Na eerst verschillende andere accu's te hebben gehad, die het allemaal vrij snel begaven, heb ik nu ook een Bosch Silver accu en dat is de beste die ik tot nu toe heb gehad.
- Login of registreer om te reageren
Na eerst verschillende andere accu's te hebben gehad, die het allemaal vrij snel begaven, heb ik nu ook een Bosch Silver accu en dat is de beste die ik tot nu toe heb gehad.
Mijn mini rijd al 8 jaar met een 12v 45ah 300a varta accu en doet het nog steeds perfect. heb de mini zelf pas anderhalf jaar maar heb de onderhoudshistorie erbij....
Ingediend door =marco= op za, 16-04-2005 17:11
ik heb een optima 53ah 750a start in de winter prima en deze heeft voordat ik hem kreeg 6 jaar in een electrische rolstoel gezeten.
het voordeel is ook dat de accu onderhoudsvrij is
Starten doet die van mij zoweizo altijd: A+ dus ballast resisted....
@marco: Ik heb ook een Optima Yellowtop. Maar ik denk dat door de prijs ervan hij voor veel personen toch niet echt geschikt is als opvolger voor hun "normale" accu.
En ook ik heb een rolstoel-accu'tje op de kop kunnen tikken, maar zonder garantie. En daar betaal ik nu ook de rekening van... Hij na 4 maanden kapot...(Pool los) Dus 60 euro zo de prullenbak in...
Ik heb in de van en in de MPI een calcium 54 AH batterij van Hoppecke.
Over het algemeen dezelfde eigenschappen als een normale batterij maar houdt de spanning langer vast.
Dat wil zeggen dat de spanning lang hoog blijft en als tie bijna leeg is dan zakt de spanning ook snel in elkaar.
Grootste voordeel dus als je mini niet elke week gestart wordt en meer in de garage staat als op de weg is.
Ingediend door =marco= op za, 16-04-2005 22:52
sorry peter heb geen idee watie kost het was een krijgertje en ben er wel zeer te vreden over vandaar de vermelding
no problemo
Kost nieuw 260 Euro, tegen 40 Euro van een "normale" accu
Peter schreef:
En ook ik heb een rolstoel-accu'tje op de kop kunnen tikken, maar zonder garantie. En daar betaal ik nu ook de rekening van... Hij na 4 maanden kapot...(Pool los) Dus 60 euro zo de prullenbak in...
Het is wel duidelijk dat deze accu zo snel kapot is.
Een rolstoelaccu is een traktie of semi tractiebatterij. Deze batterijen hebben dikkere platen en houden de stroom beter vast.
Nadeel is dat deze batterijen de hoge startstromen van de startmotor niet aan kunnen.
Vandaar de vermelding op de startaccu 53AH 750 AH start.
Als ik de startstroom van de mini meet kom ik ongeveer op 200AH.
Als dan even moet starten gaat de traktie of semitractie stuk.
Deze batterijen hebben normaal alleen de aandrijving van de rolstoel of in geval van een stapelaar een pompmotor aan te sturen.
Ik had in mij andere Mini ook een varta accu net als Kevski Style. Ik kon mijn radio (+versterker en subwoofer) met gemak een uurtje aan laten staan en daarna zonder problemen starten.
minivan schreef:
Het is wel duidelijk dat deze accu zo snel kapot is.
Naar moet ik toch even op inspringen. Deze accu's hebben de eigenschap om én een hoge startstroom aan te kunnen en erg diep ontlaadt te worden.
Vanwege die 2e eigenschap worden ze gebruik in elect. rolstoelen. Niet andersom...
En vanwege de 1e reden worden deze accu's in landbouwvoertuigen en vaartuigen gebruikt als startaccu's.. :)" title="Evil" />
Daarnaast worden deze accu's juist veel gebruikt bij auto audio-installaties waar ook rond de 200 aH aan vermogen wordt gevraagd...
Wat jij wil.
Ik zal ze je graag leveren als het moet tegen een lage prijs.
Ik rijd al jaren op een accu Varta die in een VW-caddy (diesel) zit 63AH! Nooit gezeur en start altijd!
hallee
Helaas Peter,
Het door jou doorgegeven merk kan ik niet leveren omdat ik bij een ander merk accuboer zit.
Trouwens wel goed dat je aangeeft dat de startstroom toch kleiner is als van de gewone loodaccu.
PS Na even te informeren bij de fabriek denk ik dat je het over een vliesaccu hebt en niet over een tractie of semitractie batterij.
@minivan:
Misschien kun je eens pm'en wat je wel kan leveren in dit segment, semi-tractie of gel-accu's (Yellowtop's zijn geen echte gel-accu's maar wel met de zelfde eigenschappen). Dan kan ik eens uitzoeken of daar iets bruikbaars tussenzit
Overigens de 65 aH versie heeft een lagere startstroom dan de 55 aH versie. Maar dus wel wat meer capaciteit dan de 55ah.
P.s. een vliesaccu?? Daar heb ik nog nooit van gehoord, nou wordt het me een beetje dol voor de ogen... Tractie-,semi-tractie-, gel-, vliesaccu...
Peter schreef:
P.s. een vliesaccu?? Daar heb ik nog nooit van gehoord, nou wordt het me een beetje dol voor de ogen... Tractie-,semi-tractie-, gel-, vliesaccu...
We kunnen nog wel even doorgaanals je in het wereldje van batterijen en accu's zit.
Maar denk aan de genoemde Calsium batterij en de Nikkel cadnium die ingezet worden bij noodstroom verzieningen.
Helaas werken wij alleen in het bereik van lood/zuur en kan ik dus niet aan de vliesaccu komen.
Maar ondertussen weet Jolanda nog niet echt wat ze nou moet Het makkelijkste is misschien nog wel om je oude accu mee te nemen naar een automaterialenzaak en daar om advies vragen. Meestal kunnen die je wel vertellen wat voor accu je moet hebben voor je Mini. Uiteindelijk is het belangrijk dat je minimaal dezelfde capaciteit of hoger hebt, ook de startstroom is belangrijk, zoals je uit deze thread opmaakt. En last but not least, moet de accu natuurlijk gewoon in je accubak passen.
Ingediend door mus1000 op ma, 07-08-2006 22:08
[size=75:2s752bvf][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2s752bvf]
hallo,
wat voor type accu moet er in een mini austin? hoeveel Ah moet hij hebben?
vriendelijke groeten
Thomas
Ik zet er altijd eentje in met overcapaciteit te weten 63A van een golf-diesel. Rijd en start altijd.
suc-6-
Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt. Lees het even door.
Ingediend door mus1000 op di, 08-08-2006 12:26
ok, heel erg bedankt!
ik had al even de search gebruikt, maar dit brengt me duidelijheid!
bedankt!
Thomas
[size=75:2hss3eqq][topics samengevoegd - Crispy][/size:2hss3eqq]
Hoi mensen,
Is er een lijstje beschikbaar van welke accu's (op merk en type) er in het bakje van de Mini passen, en dan ook nog met welke capaciteit.
Volgens mij loopt mijn accu richting de "eeuwige jachtvelden" (starten gaat wat moeilijker) en zou graag voor die tijd er een nieuwe in willen hebben die meteen ook een stuk sterker is. Dit i.v.m. de geluidsinstallatie die erin hangt. Zodat ik straks, als het kouder wordt, gewoon met een halve slag mijn motor heb draaien.
Alvast bedankt
Ingediend door Mini Mart op do, 06-09-2007 14:19
Gewoon even je bakje opmeten (lxbxh) en dan weet je de maten. Ik had er een van rond de 44 ampere in zitten en die deed het perfect. Volgens mij 1 slagje zwaarder dan de standaard.
Het formaat van het bakje weet ik. Ik weet dat je iets als 45Ah moet hebben en dat de koudestartstroom 300 moet zijn. Maar vroeg me af of er een lijstje hier ergens te vinden is met "merk en type" waarmee ik zo naar de blauwe winkel kan lopen en zeggen [utreg modus aan]"die mot ik hebbe, jochie"[utreg modus uit]. En dan zegt die blauwe winkel gast dan [utreg modus aan]"daaaas daaaan [bedrag] eurie jochie"[utreg modus uit]
kortom scheelt een hoop gezoek enzo.
Anyway, ik zit zo een beetje naar de Varta accu's te kijken en dan in de categorie 52Ah, maar maakt de koudestartstroom dan nog uit? Als ik naar de Silver Dynamic (artikelnr. 552 401 052 3162) kijk, heeft ie
een koudestartstroom van 520, daar waar volgens mij de standaard accu voor de Mini op 300 zit.
Faiz, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door
De accu is het probleem niet: gewoon een standaard formaat van 12V / 45Ah gebruiken.
Het probleem is wel: de dynamo!
Deze geeft netjes 13,8Volt. Maar als je veel korte ritjes maakt is dit te laag om de accu weer lekker op te laden. De dynamo's van tegenwoordig geven 14,4Volt.
De eigenschappen van de dynamo bepalen in belangrijke mate hoe lang je van je accu kan genieten.
Je hebt ook de mogelijkheid om een zwaardere accu in de mini te leggen. Ik weet dat tot 65Ah mogelijk is. Heb er momenteel zelf 55Ah in liggen, weet ik zeker dat ik niet zomaar stil kom te staan.
Qua kilometers per dag moet ik wel een eind komen. Ik rij er gemiddeld tussen de 90 en 110 km's per werkdag. Dus qua laden van de accu moet het wel goed zitten. Dus eigenlijk kan je gewoon een 55Ah erin hangen. Hoe zit het eigenlijk met de koudestartstroom? Maakt het nog wat uit als dat hoger is dan de 300 die de standaard accu afgeeft? Want als ik kijk naar een Varta Silver Dynamic met 54Ah, geeft die als koudestartstroom 530. Krijg je dan geen overbelasting op je startmotor?? (misschien een onnozele vraag van deze non-technie)
Dan zal ik maar ff niks zeggen. Ik ben 1 van die non-technie mensen. Ik heb de ballen verstand van accu's, maar ik heb er tot nu toe nog geen problemen van ondervonden. Ik weet dat er meerdere zijn die met een zwaardere accu rondrijden en dat die ook geen problemen hebben.
In mn mini ligt een gewone accu, maar voor de ford (die de hele winter in de loods staat) heb ik een Yellow top van optima deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten, ook niet na een hele winter stilstaan. daarvoor moest ik ongeveer iedere 2 jaar een nieuwe accu kopen. omdat ze van het stilstaan in de winter kapot gingen. De optima accu's worden vaak gebruikt door de mensen met zware stereo in de auto. Einde hobby accu voor weinig op marktplaats. heb er zelf 80 euro voor betaald en al 5 jaar plezier van.
groeten eelco
Faiz schreef:
Qua kilometers per dag moet ik wel een eind komen. Ik rij er gemiddeld tussen de 90 en 110 km's per werkdag. Dus qua laden van de accu moet het wel goed zitten. Dus eigenlijk kan je gewoon een 55Ah erin hangen. Hoe zit het eigenlijk met de koudestartstroom? Maakt het nog wat uit als dat hoger is dan de 300 die de standaard accu afgeeft? Want als ik kijk naar een Varta Silver Dynamic met 54Ah, geeft die als koudestartstroom 530. Krijg je dan geen overbelasting op je startmotor?? (misschien een onnozele vraag van deze non-technie)
Dan kan je gewoon een 45Ah gebruiken. Niks aan de hand. Een zwaardere is duurder en is... zwaarder...
Te veel startstroom uit je accu bestaat niet. De startmotor neemt wat ie nodig heeft. Als de startstroom van de accu minder is dan de vraag zal de startmotor minder kracht geven. Ook zal de accu een kortere levenduur hebben.
Eh.. had ik er nog bij moeten zeggen dat er een 4x125Watt versterker in de kofferbak hangt? :)" title="Evil" />
Als ik nu mijn verlichting of radio aan laat staan als de motor niet draait, dan gaat het starten errrrg moeizaam. Altijd spannend als je de volgende ochtend vroeg op je werk wilt zijn :)" title="Evil" />
Aangezien ik er t.z.t.nog wat electronica erbij wil hangen, denk ik dat een iets zwaardere accu misschien wel handiger is.
Laat jij je radio altijd aanstaan als ie voor de deur staat??
Als je dynamo in de tijd dat je motor draait de boel niet bij kan laden heb je niets aan een grotere accu: klein of groot, hij zal toch een keer te leeg worden...
Als ik nu 2 minuten mijn radio aan heb staan als het contact uit is, dan gaat het starten erg moeizaam. Dus een iets sterkere accu zou dan wel makkelijk zijn... En ja ook dat kreng wat in mijn kofferbak ligt kan leeg..... Ervaring met een vergeten ventilatorschakelaar die nog op stand 1 stond, de hele nacht. Op de een of andere manier blijven de ventilator, radio en ruitenwisser aan als ik het contact uit zet. Moet nog even de "aux" stand van het contactslot bekijken.
[size=85:2dtr7g5k][topics samengevoegd - Crispy][/size:2dtr7g5k]
hallo allemaal,
Ik denk dat m'n accu overleden is.
Moet he steeds met een andere auto starten.
dan rijd hij goed, maar na een nachtje slapen kan ik wéér aan de gang met startkabels.
Het is een 12V 55AH
Mijn motor is een 1300 A-blok en een betere nieuwe dynamo dan standaard.
Mini is bj 1990
Nu mijn vraag:
Welke accu moet erin? is die 55ah goed?
Waar kan ik een goede accu kopen en WAT is een goede accu??
graag jullie mening
gr,
Eric
krijgt je Mini ondanks nieuwe dynamo genoeg laadstroom? Meten is weten
Of je accu dood is kun je bij een garage laten uitlezen/meten.
Groetjes,
Maurice
Hallo Eric,
Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.
Er zijn al heel wat onderwerpen behandeld op het forum en we proberen de informatie bijelkaar te houden, dus misschien kun je een volgende keer eerst even de zoekfunctie proberen voor je een nieuw topic opent? Als je een topic over je onderwerp gevonden hebt maar het is nog niet helemaal duidelijk kun je een aanvullende post plaatsen.
Waar je een goede accu kunt kopen, dat kan niemand zeggen. Er zijn voldoende automaterialenzaken waar je accu's kunt halen. 55Ah is best zwaar voor een mini. Als hij die in 1 nacht leeg trekt, dan is er ergens iets goed mis. Een normale accu voor de mini is volgens mij 35Ah.
heb de accu door laten meten en deze was echt op.
Heb nu een nieuwe gekocht met dezelfde waarden....en helem aal top...
kostte incl. btw 73 euri bij [een automaterialenzaak].
Hallo,
Ik heb een Wolseley Hornet Mk II van 1966, wie weet welke accu daar het beste in kan?
Wat voor soort auto accu's heb je nu allemaal?
Wat zijn de voor en nadelen van elk soort?
Weten we zeker dat de standaard accu (van alle type mini's?) 35Ah max 45Ah heeft?
Welke accu is het best voor de frequent mini gebruiker (woon werk e.d.) i.t.t. mini als leuke auto voor erbij (en dan vaak in de winter stilstaande / in garage)?
Alle accu's zijn gewoon 12 volt, wat verschilt is het aantal AH, standaard zit er in een Mini 44 AH en dat is voldoende. Een zwaardere accu (meer AH), kan een bepaalde stroom voor langere tijd leveren. Heb je dus veel accessoires in de Mini, dan zou je er voor kunnen kiezen een zwaardere accu te monteren eventueel met een zwaardere dynamo. De grootste accu die in de standaard accubak past is 60 AH (toevallig vandaag geprobeerd).
Dennis
Even een correctie Dennis. De zwaarste is 65Ah. Is alleen niet makkelijk te krijgen. Heb ik bij mijn leverancier namelijk al eens nagevraagd.
65 AH kan dus ook, bij mij paste die 60 AH net, maar het kan dus zo zijn dat er ook een 65 AH is met dezelfde buitenafmetingen.
Dennis
Gevoelsmatig zou ik met mijn 1300 toch niet boven een capaciteit van 55 Ah gaan. Ik ving trouwens vandaag op dat als je een te grote accu capaciteit hebt, het kan zijn (je hebt immers nog steeds dezelfde outillage onder de motorkap) deze dan helemaal niet goed vol oplaadt.
Heeft iemand goede ervaringen met verschillende soorten accu's? Ik heb het dan niet persé over merk maar juist de techniek van de accu zelf ("wat zit er in de doos")?
Zo, ik heb me een geluk bij een ongeluk. ik heb mijn accu bij een garagebedrijf laten doormeten na deze te hebben opgeladen. Helemaal dood! Dus moest ik aan een nieuwe. Verder bleek ik dus een accu te hebben die krap meer dan 30 Ah leverde; lekker dan! (wisten we dat ook weer )
Top!
Bleek bij de firma ATU (je weet wel, de van oorsprong Duitse concurrent van bijvoorbeeld de keten "Q.F.") heden alle Varta accu's met 30% korting te zijn (ik weet niet of dat overal zo is en hoe lang dat zo is). Meteen maar een blue dynamic met 45Ah gehaald (zoals MPI's ook fabriek af volgens de specs ook 45Ah hebben).
Ik houd 'm lekker buiten de mini, aan de druppelaar, totdat ik er weer mee de weg opga!
RE: Welke accu
Ingediend door jolanda op za, 16-04-2005 13:54
Hallo
Ik moet waarschijnlijk een nieuwe accu, want de laatste tijd is erg snel mijn accu leeg als ik ook maar ff me licht aan laat staan,(ook met starten trek ik hem snel leeg).
Nu staat er een accu in "Bosch Silver 12v 45ah 300a", nu is mijn vraag of dit type de juiste accu is voor mijn mini 1000e, of dat ie beter start/loopt op een ander type.
Wie kan me daarin adviseren.
Groetjes Jolanda