Werken aan de krakende achteruit

RE: Werken aan de krakende achteruit

Vandaag ben ik met Rene begonnen aan het uitzoeken wat er mis is met mijn achteruit versnelling. Nog even een korte uitleg voor diegene die mijn eerdere topic niet hebben opgemerkt: zodra mijn motor warm is krijg ik mijn autootje niet meer zonder tandenpoetsen in zijn achteruit... Vandaag stond dus op de planning om een begin te maken, we begonnen dan ook met het eraf halen van de koppelingdeksel. Voordat we begonnen voelde Rene eens aan de koppelingshevel en daar zat iig 1 centimeter ruimte op voor dat ook de as die hij beweegt mee ging bewegen. :? Na enig sjorren en pielen (bouten zaten erg vast en zoals jullie weten heb je niet echt veel ruimte om dat te doen als je een 1300 blok in het vooronder hebt...) is ie eruit gekomen, maar wel nadat de rembekrachtiging los was gemaakt (gedeeltelijk) en ook de carburateur-overloop-slang moest eraf. Ook het toetertje zat in de weg, maar na wurmen en wrikken kwam ie eruit... Die ene centimeter ruimte wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat een aantal onderdelen in de buurt van de hevel zijn afgesleten; de as van de hevel aan het koppelingsdeksel; de bus die op de drukgroep drukt; en ook het nopje wat die bus voort duwt is afgesleten. Het druklager was ook flink uitgesleten;
het gat was zo twee ronde kanten en twee vlakke, nu was ie vrijwel rond...
Dus ik de garage (waar mijn Mini vandaan komt) bellen om te vragen of ze de as van de hevel aan het koppelingsdeksel en het druklager hadden, en jawel ze hadden hem! chapeau! Die zijn dus nu in ons bezit en gaan we morgen monteren en kijken wat het resultaat is, want Rene moest om 14.00 werken. Morgenavond zal ik jullie updaten over verder verloop.

Rene hierbij (nogmaals) bedankt voor je tijd en hulp!

RE: Werken aan de krakende achteruit

Zit het probleem niet gewoon in je koppelingcylinder?? Meestal begint dan eerst het kraken van de achteruit doordat niet 100% meer ontkoppeld wordt.(Door 2 of drie keer pompen was dit te testen geweest)Die as en lager vervangen kan natuurlijk nooit kwaad O:)

RE: Werken aan de krakende achteruit

Goed, alles zit er weer in, maar jammer genoeg is het niet opgelost, tis wel al minder... misschien is het idd wel de koppelingscylinder, had ik nog niet aan gedacht en had nog niet iemand eerder iets over gezegd, dus dank voor de tip! We gaan hem op korte termijn nog ontluchten en dan gaan we weer verder kijken...

RE: Werken aan de krakende achteruit

koppelingscilinder lekte afgelopen zondag nog niet.
Heb je de uitgaande as wel afgesteld? Zie haynes voor de afstand.

Als je de bekleding uit de auto haalt, en je je pedaal verder kan indrukken, ontkoppelt hij dan wel goed? Is de flexibele slang vanaf je slave cilinder nog goed? Als je bij het indrukken van het pedaal alleen maar die slang opblaast, mis je ook druk op slavecilinder.

Wouter

RE: Werken aan de krakende achteruit

Paar keer pompen en je weet het.Tenzij je slang opblaast natuurlijk. :? Maar daar zou je even iemand naar kunnen laten kijken.

@ wouter

Was zijn hoofdkoppelingscylinder ook nog goed??

Groeten stephan

RE: Werken aan de krakende achteruit

Was zijn hoofdkoppelingscylinder ook nog goed??


Wat ik van Chris begreep, lekte hij niet.

Cheers,
Wouter

RE: Werken aan de krakende achteruit

Nog een vraagje over hetzelfde onderwerp:

Hoe kan het zijn dat als hij niet wil en dus kraakt het soms wel goed gaat als ik een beetje gas extra geef?!

RE: Werken aan de krakende achteruit

waarschijnlijk ontkoppelt je koppelingcylinder niet 100%. Door de slippende koppeling proberen de tandwielen in je bak een heel klein beetje te verdraaien.Als dan de vertanding gunstig staat ten opzichte van elkaar schieten ze inelkaar.Dus door dat beetje gas geven kun je net de juiste positie krijgen :+)