werking "brake caliper"

RE: werking "brake caliper"

Hoi;
vandaag als afwerking van mijn voorophanging "Green stuff" remblokjes gestoken.
Na enige moeite (vooral rechts) ,de pistons enigzins terug geduwd en de blokjes erin gestoken?
Links heb ik klein beetje speling tusssen blokjes en remschijf maar rechts totaal niet; zo erg zelfs dat ik met moeite mijn wiel kan ronddraaien.
Komt dit in orde als ik (later) mijn rempedaal enkele keren indruk tijdens het ontluchten?

En zo kom ik bij mijn eigenlijke vraag: hoe keren die remblokken in gods naam eigenlijk weer naar achter?
Ze hangen toch niet vast aan je pistons?

Graag meer opheldering bij deze (voor mij althans :+) ) hersenbreker.

groetjes

RE: werking "brake caliper"

als je je pistons ver genoeg indrukt heb je speling genoeg, als alles gemonteerd is moet je gewoon een paar keer op het rempedaal duwen en de blokjes komen vanzelf goed te zitten.

je blokjes zitten inderdaad niet vast op de piston, maar als je remt zet de piston een kracht op de blokjes die op hun beurt de remschijf vertragen en stoppen als je niet meer op het rempedaal duwt is er ook geen duwende kracht meer op de blokjes en kan de remschijf vrij ronddraaien.

khoop dat je hier wat aan hebt?

RE: werking "brake caliper"

Hoi;
bedankt voor de reactie mr.cooper
Dus als ik het goed heb; blijven de blokjes constant tegen de remschijf "slepen"?
Maar hoe komt het dat (zelfs als ik nu nog niet rem);
dat mijn wiel zo moeilijk rond te draaien is?
Ik krijg die pistons echt niet meer verder ingedrukt.
Mss moeten mij blokjes eerst een beetje slijten??

Het lijken mss domme vragen; ik weet het :D

Groetjes

RE: werking "brake caliper"

vaak zit er een randje met vuil op de zuiger en wil 'ie daardoor niet verder naar binnen. Je zou dus je remklauw kunnen demonteren en de zuiger eruit halen, en ff opschuren met wat staalwol

Maar misschien is het handiger om eerst ff een blokje om te rijden, paar keer remmen, en dan kijken of het wiel al wat vrijer kan draaien.

Let wel op dat 'ie zo misschien een beetje scheef kan remmen!

RE: werking "brake caliper"

tja dit is mijn eerste pojectje en de remmen zijn toch een vitaal onderdeel om (voor iemand met een niet al te grote technische kennis,zoals ik) open te leggen.
mijn rechterwiel valt rond te draaien, maar met een beetje moeite.

RE: werking "brake caliper"

frederik schreef:
En zo kom ik bij mijn eigenlijke vraag: hoe keren die remblokken in gods naam eigenlijk weer naar achter?



Antwoord is niet zo moeilijk, er zit in de remklauw een rubber ring om de zuiger.
Zodra jij op de rem trapt wordt door de olie verplaatsing , de zuiger naar buiten gedrukt. De rubber ring vervormt iets.
Bij het loslaten van het pedaal zal de rubber ring er voor zorgen dat de zuiger iets naar achter zal bewegen zodat de remblokkken vrij zijn.

In jouw geval denk ik aan vervuiling of roest vorming op de zuiger.

RE: werking "brake caliper"

al gedacht aan verteerde rem slangen?

rem slangen kunnen er prima uit zien maar van binnen verteerd zijn
dan kan je wel druk uit oefenen en de bloken tegen de schijf aan duwen maar om dat de slang van binnen verteerd blokeren stukjes slang de doorgand en kan je rem niet meer lossen!

RE: werking "brake caliper"

@nonono

Ik heb nog niets van remwerking, ik heb enkel alles enkel in elkaar gestoken en ik zal dus pas later alles kunnen ontluchten.
Maar ik vond het vreemd dat ik amper mijn wiel kan rondraaien. En toen ben ik mij beginnen afvragen hoe alles in feite werkt.
Eens ik ga ontluchten zl alles wel in zijn plooi vallen niet :?
En wat betreft die remleidingen, ik heb meteen een setje nieuwe braided hoses gestoken :P

RE: werking "brake caliper"

tja net wat je wil maar braided hoses zijn niet mijn voorkeur!

ik heb te vaak mensen door hun braided hoses zien trappen

je moet ze nl volgens de fabrikant elke 3(of 5) jaar vervangen dacht ik maar ik heb dus meerdere gevallen mee gemaakt waar bij die termijn niet eens gehaald word

en om dat ze staal omvlochten zijn zie je niet goed hoe ze er aantoe zijn

ik ga dus lekker voor gewoon rubber

RE: werking "brake caliper"

Hoe zagen de zuigers eruit, willen nog wel eens verroest zijn en gaan dan bij nieuwe blokken lekken. Altijd vervangen voor RVS met nieuwe seals en tril veertjes. Doe je dit niet en hij blijkt te lekken moet je alles weer uit elkaar halen enz. enz.

RVS kost wel wat, maar je verslijt ze niet!

RE: werking "brake caliper"

hoi
de zuigers zagen er nog goed uit.
ik kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen dat het door roest zou komen.
ze zijn pas enkele maanden gebruikt.

edit: ik heb ze volledig kunnen terugdrukken; heb mijn calipers losgehaald en plat op mijn werkbank gelegd, werkt toch een stukje makkelijker.