Bougies zijn ingedeeld in temperaturen. Even de verschillende 'meerdere polen' versies buiten beschouwing gelaten. Het gaat erom hoe snel een bougie z'n warmte kwijt kan aan de kop. Een opgevoerde auto rijdt met koudere bougies, omdat de verbranding al meer warmte genereerd dan standaard en de bougie dus meer warmte kwijt moet aan de kop.
Mijn gewone 1275 reed goed met BP5ES, mijn opgevoerde reed met BP6ES, mijn 1380 met BP7ES. Als je mengsel goed is (volgens een lambda-sonde in de uitlaat en je onstekingstiming staat goed)kan je aan de kleur van de bougie zien of je de goede hebt (de bekende koffie met een beetje melk kleur).
Ik zweer zelf bij NGK, heb slechte ervaringen met Bosch en Champion. Maar ik ken ook mensen met ervaringen precies andersom!
Ik zou in een 1000 stage 1 een setje BP6ES proberen, zal er niet veel naast zitten.
Succes,
Hugo
- Login of registreer om te reageren
RE: welke bougie voor welke motor? (warm en koud)
Ingediend door taekeb op wo, 18-06-2003 15:29
verschilt de "juiste" bougie ook per type ontsteking? per motorinhoud? per type rijder? per soort overbrenging(hoge of lage toeren)?
ik denk het wel.
welke NGK bougies rijdt men hier mee in een 1000tje? en met de montage stage 1 kit? en met een electronische ontsteking?
weleens van bpR6es en dan in het blauw gehoord?
groeten taeke