het plaatje is een beetje klein om het goed te zien.. maar hoort daar niet zo'n "sport coil" zo'n goud ding...
sorry ben nog een beetje een leek..
- Login of registreer om te reageren
het plaatje is een beetje klein om het goed te zien.. maar hoort daar niet zo'n "sport coil" zo'n goud ding...
sorry ben nog een beetje een leek..
Wat jij bedoeld is het blauwe ding op de foto (erboven). Ik zat te denken aan startmotor??
Het zit aan het koppelingshuis vast.
Het zou niet persee een gouden sportcoil hoeven zijn. De coil is de bobine, en die is meestal zwart. Ook in dit geval, want hij zit iets boven het groene cirkeltje
In het cirkeltje hoort de startmotor (laten we daarom verder maar ophouden over bobines, daar zijn al genoeg topics over ) Als ik het goed heb zijn er twee verschillende systemen, die samenhangen met het type koppeling (Verto en non-Verto; hangt samen om dat daar weer het type vliegwiel van afhankelijk is, waar de starterkrans op zit waarop de startmotor aangrijpt - correct me if I'm wrong, misschien leg ik nu ook wel teveel verbanden). Ik geloof niet dat dat persee samenhangt met de motorinhoud, dus het zou over te zetten moeten zijn. Maar goed, er zijn anderen die je dat veel beter kunnen vertellen.
Hohum... Zie ook dit topic, daar komt zeer binnenkort je antwoord langs denk ik
Nee jij bent de helf van je onderdelen verloren, vandaar dat daar nu even niets zit !!! hihi, just kidding !!!
Als dat in je koppelinghuis gaat zal het waarschijnlijk je startmotor zijn.
Maar een grotere foto zal geen extra luxe zijn
En het is niet je bobine , die zit hoger.
Die zit aan je linker tabeind van het blok geschroeft
Das wel met een heel klein cameraatje gemaakt.
Maar mis je daar een onderdeel .????
ik sluit me aan bij de startmotor...
wat kunnen we trouwens winnen hiermee??
Ingediend door Mini Martin op do, 15-07-2004 17:21
Het is de startmotor :)" title="Evil" />
Eelke schreef:
Als ik het goed heb zijn er twee verschillende systemen, die samenhangen met het type koppeling (Verto en non-Verto; hangt samen om dat daar weer het type vliegwiel van afhankelijk is, waar de starterkrans op zit waarop de startmotor aangrijpt - correct me if I'm wrong, misschien leg ik nu ook wel teveel verbanden).
Nee en ja Grootendeels klopt dit inderdaad. Alleen zijn de verto koppelingen/vliegwielen zowel met een starterkrans geleverd voor een oud type startmotor als voor een nieuw type. Dus helemaal samenhangen met Verto of Non-verto doet het niet. Ik geloof dat het nieuwe type startmotor er om en nabij '89/90 op is gekomen. Non-verto is standaard alleen met het oude type geleverd wat niet wegneemt dat je altijd exemplaren tegen kunt komen waarbij dit niet opgaat. Je kunt nieuwe Non-verto vliegwielen kopen met een passende starterkrans voor een nieuw type startmotor.
Als je startmotor van je 1000 past op de starterkrans van de 1300 kun je deze zonder problemen gewoon overzetten.
Richard-T schreef:
Ik geloof dat het nieuwe type startmotor er om en nabij '89/90 op is gekomen.
Dat was in '86. Dus van '82-'86 het oude type startmotor met een Verto-koppeling, van '86 tot het eind van de produktie het nieuwe type startmotor met Verto-koppeling. Let op als je koppelingsdelen gaat uitwisselen: er zijn verschillende koppelingsplaten voor Verto (van '82-'90 is er één type, na '90 is er verschil tussen die voor 1000 en 1300). Ik vermoed dat het verschil (o.a.) in de buitendiameter zit.
packed as hell schreef:
Das wel met een heel klein cameraatje gemaakt.
Gokje; gemaakt met de camera van een mobieltje. Zo te zien een Nokia 3650 of zoiets.
Hoe het precies zit; weet ik niet.
Maar ergens in een handboek gezien, dat een 1000cc motor minder tanden op de krans van de startmoter heeft zitten, dan die van een 1300cc.
Ik meen dat een 1000cc er 10 heeft en een 1300cc 11 tanden.
Misschien heb je er iets aan...
Gr. de Meester
Dank jullie wel voor de reacties en het was inderdaad de startmotor!!
Meester schreef:
Hoe het precies zit; weet ik niet.
Maar ergens in een handboek gezien, dat een 1000cc motor minder tanden op de krans van de startmoter heeft zitten, dan die van een 1300cc.
Ik meen dat een 1000cc er 10 heeft en een 1300cc 11 tanden.
Misschien heb je er iets aan...
Heeft niets te maken met 1000 of 1300. Gaat om de koppeling: non-verto of verto.
bij beide hoort een ander vliegwiel (verschil in aantal tanden) met apart startmotor.
Erik
... zie ook het topic op de eerste pagina aangehaald, daar is helemaal uit de doeken gedaan hoe het zit. We zijn eruit wat voor onderdeel er op de aangegeven plaats hoort, dus ik denk dat we het daarbij kunnen laten.
Het is een Nonverto , zie je al direct aan de lange toeter waar de bedix in zit.
Is dit nou de hoofdprijs ??
M'n rekeningnummer is : gewonnen.
Howdoewar , ja een brabo , Jeroen2
Ik dacht dat het beNdix was (typefoutje?). Dat is het deel dat uit de startmotor schiet en in de starterkrans grijpt.
als het het tandwiel (nr 3) is
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p30.jpg
wordt dat gewoon "pinion" genoemd.
Bendix was (is?) een fabrikant van (o.a.) startrelais
(nr 6) zou dus bendix genoemd kunnen worden ...
.. en de werking van de 'inertia' starter is ook anders ..
@jeroen2 - de lange toeter heeft te maken met het type startmotor - maar dat is geen garantie voor verto - non-verto; zoals CMC al eerder aangaf !!
FWIW,
Theo van den Bogaard
Nou, zou zomaar kunnen. Maar ik moet me toch sterk vergissen als het niet onderdeel 3 is, dat de mensen die ik wel eens iets bendix hoor noemen bedoelen. Misschien maakte het bedrijf Bendix vroeger ook dat soort dingen, en is dat blijven hangen? Zo zijn er wel meer merknamen die verbasteren tot de benoeming van een bepaald product van dat merk.
Ik heb pasgeleden twee startmotoren van een Peugeot gehad, waar op het rondsel of de geleiding ervan 'Bendix' ingestanst stond. Van een merk is het inderdaad een universeelnaam voor het rondsel geworden.
Ik hoor ook veel mensen 'Mini Cooper' tegen elke Mini zeggen ..
(Op mijn Harley zat een Bendix - en dat was toch echt het relais - dat dus d.m.v. een elektromagneet het tandwieltje op de startmotoras in de tandenkrans op het vliegwiel (in geval van de harley - koppelingstrommel) trekt)
Op de inertia-starter zit dus strikt genomen geen bendix - het werkt door inertie - niet door een elektromagneet ...
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door lou op do, 22-07-2004 16:16
Wie maakt het ervan jullie zelf, een bendix is geen startmotor, zoals een startmotor geen bendix is.
Zo is een delco geen ontsteking maar de merknaam van de verdelerkap.
Ingediend door Mini Martin op do, 22-07-2004 16:21
Theo van den Bogaard schreef:
(Op mijn Harley zat een Bendix - en dat was toch echt het relais - dat dus d.m.v. een elektromagneet het tandwieltje op de startmotoras in de tandenkrans op het vliegwiel (in geval van de harley - koppelingstrommel) trekt)
Klopt, zat ook op mijn Harley.
Heb het ook bij de beschrijving van een zij-lader (heftruck met laadbak) gelezen. Hier het zelfde verhaal.
grtzz Martin
Dus we noemen een Bahco geen bahco meer vanaf vandaag , maar verstelbare moersleutel !!
In belgie is het dus niet meer 'den engelsman', en in Frankrijk niet meer 'cle amulet'.
Geintje war , Jeroen2
RE: Welke onderdeel hoort hier?
Ingediend door Sebastian op do, 15-07-2004 08:52
Graag zou ik willen weten welk onderdeel in het groen cirkel hoort.
Is dit een onderdeel dat over te zetten is van een 1000 naar een 1300?