Welke radiatordop

RE: Welke radiatordop

1992 Mini met 1275 engine/HIF38 carb. en 3 core radiator met expansivat en temperatuurswitch voor auxilery fan.
Huidige radiatordop is type G1050 met LSB15 als markering op de dop

Meeste suppliers (oa Minispares) bevelen voor mijn specificatie aan de dop GR207 16PSI/110KPA.
Waar andere supliers (Rimmerbros) de LBS15 voorschrijft.

Welke is nu de juiste dop voor mijn spec.
Note, het expansievat is leeg en er is nooit koelvloeistof vanuit de radiateur naar dit vat gegaan, ook niet onder warme omstandigheden wanneer de aux. fan inkomt.(lijkt erop dat de dop pas opent bij hogere drukwaarden)
Heb reeds een nieuwe radiatordop gemonteerd en hetzelfde resultaat.
Is er geen risico dat we lekages (waterpomp, etc.) krijgen door te hoge waterdruk?

Wie schijnt hier wat licht op...

Peter

RE: Welke radiatordop

Is er niemand onder onze Mini-lovers die hier iets meer over kan zeggen, neem aan dat er meerdere zijn met een vergelijkbare configuratie en even kunnen melden wat voor een radiateur dop daar op zit.

Alvast bedankt,

Peter

RE: Welke radiatordop

ik denk dat er niet veel carb-mini's van die leeftijd met een expansievat rondrijden (in nederland) ..

Ik zou het antwoord zo niet weten in ieder geval.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Welke radiatordop

Theo, is mijn spec dan zo speciaal, ik dacht dat rond de 90ticher jaren de configuratie 1275 met Hif carb. een 3 core radiator plus expansievat onder het linker spatbord en een electr. aux cooling fan (gestuurd door de sonde in de radiator)veel geproduceerd is, zeker hier in France zie ik deze erg veel...

Is de te hoge druk in het cooling systeem (door een verkeerde radiatordop) geen bedreiging voor andere cooling elementen, zoals waterpomp, slangen e.d. ?

Kun jij niet aangeven middels jouw kennis en bibliotheek, wat voor mijn spec de juiste radiator cap druk waarden moet zijn?

Groeten,

Peter

RE: Welke radiatordop

Hi Peter,

Mijn vorige mini, een 91'er 1275 met HIFF44 had af fabriek een "expansievat" en auxilary fan op het binnenscherm. Deze fan werd gestuurd door een sensor gemonteerd in het extra vulblok bij de thermostaat assembly.
Heb maar een keer koelvloeistof in het vat gehad, dat kwam omdat iemand de radiator had bijgevuld tot de rand :x ipv top van het draadbeugeltje wat te zien was in de radiateur.
Deze dop had een dubbele rubber dichting , ik ben hem namelijk een keer per ongeluk gesloopt. Was vloeistof aan het bijvullen, dop valt op de grond en stap er ook nog eens op. Weg rubber dichting. Dus toen een nieuwe besteld en toen was die van mij niet meer leverbaar en is er een GRC207 op gekomen wel beide 15psi.
Volgens mij kun je dan dus gewoon met jouw setup de GRC207 plaatsen.

Schijnt dat het vaatje er puur zat om geen vloeistof op straat achter te laten. De constructie laat namelijk niet toe dat die vloeistof ook mogelijkheid heeft terug te stromen.

Heb nu weer gewoon een 1275 mini zonder al die extra fans en vaatjes. Gewoon een slang naar het wegdek als ie wat moet lozen O:) . En als ie te warm word moet er meer gas op de plank voor extra rijwind :P

Groeten,

Johan

RE: Welke radiatordop

Volgens [Engelse Mini shop] inderdaad de GRC207.
Mijn 93er was Spi, zonder expansievaatje, volgens mij is de carb versie in Nederland in dat jaar al niet meer geleverd.

HTH,
Theo van den Bogaard