welke olie voor een 1000cc en hoeveel??

RE: welke olie voor een 1000cc en hoeveel??

Hallo,

ben ik het moment flink bezig met de mini! maar wil em ook effe opfrissen!
heb al nieuwe bougies enzovoorts maar heb een vraag over de olie!

welke olie is het best want zit te denken aan syntetische olie.. (is wel duurder maar wel goed) of het best een andere??.. en hoeveel liter olie gaat er in een 1000tje? (uit '85)

en is het moeilijk om de V-snaar te vervangen?

Groet, Dennis!!

Castrol minerale olie, 20W50... Gaat precies 1 vat in, 4.5 liter dacht ik.
Vergeet niet je oliefilter te vervangen en de koperen ring bij je aftapplug.

V-snaar vervangen is heel simpel. Knip je oude door, draai de dynamospanner losser en leg de nieuwe snaar om de poules. Je kunt het beste je radiateursteun bovenaan los maken zodat 'ie makkelijker langs de fan gaat. Daarna goed strak zetten en de dynamo weer vastzetten. Je zou de v-snaar ongeveer een kwartslag moeten kunnen draaien.

En als je toch bezig bent ook gelijk de ontsteking even oplappen en smeernippels volspuiten, dan heb je een mooie zomerbeurt denk ik zo ;)

hallo.

Dit word makkelijke dan!
olie filter en alles heb ik liggen. heb ook contact puntjes maar daar snap ik dan niks van!

maar heb alles liggen ervoor! moet hem eerst verder opknappen dus word een najaars beurtje!

iniedergeval bedankt!

ps. is de syntetische olie niet goed voor de mini?

groet, dennis

Nee synthetische olie moet je vermijden.. staat op het forum wel geschreven waarom. Even zoekmachine gebruiken :)

nee want de tandwielen in de versnellingsbak kunnen daar niet zo goed tegen. Er gaat trouwens rond de 5 tot 5,5 liter in. Vergeet ook niet om je oliefilter ook vol te gieten met olie. suc6 :)

dat doe ik nooit met oliefilter vol gooien?
werk wel eens mee in de garage...'

maar als t beter is doe ik t natuurlijk!

niet met je oliefilter vol gooien :P
Maar voordat je het oliefilter op je blok draaid, giet het oliefilter dan vol met olie. Gaat bijna een halve liter in ofzo.

hahahah

zie t nu ook! bedoelde ook me olie filter vol doen! hahaha

ga t doen bedankt!

_mini_cooper_ schreef:
nee want de tandwielen in de versnellingsbak kunnen daar niet zo goed tegen. Er gaat trouwens rond de 5 tot 5,5 liter in. Vergeet ook niet om je oliefilter ook vol te gieten met olie. suc6 :)

Ik geloof dat het iets anders was. Door het feit dat de versnellingsbak de olie deelt met het blok bij de mini, slaat deze de structuur kapot en verliest zo zijn smerende werking.

Over beide onderwerpen staat al veel op het forum, zelfs gelinkt vanuit de FAQ Standaard Techniek:
Olie: viewtopic.php?p=106260#106260
V-snaar: viewtopic.php?p=45548#45548

Lees het eens door en stel een aanvullende vraag als eea nog niet duidelijk is.

Dit topic zet ik op slot