tijd weer naar behoren.
Was niet mis mee de naald, gewoon ontsteking feller laten zetten.