Cilinderkopbouten moet je volgens het engelse forum niet vervangen als ze nog in goede staat zijn.
Over de vliegwielbouten had ik nog niets gehoord :p
grtz
- Login of registreer om te reageren
Cilinderkopbouten moet je volgens het engelse forum niet vervangen als ze nog in goede staat zijn.
Over de vliegwielbouten had ik nog niets gehoord :p
grtz
De draadeinden zijn me eigelijk de minste zorg, dat hoeft niet dodelijk af te lopen . Ik maak me meer zorgen om de delen in het blok waar je niet meer bij kan. Geen idee of het verstandig is ze sowieso maar te vervangen - nieuwe hoeven niet perse beter te zijn. En om nu alles maar even ARP te maken .. die kosten bakken met klauwen met geld.
Er zijn geen bouten die persé vervangen hoeven te worden. Gewoon zorgen dat ze allemaal in nette staat zijn en daarna goed vastzetten, waar nodig met het juiste aanhaalmoment.
Dennis
Dan zal ik ze gewoon eens goed controleren en netjes met van dat installatievet op moment monteren. Aangezien het niets extreems qua blok wordt zullen er wel geen problemen zijn.
Dank je.
Hoi, de bouten ,moeren,en draadeinden moet je niet speciaal met installatievet aandraaien. ik gebruikeen heel klein beetje kopervet,maar bij de drijfstangen en andere onderdelen in de motor alleen motorolie als smering.
Het gebruik van erg afwijkend vet end kan het koppel waarmee je moet aandraaien veranderen. bv de cilinderkop met 60 nm zonder of met olie kan al 10 nm verschil maken. Voor degene die gaan discuseren,ik heb bij atlas copco een jaar lang momentsleutels en ander koppel toestellen afgesteld.
Hoi,
dus bij schroefdelen in het blok wel even smeren, maar dan met gewone motorolie? Of is het beter maar helemaal niet te smeren op het schroefdraad omdat het nogal een verschil voor je aanhaalmoment kan geven?
Hoi, denk aan de fabriek en wat het zou kosten.
Het was het goedkoopst om zeg een potje olie naast je te hebben en de draad erin te doppen. Ze gingen echt geen ultra dure methoden bedenken,het blijven engelsen.
Met olie heb je genoeg smering maar weinig invloed op de wrijving.Het vreten van de draad wordt voorkomen. Met speciale vetten heb je minder wrijving en dan kan je een draad overbelasten terwijl je wel het juiste moment hebt gebruikt.
Ik ben het eens met Flying. Werk volgens de instructie boekjes / manuals en ga geen moderne smeermiddelen gebruiken. Een goede momentsleutel is noodzakelijk, en zeker ook voor de kleine bouten.
Ah ok, dan houden we het bij gewone olie. Ik dacht aan het assemblagevet vanwege wat ARP bijlevert, maar die hebben dan ook hogere treksterkten. Uiteraard alles netjes op moment aandraaien, zowel groot als klein.
Bedankt!
En voor wie nog wat extra wil lezen over veranderingen in aanhaalmomenten door smeermiddelen hier nog een interressante link.
RE: Welke bouten motorblok vervangen
Ingediend door Dr.Who op ma, 09-12-2013 15:32
Hoi,
Ik vroeg me af of er (belangrijke) bouten van het motorblok zijn die altijd vervangen moeten worden, 'k heb namelijk geen vermeldingen in de Haynes gevonden. Ik weet dat de vliegwielbout altijd vervangen moet worden (vanwege de vaste borgplaat lijkt me), maar zijn er uit de verzameling drijfstangbouten/-moeren, krukaslagerkapbouten, cilinderkopdraadeind/-moeren zaken die vervangen moeten worden (of andere) ongeacht hun staat?
Het betreffende blok is een van origine 1275 A+ (zou goede kwaliteit drijfstangbouten hebben) met max. 80~85PK begroot en onder de 7000 TPM te houden.