Welke type zuiger

RE: Welke type zuiger

Nadat het probleem van de ontsteking was op gelost en 50 km rijden doet zich het volgende probleem voor.
De motor begint veel lawaai te maken dus weer terug de garage in.
De eerste gedachte was een defecte klep maar nadat de kop eraf was bleek dit niet te zijn. De vierde zuiger had wel een afdruk van de kop terwijl dit bij de andere niet te zien is.
Door een zuignap op de zuiger te zetten blijkt dat er ruimte in zit ik kan de zuiger ongeveer 1mm op en neer bewegen.
Dus waarschijnlijk een defect krukas lager.
Nu toch alles uitelkaar moet wil ik ook gelijk de zuigerveren vervangen.
Op het blok staat een A ingeslagen en dit zegt mij iets over een eerdere reparatie (herkomst blok onbekend).
Op de zuiger staat het nummer 21964 68.
zie ook de foto.



Wie kan mij hiermeer over vertellen.

Groet

Leon

RE: Welke type zuiger

Weet niet of je er wat aan hebt, maar heb je het motornummer al opgezocht?
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=469
Misschien kan je op een van die sites ook wat meer vinden over welke zuigers er in zouden horen te zitten?

RE: Welke type zuiger

Waarom wil je de zuigers gaan vervangen? Kan je niet gewoon alleen de lagerschalen vervangen? Of wil je specifiek weten wat voor zuigers erin horen te zitten?

RE: Welke type zuiger

Als ik het goed zie, gaat het om een 1000tje. Die zuigers zien er echter een beetje 'vreemd' uit wat mij betreft omdat je de vorm van de verbrandingskamer er in terugziet.

Het is even de vraag wat voor een type drijfstangen je hebt (floating of press fit gudgeon pin). Afhankelijk daarvan kun je dan bepalen welke zuigers je het best kunt nemen. Het type drijfstangen dat erin zou moeten zitten kun je afleiden via het motor nummer. Als het om het allerlaatste type (press fit) gaat (vanaf ongeveer 1989), dan zou ikzelf zuigers 22463 nemen. Dat zijn hoog compressie vlakke zuigers. Natuurlijk moet wel ook de rest van het blok en de kop in orde zijn, anders kun je misschien beter ergens een goedkoop 1000tje zoeken met niet al te veel km's.

default

RE: Welke type zuiger

stefan_ schreef:
Waarom wil je de zuigers gaan vervangen?



## wanneer 1 zuiger 'meer omhoog komt' dan de andere drie, zie ik de problemen meer in versleten big-end lagerschalen van de drijfstang van die zuiger en/of in de zuigerpen dan in de krukaslagers.
maar: zuiver IMHO.

RE: Welke type zuiger

Zo te horen is er dus wel meer aan de hand. Je zou je ook moeten afvragen waarom de zuigers tegen de kleppen hebben kunnen komen. Naar mijn idee is hier iets serieus niet in orde. Uitelkaar nemen is dus sowieso een goed idee, maar als er te veel 'kapot' is, dan is het te overwegen om een ander blokje te zoeken wanneer de kosten beperkt moeten blijven.

default

RE: Welke type zuiger

Mini4Ever schreef:
Zo te horen is er dus wel meer aan de hand. Je zou je ook moeten afvragen waarom de zuigers tegen de kleppen hebben kunnen komen.



## hij zegt dat 1 zuiger met de kop in aanraking is gekomen. over contact met de kleppen zie ik even niks staan (maar dat kan aan mij liggen). (ik onderscheid wel tussen 'kleppen' en 'kop')
ik ben eerlijk gezegd benieuwd wat de vondsten zijn en hoop dat er nog wat over gemeld gaat worden.

RE: Welke type zuiger

metrodriver schreef:
Mini4Ever":3g3thznd]Zo te horen is er dus wel meer aan de hand. Je zou je ook moeten afvragen waarom de zuigers tegen de kleppen hebben kunnen komen.



## hij zegt dat 1 zuiger met de kop in aanraking is gekomen. over contact met de kleppen zie ik even niks staan (maar dat kan aan mij liggen).[/quote:3g3thznd]

Je hebt helemaal gelijk! Maar ik zag op de foto een soort 'afdruk' van een klep in de zuiger, vandaar...

default

RE: Welke type zuiger

Mini4Ever schreef:
Maar ik zag op de foto een soort 'afdruk' van een klep in de zuiger, vandaar...



## ik heb die 'afdruk' inmiddels ook gezien, of gedacht te zien -de foto is wat onduidelijk denk ik-.
als een klep zo (onzacht) met de zuiger in aanraking komt moet er eigenlijk aan de betreffende klep ook wel wat te zien zijn, b.v. dat de schotel scheef t.o.v. de klepsteel zit (geknikt).
eigenlijk zou ik zelf even moeten gaan kijken ;)

weet trouwens niet of de zuigers niet af-fabriek uitsparingen voor de kleppen hebben (maar dan zouden ze alle 4 hetzelfde moeten laten zien).

RE: Welke type zuiger

metrodriver schreef:
weet trouwens niet of de zuigers niet af-fabriek uitsparingen voor de kleppen hebben



Geen enkele originele Mini-zuiger heeft dat.

RE: Welke type zuiger

Zoals ik al schreef kan ik de zuiger ongeveer 1mm optillen, dit doe ik door een zuignap op de zuiger te zetten en dan kun je zuiger omhoog trekken.
Inmiddels is de olie eruit en kwam er ook metaal mee dus ik denk dat de lagerschalen defect zijn.
Wat de oorzaak hiervan is weet ik nog niet maar morgen gaat de rest uit elkaar.
De zuiger is alleen tegen de kop gegaan en niet tegen de klep.

Het nummer op de zuiger is dat ook het type- of bestelnummer?
Omdat er op het blok zelf een A in geslagen is had ik het idee dat er niet de orginele zuigers inzitten. Of is dit nornaal?


Ik houd jullie op de hoogte.

Groet

Leon

RE: Welke type zuiger

Het lijkt erop dat het een 1275 kop op een 1000tje ligt... Klopt dat?

default

RE: Welke type zuiger

Leon Wiltink schreef:
Zoals ik al schreef kan ik de zuiger ongeveer 1mm optillen,


## ik blijf bij het big-end lager (verbinding tussen drijfstang (van die zuiger) en de krukastap).

Het nummer op de zuiger is dat ook het type- of bestelnummer?



## denk ik niet; is wrsch. een productienummer, wat verder niet tot iets herleidbaar is.

RE: Welke type zuiger

als je de zuigers op bdp zet kan je ze dan met de zuignap boven het gietblok omhoog trekken? zo niet dan kan hij nooit de kop raken...

ik verdenk een dodgey pakking, die zorgt voor die afdruk op je gietblok, maar het ijzer in je olie voorspeld weinig goeds...

tis maar een 1000tje, weggooien en een andere erin :P

RE: Welke type zuiger

Het blok ligt nu geheel uitelkaar. Van zuiger 4 is bij de drijfstang het lager uitgelopen (big-end). Het lager is gewoon verdwenen en lag in stukken in de versnellingsbak.
De krukas is ook zwaar beschadigd er zitten diepe groeven in. Dus ik maar eens op zoek naar vervangende onderdelen.
De vraag is alleen wat de oorzaak hiervan is waarom dit lager niet gesmeerd werd.
Ik houd jullie wel op de hoogte.

Groet

Leon

default

RE: Welke type zuiger

Leon Wiltink schreef:
(big-end).


## 1:0 voor MD :)

De vraag is alleen wat de oorzaak hiervan is waarom dit lager niet gesmeerd werd.



## verstopt oliekanaal (loopt door de krukas en mondt in elk lager met een opening uit.
troep in dat kanaal kan de olieverzorging blokkeren > fikse slijtage/zelfvernieling.

bijvraag: wat voor olie gebruik je altijd?

RE: Welke type zuiger

Normaal zou de olie druk wegvallen als de lagerschalen verdwenen zijn maar de olie druk (lampje uit) bleef.
Omdat het orginale blok veel olie verbruikte heb ik het blok vervangen dit blok is wel uitelkaar geweest maar niet de krukas en zuigers. Als olie gebruikte ik 20/50 olie.
Via dit forum las ik dat er vaak een advies gegeven werd voor dikkere olie.
Bij nader onderzoek blijkt dat de krukas bij meerdere drijfstang lagers er slecht uit ziet.
De bedoeling was om het oude blok te reviseren dus ga ik toch maar kijken om het oude blok vervroegd te reviseren.
Zodat het volgende project de Mini met automaat maar even moet wachten.

Ik houd jullie op de hoogte.

groet

Leon

RE: Welke type zuiger

Leon Wiltink schreef:
Normaal zou de olie druk wegvallen als de lagerschalen verdwenen zijn maar de olie druk (lampje uit) bleef.



Dat klopt dus met wat de tramchauffeur zegt: als er een kanaal verstopt zit in de krukas, heb je dus ook geen extreme lekkage als dat lager weg is.

RE: Welke type zuiger

Hallo.

Zoals ik al eerder schreef zou ik jullie op de hoogte houden.
De Mini is weer on the road. Ik heb het orginele blok weer terug gezet met opgeboorde cilinders en nieuwe zuigers erin. Dit blok had een te hoog olie verbruik.

Het oude blok en krukas zijn niet meer te repareren (te hoge kosten).
De overige onderdelen bewaar ik wel je weet maar nooit.

Groet

Leon