welke hoofdremcilinder schijfremmen?

default

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

yipz,

ik zit nu met deze hoofdremcilinder,


maar ben van plan schijfjes te steken(vooraan)
is dit mogelijk met deze remcilinder? of moet er dan ook een ombouw naar rembekrachtiger komen?

mvg
toom

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

je kan deze gewoon blijven gebruiken als je over gaat van trommels naar schijven.. Er is altijd de mogeljkheid om over te gaan naar een bekrachtiger, maar dan moet je ook een andere pedalenbox (met stang onder dash door

Jaapio

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Mocht je toch over willen stappen naar een bekrachtiger dan heb ik wel interesse in je HRC maar je kan hem in principe nog gewoon gebruiken.

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Degene die op je plaatje staat is er 1 voor een diagonaal gescheiden systeem. Te herkennen aan verschillende aansluitingen. (bovenste leiding is anders dan de onderste). Hier zit normaal een geel bandje om heen.

Je hebt ook een ouder systeem, daar zit een groen bandje om heen, dat is een voor/achter gescheiden systeem.

Het diagonale systeem is in dezelfde periode geintroduceerd als schijfremmen. Volgens sommige mensen is het niet goed een HRC met groen bandje te gebruiken voor schijven er zit ook een andere diameter zuiger in.

In de praktijk zal het wel niet zo heel veel uitmaken. Wat belangrijk is dat je achterwielen nooit eerder mogen blokkeren dan je voorwielen. Zolang dat niet gebeurd maakt het verder weinig uit.

default

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

merci voor de intressante antwoorden, voorlopig zal het de ze worden, later misschien rembekrachtiger...

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Hallo,

Heb nu mijn 1275 metroblok er in liggen, maar nu krijg ik mijn rembekrachtiger niet meer op zijn plaats.
Nu ben ik van plan om mijn rembekrachtiger er uit te gooien en een hoofdremcilinder er in te doen.
Ik heb voor schijfremmen en 10 inch wielen.
Heb nu ook nog een hoofdremcilinder gevonden maar deze heeft geen geel en ook geen groen bandje maar een zwart bandje, kan ik deze ook gebruiken en hoe sluit ik deze dan aan op mijn remdrukverdeler ?

Gr. Marcel

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

zwart bandje of geen, whatever... kan je zien of het bovenste deel smaller is dan het onderste deel? Dus zoals op het plaatje eerder in dit draadje, gepost door Toom.

Ik deel overigens niet de mening van Henkmarius (2008!) dat dit eentje is voor diagonaal gescheiden systemen. Vanwege de getrapte cilinder dus. De onderste zuiger is groter dan de bovenste. Best grappig als dat diagonaal is aangesloten.

Mijn idee: een mini heeft, ook met schijfremmen, niet echt een bekrachtiger nodig. Meeste mini rijders waarderen het karretje om zijn directe eigenschappen. Dus dan liefst niets geassisteerd lijkt mij. 10 inch met schijven is meestal een optie waarvoor performance lovers kiezen.
Zet er een getrapte hoofdremcilinder op waardoor de top met kleinere zuiger een grotere kracht kan opwekken. Deze aansluiten op de voorste wielen. Ouwerwets zou je denken, maar voor performance nog steeds gemeengoed. Want: onderste systeem gebruiken voor de trommeltjes achter met liefst een instelbare drukbegrenzer ertussen. Deze zijn voor een paar tientjes te vinden. Erg prettig als je flink aan het banjeren bent en het bijvoorbeeld wat vochtiger op de weg is. Dan draai je simpelweg druk naar achter een beetje omlaag om zo blokkeren van de kont te voorkomen. Immers: de kont van de auto bepaalt de koers van de auto!

Ook raadzaam om nergens rubber slangen te hebben maar "staalflex" / Aeroquip / Goodridge spul. Die zetten niet uit door remdruk waardoor je pedaal goed aanspreekt en je de algemene remdruk goed kan doseren.

Al met al misschien een beetje investeren, maar beknibbel gewoon niet op een goed werkend remsysteem. Auto moet stilstaan wanneer jij dat wilt.

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Oke :?

Hier snap ik de helft niet van.
Ik heb deze HRC




Kan ik deze aansluiten op mijn remdrukverdeler die normaal onder de rembekrachtiger zit ?

Gr. Marcel

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

dertien schreef:
Hallo,

Heb nu mijn 1275 metroblok er in liggen, maar nu krijg ik mijn rembekrachtiger niet meer op zijn plaats.
Nu ben ik van plan om mijn rembekrachtiger er uit te gooien en een hoofdremcilinder er in te doen.
Ik heb voor schijfremmen en 10 inch wielen.
Heb nu ook nog een hoofdremcilinder gevonden maar deze heeft geen geel en ook geen groen bandje maar een zwart bandje, kan ik deze ook gebruiken en hoe sluit ik deze dan aan op mijn remdrukverdeler ?

Gr. Marcel




Met een rembekrachtiger [laatste types,1988 tot 2000] heb je een andere carter ontluchter nodig op een 1300 motertje.
De rechtop staande van de metro is te lang en zit dan in de weg voor je bekrachtiger.
Je moet er een hebben die makkelijk gezegd onder 45 graden staat..
spi of mpi hebben die er standaard opzitten.

Heb je een ouderwetse rembekrachtiger..gaat dit verhaal niet op.

Nieuwe ontluchter kost het minste..[in verhouding met andere hoofd cilinder..]
En kun je bekrachtiger gewoon gebruiken.

ja ik rij mini's op 10" met en zonder bekrachtiger..
En voor allebei is wat te zeggen..is puur persoonlijk wat je wil en gewend bent..

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

ja kun je erop aansluiten..

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Oke dat snap ik wel. :9

Weet iemand dan ook welke op welke ?
Dus de bovenste aansluiting van de hrc op de .... van de remdrukverdeler.

Marcel

RE: welke hoofdremcilinder schijfremmen?

Aha-Erlebniss hier: die HRC had ik ooit ook erop zitten. Worden niet meer gemaakt, revisiesetjes ook eigenlijk niet meer te vinden. Kan 1 op 1 uitgewisseld worden met gele band HRC.

Anyway: bovenste leiding (voorremmen) zou moeten aansluiten op de ingang linksboven van de verdeler. de onderste leiding (achterremmen) op de rechter aansluiting. Maar merk je dat al niet uit de lengte van je leidingen?
Op onderstaande plaatje hopelijk wat opheldering. (let niet op rood gekleurd deel, dat had ik gedaan omdat ik ernaar zocht)